Caravana CSALB, prima inițiativă ce promovează negocierea și concilierea între consumatori și bănci

Caravana CSALB, prima inițiativă ce promovează negocierea și concilierea între consumatori și bănci/IFN-uri, a ajuns la Brașov. 

Ce pot obține consumatorii 

În ultimii trei ani și jumătate, peste 1.370 de consumatori din România au obținut de la bănci și IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scăderea ratelor la credite sau chiar ștergerea întregului sold rămas de achitat. 

Beneficiile obținute în urma negocierilor dintre consumatori și bănci, în perioada menționată, depășesc suma de 2 milioane de euro. Acest serviciu este gratuit pentru consumatori.  

În 2019, până la finalul lunii noiembrie, peste 2.000 de români s-au adresat CSALB, dintre care doar 35 de cereri au venit din Județul Brașov,ceea ce reprezintă sub 2% din totalul cererilor primite din țară. Cele mai multe solicitări vin din București și Ilfov (49% din total). 

Cum s-au rezolvat câteva dintre cererile sosite din Brașov: 

  • H.M : A făcut o economie totală de 12.700 CHF (pe durata derulării creditului), după ce banca a renunțat la comisionul de administrare. Acest fapt a dus la reducerea ratei lunare de la 262 CHF la 207 CHF;
  • F.A: A obținut ștergerea a 5.000 de Euro din soldul creditului. S-a adăugat soluției și anularea comisioanelor restante și decontarea cheltuielilor de executare silită, în valoare de 4.500 de lei, cu condiția ca această sumă să reprezinte contravaloarea ultimelor patru rate din angajamentul de plată;
  • M.B: A obținut ștergerea integrală a datoriilor rezultate dintr-un contract de credit din anul 2011, în sumă de 5.700 de lei, plus dobânzile viitoare și comisioanele, în vederea închiderii creditului;
  • A.D: A solicitat băncii, prin intermediul CSALB să nu mai plătească ultimele 13 rate, calculate la soldul de 4.900 de lei. Banca i-a acordat 5.100 de lei pentru închiderea creditului. Diferența rămâne în contul clientului;
  • R.C: Comerciantul șterge 4.850 de lei, sumă ce reprezintă datoriile totale aferente descoperitului de cont al consumatorului;
  • C.L: A obținut ștergerea a 15% din sold, cu condiția să achite diferența de 85% din sold în termen de 4 luni de la încheierea înțelegerii în cadrul CSALB.

Soluția amiabilă: prima opțiune în neînțelegerile pe care consumatorii le au cu băncile

Specialiștii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), le prezintă consumatorilor din Brașov soluțiile prin care pot fi încheiate eventualele neînțelegeri sau litigii financiare.

Un studiu realizat în luna iunie a anului acesta ne-a arătat că 96% dintre respondenții la un chestionar online consideră necesară existența CSALB în România. Cu toate acestea, 38% dintre consumatori nu știu cum i-ar putea ajuta CSALB. Caravana CSALB a venit tocmai ca răspuns la această nevoie de informare a persoanelor fizice cu privire la serviciile financiar-bancare și eventualele neînțelegeri pe care aceștia le au cu băncile și IFN-urile. Ne dorim ca prin promovarea CSALB, soluționarea amiabilă să devină prima opțiune atunci când oamenii au neînțelegeri cu băncile”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Care sunt principalele probleme întâmpinate de consumatori

Schimbarea situației familiale (55%), nivelul dobânzilor (53%) și al comisioanelor (39%) sunt principalele dificultăți cu care se confruntă consumatorii în plata ratelor la credite – potrivit studiului online realizat de CSALB și Finzoom.ro, în luna iunie 2019. Dintre situațiile familiale cele mai problematice, pierderea locului de muncă pentru cel puțin un susținător al familiei ar genera cele mai mari dificultăți în plata ratelor pentru 37% dintre respondenți. Pe locul doi, pentru 23% dintre persoanele chestionate, se situează apariția unei probleme medicale care necesită rezolvare urgentă, precum și scăderea venitului pentru cel puțin un membru al familiei (tot cu 23%).

Conform unui studiu făcut de CSALB, pe baza cererilor depuse în perioada ianuarie 2018 – aprilie 2019, consumatorii caută soluții amiabile prin intermediul Centrului, pentru credite în lei (42% din cazuri), în moneda Euro (28%), CHF (25%). În doar 5% dintre cereri sunt analizate credite în moneda americană.

Soluționarea amiabilă, de peste 20 de ori mai rapidă decât în instanță

Potrivit unui raport realizat de KPMG la solicitarea Asociației Române a Băncilor, durata unui proces civil se poate extinde la peste 3 ani.În comparație, soluționarea amiabilă cu ajutorul CSALB este de doar 55 de zile, în medie. Iar hotărârea care reflectă înțelegerea părților în cadrul CSALB, în urma negocierii, are puterea unei hotărâri în instanță.

Peste 85% dintre românii care se adresează Centrului, utilizează variantele online, prin intermediul emailul și aplicației mobile, accesibilă pe site-ul www.csalb.ro. Spre exemplu, 55% dintre cererile trimise către CSALB de la lansarea aplicației vin prin intermediul acesteia, lucru care arată cât de accesibil este acest serviciu pentru consumatorii din toate zonele țării.

Despre CSALB: CSALB este o instituție înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicația online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 21 de conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Proiectul Caravana CSALB constă într-o serie de întâlniri între specialiștii instituției și reprezentanții mass-media din principalele orașe ale țării, cu scopul de a promova avantajele soluționării amiabile. În Brașov, Caravana CSALB este la a opta ediție, după ce a fost prezentă în Timișoara, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Craiova, Oradea și Sibiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *