12 profesori, condamnați la închisoare cu suspendare. Dădeau note fictive și nu notau absențele elevilor

Situație dificilă în sistemul de învățământ din România, generată de faptul că avem mai mulți elevi pe hârtie decât în realitate. Cazul celor 13 profesori acuzați că au falsificat cataloagele pentru a-și păstra numărul de clase și orele de predare continuă să stârnească interes, mai ales în contextul declarației făcută ieri de ministrul demis al Finanțelor, Eugen Teodorovici, care a declarat că ar fi vorba de aproximativ 200.000 de elevi fictivi.

Mai mulți profesori de la un liceu din județul Neamț au fost condamnați la închisoare cu suspendare, fiind bănuiți că modificau note în catalog și nu notau absențele elevilor. O profesoară a spus în instanță că a notat prezențele într-un caiet, dar notițele au fost distruse de șoareci. Decizia nu este definitivă.

Printr-o sentință pronunțată de Judecătoria Roman, 12 profesori de la Liceul „Ion Ionescu de la Brad” din județul Neamț au fost condamnați la un an și trei luni de închisoare cu suspendare pentru fals intelectual în formă continuată, după ce au trecut în cataloage note fictive și nu au semnalat toate absențele unor elevi de la seral. În același dosar a mai fost condamnată și secretara liceului, care a semnat o cerere în numele unei eleve.

Citeste și:  România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor educaţionale

Mărturiile profesorilor din timpul judecății sunt foarte asemănătoare, cei mai mulți declarând că nu sunt vinovați, că nu i-au notat pe elevi fără ca aceștia să fie prezenți la ore și că notele și absențele erau trecute inițial într-un carnet sau pe foi, iar mai apoi în catalog.

Singurul lucru care diferă de la un profesor la altul este metoda de evaluare. Spre exemplu, profesoara de limbă engleză a spus că își asculta elevii, că le dădea teste și referate sau proiecte de echipă.

„Indiferent de modalitatea în care nota elevii, acorda note doar celor care erau prezenți la ore, cu precizarea că notele și absențele nu erau trecute cu operativitate în catalog deoarece nu reușea (…) la fiecare oră de curs. (…) Acestea (…) evidențiate într-un caiet personal pe care sunt obligați să îl țină conform regulamentului. În primă fază nota absențele în acest caiet și datorită faptului că prindea catalogul mai rar, nu reușea să se încadreze înainte de perioada de raportare a absențelor la IȘJ. În aceste condiții nu mai reușea să treacă toate absențele, acestea fiind evidențiate în catalog doar parțial”, se arată în motivarea instanței.

Citeste și:  Braconaj cu câini dresați și vânat ilegal, descoperit de polițiștii brașoveni

Profesoara a declarat în instanță că nu mai poate dovedi că elevii au fost prezenți la ore și că au dat lucrări sau au predat proiecte, pentru că acestea ar fi fost distruse de șoareci.
Nici un profesor nu a recunoscut acuzațiile în acest caz. Doar secretara liceului a recunoscut că a redactat, în fals, o cerere de retragere de la cursuri în cazul unei eleve care era trecută în catalogul clasei a X-a, deși fusese declarată repetentă în clasa a IX-a, notează ziare.com.

Profesorii au declarat, în timpul procesului, că nu au pus absențele în catalog pentru că ei obișnuiau să le noteze fie separat într-un caiet, fie pe coli de scris, urmând ca, ulterior, să le treacă în catalog.

Citeste și:  Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România face apel la instituţiile statului să ia măsuri de protejare a activităţii jurnaliştilor

Colegii le-ar fi recomandat să nu le mai treacă. Și aceasta pentru că, între timp, ele fuseseră raportate, așa că le-ar fi trecut degeaba.

Mai exista și situația în care absențele din caietele profesorilor nu erau trecute în catalog fiindcă, între timp, școlarul le motiva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.