Achiziții fictive de peste 17,8 milioane de lei descoperite de ANAF la o firmă din construcții. Control declanșat cu ajutorul sistemului RO e-Factura

Inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală (ANAF) au identificat o schemă de fraudă fiscală în care o firmă din domeniul construcțiilor, cu sediul în București, a declarat achiziții fictive de servicii în valoare de peste 17,8 milioane de lei, obținând astfel un avantaj fiscal de peste 5 milioane de lei – reprezentând TVA și impozit pe profit.

Controlul a fost inițiat în urma analizării datelor colectate prin sistemul digital RO e-Factura, care a permis identificarea rapidă a unor neconcordanțe între declarațiile depuse și activitatea reală a firmelor implicate. Potrivit ANAF, compania a înregistrat facturi emise de opt firme fără activitate economică reală, care nu au declarat la rândul lor tranzacțiile și impozitele aferente. Mai mult, firmele respective nu ar fi avut capacitatea de a presta serviciile menționate în acte.

În timpul controlului, firma bucureșteană a recunoscut neregulile, a efectuat corecțiile necesare în contabilitate și a declarat impozitele datorate bugetului de stat.

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a subliniat într-un interviu recent că astfel de controale vor deveni tot mai frecvente și eficiente odată cu avansarea digitalizării ANAF. „Cu un sistem informatic digitalizat, real-time, eficient, care duce la controlul punct ochit, punct lovit, cu siguranță crește imediat gradul de conformare”, a declarat ministrul, adăugând că sistemul de analiză de risc va permite selectarea obiectivă a firmelor verificate, indiferent cine sunt patronii acestora.

Ministrul a mai precizat că modelul de digitalizare urmărit este inspirat din sistemele de succes din Polonia și Ungaria, unde gradul de colectare a TVA este mult mai ridicat, în ciuda cotei de TVA de 27% din Ungaria. Scopul este clar: reducerea evaziunii și creșterea eficienței colectării fiscale în România.

Noutăți 2025 la e-Factura și e-TVA

Anul 2025 a venit cu o serie de modificări fiscale care vizează firmele și alți contribuabili din România. Unele dintre aceste modificări fiscale au fost introduse prin Ordonanța de urgență „trenuleț” 156/2024, altele prin Ordonanța de urgență 138/2024.

În privința e-Factura, s-a stabilit ca de la 1 ianuarie 2025 această să devină obligatorie și în relația B2C (business-to-consumer/în relația cu persoanele fizice). Schimbările apărute în acest sens sunt:

  • Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opțională: S-a reglementat cadrul pentru ca identificarea prin CNP pentru persoanele fizice să fie opțională. Astfel, în cazul în care contribuabilul nu dorește să comunice un cod de identificare, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero;
  • Limitarea operațiunilor obligatorii: Obligația utilizării sistemului RO e-Factura a fost restrânsă doar la operațiunile pentru care locul livrării sau prestării din punct de vedere al TVA este în România.
  • Eliminarea excepțiilor pentru facturile simplificate: Sistemul RO e-Factura, utilizat obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscal;
  • Coduri CPV pe facturile pentru achiziții publice: Facturile emise în baza contractelor de achiziții publice, sectoriale sau de concesiuni trebuie să includă codurile CPV corespunzătoare din nomenclatorul achizițiilor publice;
  • Au fost abrogate prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, având în vedere raportarea în sistem a tuturor facturilor emise în relația B2C, de la 1 ianuarie 2025.

Totodată, în ceea ce privește e-TVA, s-au amânat până la 1 iulie 2025 dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații. OUG nr. 138/2024 clarifică evidențierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură (CNI)

Sursa: startupcafe.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.