Programul Rabla pentru 2026, în pericol de anulare

Programul Rabla pentru 2026 ar putea fi anulat, în condițiile în care momentan nu există un buget identificat pentru acesta, a declarat marți ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu.

În cadrul Ediției a 7-a a Romanian International Energy Conference (RIEC) 2025, organizată de Federația Patronală a Energiei (FPE), ministrul a explicat că prioritate în alocarea fondurilor AFM (Administrația Fondului pentru Mediu) vor avea proiectele deja începute, precum lucrările de apă și canalizare, pentru a evita pierderea contractelor și întârzierile în furnizarea serviciilor esențiale comunităților.

„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM. Eu mi-am exprimat public preferința, deși înțeleg nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte. Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR, o parte semnificativă din proiectele din PNRR, care și-au pierdut fondurile, finanțarea, vor fi mutate pe AFM. În același timp, avem o discuție cât se poate de așezată ca, în cazul în care vom găsi totuși buget pentru Rabla anul viitor, dar momentan nu avem acest buget încă identificat, să fie suplimentar cu câteva condiții care nu au fost aplicate până în anul acesta. De exemplu, eu susțin să fie aplicat programul Rabla pentru mașini produse în Europa. Nu mai există versiunea de fonduri europene pentru anul următor, dar în acest moment buget identificat pentru programul Rabla nu există”, a declarat Diana Buzoianu, citată de TVR.

Ministrul a mai precizat că proiectele începute în teren, inclusiv centrele de aport voluntar pentru colectarea deșeurilor, vor avea prioritate la alocarea fondurilor:

„Din punctul meu de vedere, prioritate vor avea proiecte care au început deja să fie lucrate, adică vorbim de apă, canal, lucrări care deja există în teren, șantiere care au fost deja deschise, care nu pot fi amânate. Dacă ar fi blocate, riscăm să pierdem inclusiv contractele respective, riscăm să avem comunități care ar fi putut să aibă apă și canalizare în 2 ani de zile sau într-un an de zile, și să nu mai aibă aceste servicii minimale, care sunt absolut esențiale. Vorbim de proiecte de Centre de aport voluntar, care ne ajută la țintele de la nivel european, ne ajută inclusiv pe infrastructura care nu a existat pentru colectarea anumitor tipuri de deșeuri. Prioritatea va fi să acoperim bugetul pentru aceste proiecte.”

În 2025, programul Rabla Auto pentru persoane fizice a beneficiat de un buget de 200 de milioane de lei, însă fondurile pentru autovehicule noi cu combustie internă, motociclete și hibrid s-au epuizat în doar 13 minute de la lansare, pe 30 septembrie 2025, ceea ce a condus la suplimentarea bugetului pentru aceste categorii, datorită cererii foarte mari din partea românilor.

Citeste și:  Filmul cu și despre Gen Z, VIS. VIAȚĂ, proiecție specială la Brașov, pe 5 decembrie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.