Brașov: Impozitele și taxele locale cresc semnificativ în 2026. Apartamentele și mașinile poluante, cele mai afectate

În ședința de astăzi a Consiliului Local au fost aprobate noile impozite și taxe locale, conform ultimelor modificări la Codul Fiscal, care prevăd o serie de modificări asupra nivelului de impozitare și modului de calcul.

Astfel, odată cu modificarea acestui act normativ, deși executivul și Consiliul Local nu au propus nici o modificare în privința impozitului pe clădiri, impozitul va crește de 2,67 ori.

În ceea ce privește impozitul auto, acesta va fi plătit în funcție nu doar de capacitatea cilindrică, ci și de cât de mult poluează autovehiculul, ajungându-se în cazul celor mai poluante la majorarea cu 100% a impozitului.

Având în vedere că ultimele modificări legislative s-au făcut la sfârșitul săptămânii trecute, proiectul de hotărâre a fost actualizat chiar în timpul comisiilor Consiliului Local, pentru a putea intra în ședința ordinară de astăzi.

,,Taxele și impozitele discutate nu sunt unele inventate sau introduse arbitrar la nivel local. Ele sunt stabilite prin legislația națională, adoptată de Guvern prin asumarea răspunderii în Parlament și trebuie aplicate obligatoriu și la nivelul municipiului Brașov. Marja de intervenție a administrației locale a fost una redusă, fiind puține categorii de taxe asupra cărora Consiliul Local a putut interveni. Acolo unde legislația a permis, am intervenit în sensul menținerii anumitor impozite la nivelul anului trecut sau al reducerii acestora. Un exemplu este componenta auto, unde a existat o anumită flexibilitate. În cazul autoturismelor non-euro, respectiv cele mai poluante, s-au propus creșteri ale impozitelor în funcție de capacitatea cilindrică, în timp ce pentru autoturismele Euro 6 și hibride, s-a urmărit menținerea sau o creștere cât mai redusă, având în vedere impactul mai mic asupra mediului. În cadrul comisiei de specialitate a Consiliului Local, Direcția Fiscală a propus un anumit plafon de taxare. Eu am susținut o variantă mai redusă, iar unii consilieri locali au propus majorări pentru anumite categorii auto, în special cele mai poluante. Trebuie precizat că în comisie sunt reprezentate toate partidele politice, fiecare consilier asumându-și și susținând propriul punct de vedere. Decizia finală aparține Consiliului Local, iar eu nu pot decât să pun în aplicare hotărârile adoptate”, a precizat primarul George Scripcaru.

Citeste și:  Artistul plastic brașovean Ovidiu Cărpușor, cucerește scena artistică globală și câștigă Locul I Mondial la Tokyo

Pentru a vedea care este impactul asupra brașovenilor a acestor modificări a Codului Fiscal, Direcția Fiscală a făcut o serie de simulări.

Astfel, în cazul unui apartament cu două camere, de 55 m.p., în zona A, dacă în 2025 s-a plătit suma de 200,86 lei, în 2026 se va plăti 515,32 lei. Acest impozit s-a majorat prin efectul intrării în vigoare a acestor modificări legislative. În zona B, pentru un apartament cu aceeași suprafață se va plăti suma de 494,71 lei, în loc de 192,83de lei; în zona C, 474,10 lei, în loc de 184, 79, iar în zona D, 453,48 lei, în loc de 176,64 lei.

Citeste și:  Artistul plastic brașovean Ovidiu Cărpușor, cucerește scena artistică globală și câștigă Locul I Mondial la Tokyo

În cazul autovehiculelor, propunerea rezultată în urma ședinței Comisiei economice a fost următoarea:

  • non euro – Euro 4: o majorare de 100%;
  • Euro 5: o majorare de 75%;
  • Euro 6: o majorare de 35%;
  • Hibrid: o majorare de 5%.

Astfel, pentru un autoturism Euro 3, cu motor de 1.600, dacă în 2025 s-a plătit un impozit de 129 de lei, din 2026 se va plăti un impozit de 312 lei. Pentru un autoturism Euro 5, aceeași capacitate cilindrică, se va plăti anul viitor suma de 246,40 lei, în loc de 129 de lei în 2025, iar pentru Euro 6 impozitul va fi de 178,20 lei, în loc de 129 de lei, cu precizarea că până anul acesta impozitul era doar în funcție de capacitatea cilindrică, nu și de norma de poluare.

Consiliul Local a luat decizia acordării de scutiri sau reduceri de impozit pentru anumite categorii de persoane, astfel:

  • clădirile care, potrivit legii, sunt clasate ca muzee ori case memoriale;
  • clădirile în care organizațiile neguvernamentale sau întreprinderile sociale furnizează servicii sociale;
  • clădirile retrocedate cultelor religioase care mențin afecțiunea publică a acestor clădiri;
  • clădirile aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c) – f) și j) din Legea nr. 168/2020 pentru recunoașterea meritelor personalului participant la acțiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român 
  • clădirile aflate în proprietatea organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale din România, cu statut de utilitate publică, precum și cele închiriate, concesionate sau primite în folosință de acestea de la o instituție sau o autoritate publică, cu excepția încăperilor care sunt folosite pentru activități economice – în cazul acestor imobile se acordă o reducere de 50% din valoare impozitului;
  • impozitul datorat pentru mijloacele de transport agricole utilizate efectiv în domeniul agricol;
  • mijloacele de transport aflate în proprietatea organizațiilor care au ca unică activitate acordarea gratuită de servicii sociale în unități specializate care asigură găzduire, îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, activități de recuperare, reabilitare și reinserție socială pentru copil, familie, persoane cu handicap, persoane vârstnice, precum și pentru alte persoane aflate în dificultate.
Citeste și:  Artistul plastic brașovean Ovidiu Cărpușor, cucerește scena artistică globală și câștigă Locul I Mondial la Tokyo

Alte taxe modificate prin hotărârea adoptată astăzi sunt cele pentru promovare turistică, taxă care a fost stabilită la o valoare de 7 lei/turist/noapte și cea de Salvamont, stabilită la 5 lei/turist/noapte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.