Agenţia Naţională de Integritate a constatat starea de incompatibilitate în cazul a 4 funcţionari publici şi a sesizat organele de urmărire penală în cazul unui funcţionar public cu funcţie de conducere din cadrul unei instituţii publice, după cum urmează:
1. PANĂ MARIANA,Director executiv în cadrul Centrului Judeţean Argeş al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură | SESIZARE PARCHETAgenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Piteşti, cu privire la posibila încălcare de către PANĂ MARIANA, Director executiv în cadrul Centrului Judeţean Argeş al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, a dispoziţiilor art. 301 din Codul Penal.În exercitarea atribuţiilor de serviciu aferente funcţiei de director executiv, persoana evaluată a îndeplinit un act prin care s-a obţinut un folos de natură patrimonială pentru sora sa, prin emiterea şi semnarea unei Decizii, conform căreia, începând cu data de 25 noiembrie 2019, sora persoanei evaluate este numită în funcţia publică de execuţie de consilier superior la APIA Centrul Judeţean Argeş – Centrul Local Costeşti.Având în vedere cele de mai sus, rezultă indicii privind săvârşirea infracţiunii de conflict de interese penal, respectiv „folosirea funcţiei pentru favorizarea unor persoane”, prevăzute de art. 301, alin. (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal. |
2. DRĂGAN MIRCEA PETRU,Funcţionar public în cadrul Consiliului Judeţean Satu Mare şi fost funcţionar public în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Satu Mare | INCOMPATIBILITATEÎn perioada deţinerii calităţii de funcţionar public (expert, director executiv) în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Satu Mare (30 iunie 2012 – 11 septembrie 2017) a exercitat funcţii şi activităţi în alte domenii de activitate din sectorul privat, care sunt în legătură indirectă cu atribuţiile exercitate ca funcţionar public.Astfel, persoana evaluată a încălcat dispoziţiile art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003. |
3. POP CORNELIA,Funcţionar public în cadrul Primăriei Comunei Beclean,Judeţul Braşov | INCOMPATIBILITATEÎn perioada 10 octombrie 2016 – 13 noiembrie 2017, a exercitat simultan cu funcţia publică de execuţie de consilier la Compartimentul Contabilitate din cadrul Primăriei Comunei Beclean şi funcţia de administrator financiar (patrimoniu) – contabil şef la Şcoala Primară Beclean.Astfel, persoana evaluată a încălcat dispoziţiile art. 94, alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003. |
4. GALIŢ CLAUDIA, Funcţionar public în cadrul Primăriei Comunei Popeşti,Judeţul Iaşi | INCOMPATIBILITATEÎn perioada 07 septembrie 2017 – 24 aprilie 2019, atribuţiile exercitate ca funcţionar public în cadrul primăriei, au fost în legătură directă sau indirectă cu activităţile desfăşurate în sectorul privat (mandatar al unor persoane fizice în vederea reprezentării acestora în instanţele de judecată).Astfel, persoana evaluată a încălcat dispoziţiile art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003. |
5. PIŞTEA ILEANA,fost Funcţionar public în cadrul Primăriei Municipiului Mediaş,Judeţul Sibiu | INCOMPATIBILITATEÎn perioada 01 iulie 2017 – 30 iulie 2020, a exercitat simultan cu funcţia publică de Şef serviciu la Serviciul Învăţământ – Sănătate din cadrul primăriei şi funcţia de economist în cadrul unei societăţi comerciale, realizând venituri din activităţile desfăşurate în privat în sumă de 24.365 lei.Astfel, atribuţiile exercitate ca funcţionar public au fost în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate ca economist în sectorul privat.Astfel, persoana evaluată a încălcat dispoziţiile art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003. |
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. DRĂGAN MIRCEA PETRU nu a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Persoanele menţionate au încălcat următoarele prevederi legale:
- art. 94, alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcţionarii publici, funcţionarii publici parlamentari şi funcţionarii publici cu statut special pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice, al creaţiei literar-artistice. Funcţionarii publici, funcţionarii publici parlamentari şi funcţionarii publici cu statut special pot exercita funcţii în alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate ca funcţionar public, funcţionar public parlamentar sau funcţionar public cu statut special, potrivit fişei postului.”
- art. 96, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Funcţionarii publici, funcţionarii publici parlamentari şi funcţionarii publici cu statut special pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice, al creaţiei literar-artistice. Funcţionarii publici, funcţionarii publici parlamentari şi funcţionarii publici cu statut special pot exercita funcţii în alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate ca funcţionar public, funcţionar public parlamentar sau funcţionar public cu statut special, potrivit fişei postului.”
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective […]”.
„Persoana […] faţă de care s-a constatat […] starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalităţii, confidenţialităţii, imparţialităţii, independenţei operaţionale, celerităţii, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare.