Meșterii artizani din Brașov vin cu soluții pentru organizarea Târgului de Crăciun din Piața Sfatului

Meșterii artizani care au participat în ultimii ani la Târgurile de Crăciun organizate în Piața Sfatului au înaintat Primăriei Brașov un set de măsuri pentru organizarea în siguranță a evenimentului, în depline condiții de siguranță. Propunerea vine în contextul în care primarul Brașovului, Allen Coliban a lansat astăzi o dezbatere publică, la ora 15.00, pe tema organizării Târgului de Crăciun.

„Suntem un grup de meșteri și artizani brașoveni care am participat în ultimii ani la Târgurile de Crăciun din Piața Sfatului și ne-am dori să putem face acest lucru și anul acesta. Suntem conștienți de situația epidemiologică în care ne aflăm dar avem încredere că, împreună, vom găsi calea să trecem cu bine. Apreciem inițiativa Primăriei de a avea o consultare publică și, în cele ce urmează, vă prezentăm argumentele noastre în favoarea organizării târgului și soluțiile de organizare pe care noi le considerăm cele mai potrivite.
ARGUMENTE în favoarea organizării Târgului de Crăciun

  1. Sărbătorile de Iarnă au fost întotdeauna perioada din an cea mai frumoasă, efervescentă, plină de bucurie. Cu atât mai mult, in acest an dificil, avem nevoie de optimism, de încredere că viața noastră va reveni la normal. Să nu lăsăm boala să ne răpească bucuria de a alege un glob de Crăciun pictat manual, de a cumpăra pentru cei dragi un cadou unicat, migălit de un artist local!
  2. Mai mult decât oricând, anul acesta e nevoie ca orașul (centrul) să îmbrace un aer sărbătoresc, cu bradul împodobit in Piața Sfatului, cu iluminatul festiv căsuțele vesele din jurul. Ar fi trist și deprimant să lăsăm Centrul pustiu, cenușiu și rece!
  3. Noi, expozanții tradiționali ai târgului, suntem în proporție covârșitoare artizani/meșteri care ne câștigăm existența doar din ceea ce producem cu mâinile noastre. Vânzarea o facem cu precădere în târguri organizate în aer liber iar Târgul de Crăciun a fost, întotdeauna, cel care ne-a asigurat existența pe mai multe luni. Anul acesta a fost unul extrem de dificil, evenimentele de acest fel s-au redus drastic (din cauza lockdown-ului au lipsit, de exemplu, târgurile de Paște, Zilele orasului cu Parada Junilor). Veniturile ne-au scazut cu mai mult de jumătate astfel ca situația financiară a multora dintre noi este foarte delicată. În 90 la suta din cazuri vorbim de familii în care ambii soți se ocupă de artizanat/mesteșug astfel că veniturile întregii familii depind de vânzările din târguri.
  4. Vânzarea decorațiunilor/suvenirurilor la căsuțele din târg nu implică riscuri epidemiologice majore: există distanță fizică între client și vânzător, marfa se vinde ambalată, clienții nu zăbovesc să „consume”, se nu se face coadă în așteptarea “preparării”.

SOLUȚII pentru organizarea în condiții de siguranță epidemiologică

  1. Târgul de Crăciun să se rezume strict la activitatea de expunere/vânzare. FĂRĂ scenă, concerte, evenimente de “aprindere a bradului”, “sosirea lui Mos Crăciun”, activități menite să creeze aglomerări de oameni.
  2. Căsuțele să fie împrăștiate în toată piața, la distanță unele de altele. Astfel, clientela se va distribui pe o suprafata mare, ceea ce asigură în mod natural distanțarea fizică. Practic, ar fi la fel ca în piețele volante (a căror activitate este permisă) cu mențiunea că, în cazul târgului, arhitectura căsuțelor asigura o protecție mai ridicată decât tarabele producătorilor agricoli. Eventual, dacă specialiștii consideră că nu este suficient spațiu, ar putea fi luate în discuție variantele Parcul Central sau Sub Tâmpa.
  3. Expozanții să se asigure că între ei și clienți există o barieră transparentă (geam sau plexigas) montată pe deschiderea căsuței. Clienții să aibă la dispoziție dezinfectant și măști de rezervă iar anunțurile cu regulile privind prevenirea raspândirii bolii să fie afișate la vedere.
  4. Pentru limitarea la maximum a interacțiunii fizice, expozanții sunt sfătuiti să facă încasări prin POS (posibilitatea incasării prin POS poate fi un criteriu de selecție a expozanților).
  5. Expozanții se angajează să realizeze săptămânal o nebulizare profesională a interiorului căsuței și a mărfii. Serviciul va fi prestat de o companie autorizată.
  6. Pentru zilele traditional aglomerate (weekend-uri, zile de sărbătoare) să fie create circuite de acces in târg, marcate corespunzator, cu intrări și ieșiri distincte.
  7. Politia Locala să supravegheze în permanentă la respectarea regulilor, atât din partea expozanților, cât și a clienților. Expozanții care încalcă în mod repetat și cu rea credință regulile, să fie excluși din târg.

DIVERSE

  • În cazul în care numărul de solicitări de participare la târg este mai mare decât numărul căsuțelor disponibile, propunem selectarea participanților pe baza unor criterii care să includă: domiciliul (prioritate pentru brașoveni), caracteristicile produselor (prioritate handmade, unicat, exclus engross, chinezării), posibilitatea plăților cu POS.
  • Este necesară ajustarea tarifului perceput de Kronstadt pentru închirierea căsuțelor. Deși acestea sunt vechi de mai bine de 10 ani și necesită reparații și izolare termică, Kronstadt le închiriază cu 130 lei/zi (în urma unor discuții cu Primăria, anul trecut, de Crăciun, Kronstadt a scăzut chiria la 100 lei/zi). Asta inseamnă 3900 lei pentru o lună de târg. Prețul este exagerat dacă ținem seama că o astfel de căsuță (nou-nouță) se vinde acum pe piața liberă cu 4000 de lei. Pentru expozanți, la pretul de închiriere al chioșcului se adauga și taxa de ocupare a domeniului public. Anul trecut, cheltuiala totală (chirie chioșc + taxa domeniu public) s-a ridicat la 4200 lei pentru fiecare expozant. Este o cheltuială care, anul acesta, e greu de susținut dată fiind situația financiară precară în care ne aflăm cu toții”, se arată în comunicatul meșterilor artizani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.