Polițiștii brașoveni au întocmit mai multe dosare penale pentru cruzimi exercitate asupra animalelor, pe raza județului Brașov.
- Polițiști din cadrul Secției 3 Poliție Rurală Voila efectuează cercetări în cadrul unui dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de “uciderea animalelor, cu intenție, fără drept”.
În fapt, la data de 05 mai 2021, polițiștii au fost sesizați de către o femeie din localitatea Recea, județul Brașov, cu privire la faptul că o persoană de sex masculin, din aceeași localitate, ar fi ucis, prin incendiere, 5 pui de câine.
La fața locului s-au deplasat, de îndată, polițiștii, care au identificat autorul faptei, acesta fiind un bărbat, în vârstă de 35 ani, precum și cadavrele celor 5 animale, stabilind faptul că acestea nu aveau stăpân.
În continuare, conform procedurilor legale în vigoare, s-a procedat la ridicarea cadavrelor animalelor de către reprezentanții unității administrativ-teritoriale.
În cauză, cercetările sunt continuate în cadrul dosarului penal constituit, instrumentat sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Făgăraș, în care se va propune soluție legală la finalizarea anchetei.
- La data de 05 mai 2021, dispeceratul Inspectoratului de Poliție Județean Brașov a fost sesizat prin apelul unic de urgență 112 cu privire la faptul că pe raza localității Homorod, județul Brașov, o persoană de sex masculin ar exercita acte de violență asupra unui câine.
În urma sesizării, la fața locului s-au deplasat polițiști din cadrul Secției 6 Poliție Rurală Hoghiz și Biroului pentru Protecția Animalelor Brașov, care au identificat persoana în cauză ca fiind un bărbat, în vârstă de 70 ani.
În continuarea verificărilor, polițiștii au constatat faptul că animalul prezenta urme de violență la nivelul membrelor, iar în jurul gâtului având un lanț metalic utilizat pentru a fi tras.
Conform prevederilor O.U.G. 175/2020, polițiști din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor Brașov au emis ordin de plasare a animalului în adăpost, acesta fiind preluat de către reprezentanții unei asociații pentru protecția animalelor din localitatea Vulcan, județul Brașov.
În cauză, s-a întocmit dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de “rănirea sau schingiuirea animalelor”, dosar instrumentat sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Rupea în care se va propune soluție legală la finalizarea anchetei.
Reamintim faptul că prin intermediul O.U.G. 175 din 2020 pentru completarea unor acte normative cu incidență în protecția animalelor, precum și pentru stabilirea unor măsuri organizatorice, au fost instituite noi instrumente legislative, care asigură posibilitatea instituirii de urgență a unui mecanism de protejare a animalelor aflate într-o situație de pericol.
Astfel a fost realizat un mecanism de protejare a animalelor aflate într-o situaţie de pericol, prin abilitarea poliţiştilor din Poliţia Română de a emite ordin de plasare a animalului în adăpost pentru o perioadă determinată în vederea înlăturării unui pericol iminent. Această soluţie urmăreşte accelerarea ritmului de rezolvare a problemei animalelor asupra cărora se exercită, în mod direct sau indirect, comportamente inadecvate, violențe sau cruzimi, care pot afecta în mod ireversibil viaţa sau bunăstarea acestora.
În situația în care animalele sunt supuse unor situații de pericol acestea pot beneficia cu celeritate de servicii publice de adăpostire specializate, servicii care să presupună preluarea, asistența veterinară de urgență, inclusiv intervenția chirurgicală, transportul, cazarea, hrănirea, deparazitarea, vaccinarea și controlul bolilor animalelor astfel încât acestora să le fie asigurate sănătatea și bunăstarea.
Reiterăm prevederile 241,art. 242 și 245din O.U.G. nr. 175/2020 pentru completarea unor acte normative cu incidență în protecția animalelor, precum și pentru stabilirea unor măsuri organizatorice:
Art. 241
(1) Polițiștii din cadrul Poliției Române care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, constată că un animal se află într-o situație de pericol emit, de îndată, ordin de plasare a animalului în adăpost pentru o perioadă de 45 de zile.
(2) În sensul alin. (1), prin animal aflat într-o situație de pericol se înțelege animalul aflat în oricare dintre următoarele situații:
a) animal care a fost rănit sau schingiuit;
b) animal care a fost implicat în lupte între animale sau cu animale;
c) animal domestic sau animal sălbatic captiv asupra căruia a fost practicat tirul;
d) animal folosit pentru dresajul altor animale sau pentru a controla agresivitatea altor animale;
e) animal domestic expus forțat la temperaturi foarte ridicate ori foarte scăzute;
f) animal din speciile ecvidee, bovine, ovine și caprine aflat, fără supraveghere, pe căile de circulație publică.
(3) Polițiștii constată existența situației de pericol pe baza evaluării situației de fapt și a stării fizice a animalului care rezultă, după caz, din:
a) constatarea directă și consemnarea celor constatate într-un înscris ori înregistrarea celor constatate cu mijloace tehnice;
b) declarațiile persoanelor implicate în activitățile desfășurate cu privire la situațiile de pericol prevăzute la alin. (2) sau ale persoanelor care au asistat la activitățile respective sau au cunoștință despre desfășurarea acestora;
c) înregistrări video sau audio ori fotografii, indiferent de proveniența acestora;
d) înscrisuri, inclusiv cele de natura mesajelor sau publicărilor în mediul electronic și/sau de telefonie mobilă;
e) fișa de observație clinică întocmită de un medic veterinar.
(4) Polițiștii nu emit ordin de plasare a animalului în adăpost atunci când constată că situația de pericol nu a fost generată de către deținătorul animalului, iar acesta declară în scris că va asigura respectarea dispozițiilor art. 5.
Art. 242
(1) Ordinul de plasare a animalului în adăpost cuprinde în mod obligatoriu menţiuni cu privire la:
a) data, ora şi locul unde este emis;
b) numele, prenumele, calitatea şi unitatea de poliţie din care face parte poliţistul care îl emite;
c) date care să asigure identificarea deţinătorului animalului, dacă acesta este cunoscut;
d) date care să asigure identificarea animalului pentru care se dispune plasarea în adăpost;
e) descrierea motivelor de fapt care au determinat dispunerea măsurii şi indicarea surselor de informare pe baza cărora a fost evaluată situaţia de fapt şi starea fizică a animalului;
f) temeiul de drept pentru emiterea acestuia;
g) data la care încetează aplicarea măsurii de plasare în adăpost a animalului;
h) dreptul de a contesta ordinul de plasare a animalului în adăpost, termenul de exercitare a acestui drept şi instanţa la care se poate depune contestaţia.
(2) Ordinul de plasare a animalului în adăpost se semnează în mod obligatoriu de către poliţistul care îl emite şi se comunică entităţii responsabile cu prestarea serviciului de adăpostire a animalelor, precum şi deţinătorului animalului, dacă acesta este cunoscut.
(3) Ordinul de plasare a animalului în adăpost poate fi contestat de deţinătorul animalului în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 245 din O.U.G. nr. 175/2020 prevede următoarele aspecte:
(1) Deţinătorul poate solicita entităţii care asigură prestarea serviciului public de adăpostire a animalelor restituirea animalului plasat în adăpost, în termen de maximum 30 de zile de la data la care încetează aplicarea măsurii de plasare în adăpost. Prin excepţie, deţinătorii animalelor plasate în adăpost potrivit art. 24^1 alin. (2) lit. f) pot solicita restituirea acestora şi în perioada de aplicare a măsurii de plasare în adăpost.
(2) În situaţia restituirii, deţinătorul are obligaţia de a plăti către consiliul judeţean sau către Consiliul General al Municipiului Bucureşti cheltuielile cu asistenţa veterinară de urgenţă, inclusiv intervenţia chirurgicală, hrănirea, cazarea, deparazitarea, vaccinarea şi controlul bolilor animalelor efectuate cu animalul plasat în adăpost.
(3) Animalul plasat în adăpost nu se restituie deţinătorului dacă animalul face obiectul unei măsuri asigurătorii sau de confiscare în cadrul procesului penal ori al unei măsuri de confiscare în materie contravenţională.
(4) În sensul alin. (1), aplicarea măsurii de plasare în adăpost încetează la data expirării perioadei de 45 de zile prevăzute la art. 24^1 alin. (1) sau, în interiorul acestei perioade, la data pronunţării de către instanţa de contencios administrativ a soluţiei de suspendare sau de anulare a ordinului de plasare a animalului în adăpost.
(5) Animalul plasat în adăpost se consideră abandonat dacă deţinătorul nu solicită restituirea acestuia în termenul prevăzut la alin. (1)
Respectul față de viață și de ființe, de animale în general, reprezintă principii de bază ale legislației naționale în domeniul protecției animalelor.