Pe fondul instabilității economice naționale și internaționale, a sancțiunilor impuse Rusiei, a stocurilor de petrol și a nevoilor de satisfacere a cererii tot mai mare au apărut aceste scumpiri de carburant, care se resimt negative în cheltuielile zilnice pe care le avem. Industria auto se resimte, fiind afectată foarte grav și de criza semiconductorilor.
Ce mașini se vând din ce în ce mai greu în România
Prețul în creștere la benzină și motorină îi afectează în special pe românii care au mașini cu motoare de capacitate cilindrică mare, de 2 litri, 2,2 litri, 2,4 litri, 2,5 litri, 3 litri, cu norme de poluare Euro 3, Euro 4 și Euro 5, care au cel mai mare consum din cauza tehnologiei vechi. Modele Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Volvo, fabricate între 2003 și 2012, care s-au vândut foarte bine în România.
„Românii care au astfel de mașini cu motoare mari găsesc din ce în ce mai greu clienți pentru ele. Sunt nevoiți să scadă puternic prețul de vânzare, să accepte oferta clientului, acest aspect fiind un efect al scumpirii carburanților”, a declarat Cristian Damian COO Autoropa.ro, dealer de mașini rulate, care face parte din grupul de firme Auto Rent Europe.
Dacă acum un an, când benzina și motorina costau în jur de 5,5 lei/litru, aceste mașini second-hand cu consum mare se tranzacționau într-un interval de 2-3 luni, în prezent, deși mașinile sunt la ofertă, un client poate să apară în 5-6 luni.
„Prețurile mașinilor second-hand au crescut în ultimul an, însă doar pentru modelele care sunt la mare căutare. Cele mai căutate mașini second-hand în 2022 sunt modele fabricate după anul 2016, deci cu motorizări Euro 6 și tehnologii care reduc consumul de carburant, cu prețuri cuprinse între 10.000 și 25.000 de euro”, a mai spus managerul Autoropa.ro.
În plus, condițiile actuale îi determină pe români să caute mașini hibride sau pe GPL. Spre exemplu, un autoturism hibrid cu motor de 2 litri benzină și sistem plug-in hybrid are un consum urban în jur de 8 litri/100 de km, comparativ cu unul de 2 litri benzină al cărui consum depășește 12-14 litri/100 de km în regim urban.
Românii fac trecerea la mașini mai puțin poluante și datorită ecobonusurile oferite de stat.
În ultimele luni a crescut numărul de înmatriculări de autovehicule hibride și electrice, conform datelor DRPCIV. Aproape 9.400 de autoturisme noi electrice și full hybrid au fost înmatriculate pe piața din România. Cota de piață crește rapid, după primele 5 luni se apropie de 20%.
Interesant de menționat este faptul că aceste dublări de costuri ale traiului zilnic nu se reflectă într-un trafic rutier mai moderat. După o analiză TOMTOM, anul acesta orașul București a fost cel mai aglomerat oraș cu cel mai intens trafic rutier din Uniunea Europeană și pe locul 8 din lume.