Polițiștii brașoveni continuă activitatea de informare a cetățenilor cu privire la riscurile la care se supun dacă dau crezare anumitor persoane care, prin diferite metode, încearcă să obțină de la ei diverse sume de bani.
Cunoscuta metodă “ACCIDENTUL”, utilizată de infractori pentru a înșela cetățenii, face victime în continuare printre persoanele vârstnice, atât din mediul urban, cât și din mediul rural.
Mecanismul de producere al acestor fapte este același, însă scenariile prezentate victimelor și valoarea prejudiciilor depind de disponibilitatea victimelor de a oferi informații autorilor infracțiunilor în legătură cu membrii familiei și sumele de bani economisite și păstrate în casă.
De regulă autorii apelează numere din rețeaua de telefonie fixă, deoarece utilizatorii acesteia sunt cu preponderență persoane de vârsta a treia și profită de vulnerabilitatea victimelor, exploatându-le statutul familial de părinte/soț/bunic, empatia dar și gradul scăzut de relaționare socială.
De cele mai multe ori infractorii nu dețin informații despre victime, pe care le contactează întămplător. Folosesc un discurs-legendă adaptat pe parcursul convorbirii în funcție de disponibilitatea pe care o arată victima și de datele pe care aceasta le furnizează.
Conversația debutează cu o știre șocantă despre un membru de familie al victimei care de cele mai multe ori este prezentat ca fiind implicat într-un accident rutier, fie în calitate de făptuitor, fie în calitate de victimă, iar consecințele acestui accident sunt foarte grave, ele putând fi de natură medicală sau legală.
În această înscenare autorul poate juca mai multe roluri, schimbându-și tonul vocii sau folosind tehnologii speciale de distorsionare a vocii, dându-se drept ruda victimei, politist, medic, avocat. Uneori, în scenariu sunt implicați mai mulți infractori, fiecare vorbind cu victima pe rând și interpretând alt rol, iar pentru credibilitate în fundalul conversației se pot auzi diverse sunete, de exemplu sirene, plânsete etc.
În cadrul discuției sunt prezentate consecințele grave ale accidentului (exemplu: s-a soldat cu moartea victimei, persoana accidentată este un copil, o femeie însărcinată, victima trebuie transportată de urgență cu elicopterul la un spital în strainătate etc.).
ATENȚIE! Odată ce persoana înșelată este dispusă să plătească suma solicitată, infractorul încearcă să controleze toate posibilitățile acesteia de a comunica telefonic. În acest sens i se cere victimei să nu întrerupă conversația, iar dacă deține și un telefon mobil, aceasta va fi sunată și pe acel număr. Astfel, victima este pusă în imposibilitatea de a comunica cu alte persoane sau de a verifica informațiile primite.
În timp ce comunică cu victima, infractorul ține legătura și cu un complice, căruia îi furnizează toate datele pe care le primește și pe care îl dirijează la adresa acesteia pentru a ridica suma de bani. De regulă după acest moment acțiunea infracțională se încheie, dar au existat și cazuri în care victimele au arătat o disponibilitate de care infractorii au profitat și le-au cerut bani în repetate rânduri.
Cum trebuie să procedaţi într-o astfel de situație:
- Solicitaţi persoanei care v-a sunat cât mai multe detalii privind unitatea medicală, de poliţie sau parchet unde s-ar afla ruda implicată în accident, urmând a suna la aceste instituţii pentru confirmare;
- Nu vă bazaţi pe cele relatate de un necunoscut! Escrocii mizează tocmai pe reacţia emoţională puternică de moment. Întrerupeţi imediat convorbirea şi încercaţi să apelaţi imediat pe telefonul mobil ruda la care face referire apelul sau persoane din anturajul ei, pentru a afla adevărul;
- Chiar dacă cel care să sună ,,vă recomandă” să fiţi discret sau vă spune că nu puteţi lua legătura direct cu ruda dumneavoastră, deoarece autorităţile i-au ridicat telefonul, nu vă încredeţi în el! Trebuie să ştiţi că reprezentanţii Poliţiei sau ai Parchetului nu confiscă telefoanele mobile ale celor implicaţi în accidente rutiere;
Anunţaţi Poliţia la numărul de urgenţă 112, pentru a primi sprijin de specialitate. În niciun caz nu acceptaţi o întâlnire directă cu persoana care v-a apelat, înainte de a discuta cu un poliţist!
– Apelați telefonic, imediat, ruda respectivă sau persoane apropiate acesteia, indiferent de conjunctură (moment al zilei, locaţie), pentru a verifica informaţiile primite;
– Nu efectuați niciun transfer bancar;
- Nu înmânați bani unor persoane necunoscute care se prezintă la ușă.
ATENȚIE!
Sesizați POLIȚIA prin apelarea numărului unic de urgență 112 dacă aveți suspiciunea că ați putea fi victimele unei infracțiuni de înșelăciune!