„Bullying-ul în şcoli are multiple faţete şi riscul este ca discriminarea, hărţuirea, vulnerabilizarea să treacă drept comportamente fireşti şi să nu fie corectate. Violenţa latentă şi expunerea la situaţii de bullying au repercusiuni pe termen lung asupra dezvoltării emoţionale şi sociale a copilului, de aceea este important ca el să recunoască o situaţie de bullying”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Salvaţi Copiii România.
Cum să recunoşti şi să te implici în prevenirea şi eliminarea bullying-ului din şcoli: tema celei de-a doua ediţii a Taberei Sănătăţii.
Salvaţi Copiii România deschide porţile celei de-a doua ediţii a Taberei Sănătăţii, derulată în perioada 1 – 5 septembrie, la Sinaia. Sunt aşteptaţi 100 de copii din întreaga ţară, pentru a lua parte la dezbateri şi activităţi pentru combaterea bullying-ului în şcoli. La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de ţări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), cu 17% dintre copiii de 11 ani care au recunoscut că au agresat alţi elevi cel puţin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%.
Tabăra Sănătăţii face parte din proiectul Alegeri Sănătoase desfăşurat cu sprijinul Kaufland România. În activităţile derulate până în prezent, copiii şi-au exprimat deseori dorinţa de a învăţa cum să procedeze atunci când colegii lor devin victimele hărţuirii, violenţei ori batjocurii altor elevi. Convingerea lor este că ar putea fi pregătiţi să devină „buni mediatori” între agresor şi victimă ori să sprijine activitatea de identificare şi raportare a situaţiilor de bullying.
„Bullying-ul se extinde în şcolile în care învăţăm, dacă nu luăm măsuri rapide şi dacă noi, copiii, nu vom fi implicaţi în toate etapele.”, declara unul dintre copiii participanţi, în debutul evenimentului organizat de Salvaţi Copiii.
Copiii vor participa, pe parcursul celor cinci zile de tabără, la ateliere menite să îi ajute să-şi formeze comportamente corecte şi responsabile pentru a recunoaşte şi preîntâmpina cazurile de bullying şi să găsească, sub îndrumarea cadrelor didactice şi a părinţilor lor, cele mai bune formule de implicare în prevenirea şi diminuarea fenomenului de bullying.
Atelierele vor fi structurate pe trei teme majore:
* climatul şcolar;
* bullying-ul în şcoli – www.scolifarabullying.ro;
* implicarea copiilor în prevenirea şi combaterea bullying-ului.
Activităţile vor fi desfăşurate de voluntari cu experienţă şi experţi ai Organizaţiei Salvaţi Copiii România.
Violenţa între copii este într-o continuă creştere, în special sub forma fenomenului de bullying. 73% dintre copii afirmă că au fost martorii unor situaţii de bullying în şcoală, 3 din 10 copii sunt excluşi din grupul de colegi, 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi, 1 din 4 copii a fost umilit în faţa colegilor. Cifrele nu acoperă întreaga realitate a unui fenomen complex cu repercusiuni pe termen lung asupra dezvoltării psiho-emoţionale şi vieţii sociale ale tuturor actorilor implicaţi: victimă – agresor – martor.
Deşi Ministerul Educaţiei Naţionale a elaborat Programul „Educaţia pentru sănătate în şcoala românească”, adresat dezvoltării armonioase a copilului şi adolescentului, a stării lui de bine şi a calităţii vieţii, în practică acesta nu este accesibil elevilor.
Educaţia pentru sănătate nu face parte din curriculumul obligatoriu, având doar statut de materie opţională. Din estimările Ministerului Educaţiei, această materie ajunge la doar 6% din totalul elevilor din România, iar materialele care facilitează predarea acestei materii (programa şcolară, ghidurile didactice şi manualele) au fost elaborate la mijlocul anilor 2000 (2004) şi au nevoie de o aducere la zi.
Date despre proiect:
În perioada ianuarie-iunie 2019, activităţile proiectului au fost implementate în 87 de localităţi din 15 zone în care Organizaţia Salvaţi Copiii are filiale sau puncte de lucru: Bucureşti, Iaşi, Mangalia, Craiova, Târgu Mureş, Timişoara, Suceava, Braşov, Petrila, Reşiţa, Piteşti, Piatra Neamţ, Negreşti, Târgovişte, Constanţa.
17.417 de elevi cu vârste cuprinse între 4 şi 18 ani au beneficiat de sesiuni informative pe temele: nutriţie şi mişcare fizică, sănătate emoţională, educaţie sexuală, comportamente de consum.
Sesiunile au fost implementate în 206 unităţi de învăţământ şi au avut ca metode de lucru activităţi non-formale, de la egal la egal (peer to peer education). În vederea susţinerii activităţilor informative au fost formaţi şi implicaţi 256 de voluntari, 370 de cadre didactice şi cadre medicale, 54 de reprezentanţi ai partenerilor locali