Normele de aplicare a Codului fiscal au fost completate cu mai multe prevederi ce vizează TVA-ul, conform unei HG apărute vineri în Monitorul Oficial. Documentul vizează aplicarea unor modificări de TVA introduse prin OG 16/2022, precum și prin Legea 88/2023.
Tratamentul de TVA al tranzacțiilor comerciale este una dintre cele mai complexe problematici fiscale ale departamentelor financiare, căci multitudinea de concepte și prevederi care trebuie luate în calcul îi poate pune în dificultate chiar și pe cei mai experimentați profesioniști, mai ales când situațiile practice cu care se confruntă presupun analizarea și aplicarea concomitentă a mai multor reguli și principii fiscale.
Documentul include prevederi pentru aplicarea scutirii de TVA pentru livrarea de proteze medicale și de produse ortopedice, introdusă prin Legea nr. 88/2023. Concret, explicațiile actuale (alin. 1 și 2 de la pct. 37 din capitolul de TVA din norme) sunt abrogate și reintroduse (alin. 7 și 8 de la pct. 65^1) într-o formă adaptată la faptul că operațiunile sunt scutite de-acum.
În plus, se prevede că, în cazul importului de proteze medicale și produse ortopedice, scutirea de TVA se aplică de către organele vamale la momentul importului, indiferent de beneficiarul importului. Iar în cazul achiziției intracomunitare, scutirea de TVA se aplică de orice persoană ce realizează achiziția intracomunitară a bunurilor în România. Măsurile vor figura la alin. 9 și 10 de la pct. 65^1.
Mai departe, există schimbări și în privința celorlalte scutiri de TVA introduse de Legea 88/2023 – livrările de bunuri și prestările de servicii făcute, cu ajutorul ONG-urilor, pentru spitale publice. În acest caz, se introduc explicații complet noi (alin. 1-6 de la pct. 65^1), din care reies, în esență, următoarele:
1. Justificarea scutirii de taxă pentru serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unităţi spitaliceşti din reţeaua publică de stat, pentru care beneficiarul este unitatea spitalicească din reţeaua publică de stat sau, după caz, instituţia/autoritatea publică centrală sau locală, care asigură finanţarea acesteia, potrivit legii, se realizează cu documentația în baza căreia sunt prestate aceste servicii, cum ar fi contractele încheiate cu beneficiarul;
2. Scutirea de taxă se aplică direct, prin facturare fără TVA, pentru livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii și echipamente de protecție, materiale și consumabile de uz sanitar, precum și pentru adaptarea, repararea, închirierea și leasingul unor astfel de bunuri, efectuate către unități spitalicești din rețeaua publică de stat, pe baza declarației pe propria răspundere a reprezentantului legal al unității spitalicești din care să rezulte că bunurile respective sunt destinate în mod normal utilizării în domeniul îngrijirilor de sănătate sau pentru utilizarea de către persoanele cu handicap, bunuri esențiale pentru compensarea și depășirea handicapurilor;
3. Pentru livrările de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii și echipamente de protecție, materiale și consumabile de uz sanitar, precum și pentru adaptarea, repararea, închirierea și leasingul unor astfel de bunuri, facturate către o instituţie/autoritate publică centrală sau locală, scutirea de taxă se aplică direct, prin facturare fără TVA, pe baza unei declarații pe propria răspundere a reprezentantului legal al instituţiei/autorității publice centrale sau locale respective din care să rezulte că bunurile/serviciile achiziționate sunt destinate unei unități spitalicești din rețeaua publică de stat pentru care aceasta asigură finanţarea și a declarației reprezentantului legal al unității spitalicești din reţeaua publică de stat, beneficiare;
4. În cazul importului de bunuri, scutirea de TVA se aplică pentru operațiunile realizate direct de către unitatea spitalicească din rețeaua publică de stat sau de către instituţia/autoritatea publică centrală sau locală care asigură finanțarea acesteia, pe baza declarațiilor prevăzute, care se depun la organul vamal competent la momentul importului;
5. În cazul achiziției intracomunitare de bunuri, scutirea de TVA se aplică pentru operațiunile realizate direct de către unitatea spitalicească din rețeaua publică de stat sau de către instituţia/autoritatea publică centrală sau locală care asigură finanțarea acesteia, pe baza declarațiilor prevăzute, care se păstrează în evidențele beneficiarului, în vederea justificării scutirii de TVA.
În plus, HG-ul cuprinde și o regulă tranzitorie referitoare la scutirile ce vizează spitalele (aceasta nu este inclusă și în norme). Mai precis, scutirea de TVA pentru livrările de bunuri și/sau prestările de servicii, efectuate către unitatea spitalicească din reţeaua publică de stat sau, după caz, către instituţia/autoritatea publică centrală sau locală, care asigură finanţarea acesteia, potrivit legii, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a Legii nr. 88/2023 (11 iunie 2023) și data intrării învigoare a HG-ului, se aplică dacă furnizorii/prestatorii fac dovada destinației bunurilor/serviciilor prin orice probă și mijloc de probă prevăzute de lege, inclusiv prin (dar nu limitat la) contractele și declarațiile pe propria răspundere amintite mai sus.
Același HG vine și în aplicarea câtorva modificări de TVA introduse prin OG nr. 16/2022:
- TVA-ul crescut în cazul băuturilor nealcoolice îndulcite;
- reflectarea noului plafon pentru TVA-ul de 5% la locuințe (600.000 de lei);
- majorarea de la 5 la 9% a cotei la cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping, precum și a cotei pentru serviciile de restaurant și de catering.
Sursa: avocat.net