Primăria Brașov continuă programul de tranziție spre un oraș prietenos cu mediul, prin achiziția de mijloace de transport în comun ecologice, crearea infrastructurii pentru dezvoltarea transportului alternativ și, nu în ultimul rând, implementarea unor politici publice care au ca efect reducerea poluării la nivelul orașului.
O astfel de decizie strategică a fost cea care a vizat, în 2022, modificarea regulamentului serviciului de taximetrie, astfel că, în mai puțin de doi ani, Brașovul a ajuns, de la un parc de taximetre din care peste 50% dintre autoturisme aveau motorizare Euro IV sau V, la un parc în care peste 90% sunt autoturisme cu motorizare Euro 6, hibrid sau electric, iar din cele 96 rămase cu motorizare euro 5, 81 au și instalații GPL.
,,Brașovul devine, de la un an la altul, un oraș mai prietenos cu mediul, un oraș în care te simți mândru că locuiești și muncești. Una dintre măsurile care duc la creșterea calității vieții este cea legată de schimbarea paradigmei mobilității, de la a avea autoturismul propriu, la utilizarea soluțiilor alternative de transport: transportul în comun, vehicule electrice sau hibrid, bicicletă sau alte soluții de transport prietenoase cu mediul. Serviciile de taxi fac parte din această componentă de mobilitate, iar implementarea noului regulament a dus la îmbunătățirea calității acestui serviciu, dar și la reducerea poluării cauzate de traficul auto. Astăzi, am ajuns în etapa în care 91% din ceea ce înseamnă autoturismele taxi sunt cu motorizare Euro 6, hibrid sau electric. În acest moment am depășit inclusiv ținta asumată pentru 31 decembrie 2024, care prevedea ca 51% din parcul auto să fie minim Euro 6, ceea ce este încă o dovadă că suntem pe drumul cel bun”, a declarat primarul Allen Coliban.
În prezent, în municipiul Brașov sunt autorizate pentru a furniza servicii de taxi 881 de autoturisme cu motorizare Euro 6 (din care 760 și cu GPL), 99 cu motor hibrid, 2 electrice și 96 cu motorizare Euro 5 (din care 81 și cu GPL).
Odată cu prelungirea autorizațiilor taxi, o parte dintre cei care dețineau licențele au renunțat să își prelungească autorizațiile, astfel că, pentru prima dată după ce în anul 2008 Consiliul Local a stabilit numărul maxim de taxiuri, respectiv 1.109, municipalitatea este în situația de a acorda noi autorizații taxi pentru 31 de autovehicule.
,,Un alt efect al acestui regulament a fost că persoanele care nu au dorit sau nu au putut face tranziția spre un serviciu de calitate, cu autoturisme cu poluare redusă, nu și-au mai putut prelungi autorizațiile taxi. Suntem acum, după 15 ani, în situația de a oferi și altor persoane sau firme posibilitatea de a realiza acest serviciu în municipiul Brașov. Dintre cele 31 de autorizații, una are ca destinație serviciul de taximetrie pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, iar celelalte vor fi acordate ținând cont de anumite criterii, cum ar fi norma de poluare, unde mașinile electrice primesc cel mai mare punctaj, vechimea autoturismului, numărul de airbaguri sau posibilitatea plății cu cardul”, a precizat primarul Allen Coliban.
Conform Regulamentului privind organizarea și executarea serviciului de transport în regim de taxi în Municipiul Brașov, criteriile de departajare prevăzute în cadrul procedurii de atribuire a autorizațiilor taxi pentru transportul de persoane în regim de taxi sunt următoarele:
a) vechimea autovehiculului de la data fabricației:
până la 1 an –10 puncte
între 1 și 2 ani – 8 puncte
între 2 și 3 ani – 6 puncte
între 3 și 4 ani – 4 puncte
între 4 și 5 ani – 2 puncte
b) clasificarea autovehiculului conform normelor de poluare Euro:
electric – 40 puncte
hibrid (min. Euro 6) – 35 puncte
Euro 6 – 20 puncte
c) volumul portbagajului util și echiparea cu instalație pentru aer condiționat:
–volumul interior
clasa mare (peste 600 l) – 6 puncte
clasa medie (între 300 l – 600 l) – 5 puncte
clasa mica ( sub 300 l) -3 puncte
– aer condiționat – 10 – puncte
d) vechimea în ani de când transportatorul desfășoară autorizat activitate de transport:
– se acordă 0,5 puncte pentru fiecare an de activitate, autorizat ( nu mai devreme de anul 2003);
e) gradul de protecție al pasagerilor:
peste 6 airbaguri – 8 puncte
între 4 și 6 airbaguri – 6 puncte
între 2 și 3 airbaguri – 4 puncte
1 airbag – 1 punct
f) Forma de deținere asupra vehiculelor :
proprietate – 2 puncte
leasing – 1 punct
g) Posibilitatea asigurării reale a prezenței autovehiculului în activitate de minimum 8 ore pe zi lucrătoare:
activitate de peste 8 ore pe zi – 4 puncte
activitate de minimum 8 ore pe zi – 2 puncte
h) Dotări suplimentare ale vehiculului:
dispozitiv GPS monitorizare – 5 puncte
perete despărțitor între conducătorul auto și clienți – 7 puncte
dispozitiv de plată prin intermediul cardului – 5 puncte
dispozitiv fix de înregistrare a precizărilor făcute de client – 5 puncte.