Noul standard în evaluarea școlilor: Cum devine nota 5 echivalentul notei 7 în strategia Ministerului Educației

Conform mai multor documente oficiale, nota 5, care anterior era utilizată ca prag orientativ pentru cele mai slabe rezultate în raportarea inspectoratelor școlare către Ministerul Educației după simularea Evaluării Naționale, a fost ridicată la nota 7 în acest an. Această modificare este evidentă în adresa 26057/2024 a Ministerului Educației, care solicită inspectoratelor să raporteze numărul de școli unde s-au înregistrat medii sub 7, pe disciplină la simulare, și în declarațiile Ligiei Deca, care anunță planuri dedicate „de intervenție” pentru școlile cu medii sub acest prag. De asemenea, raportul privind rezultatele simulării Evaluării Naționale 2024 al ISMB confirmă această schimbare.

De menționat, este pentru prima oară când Ministerul raportează rezultatele elevilor la nota 7 și nu nota 5, ca până în prezent. Școlile vor fi monitorizate, adică inspectate și controlate dacă au avut rezultate sub nota 7 la simularea din februarie a elevilor de clasa a VIII-a și dacă duc la îndeplinire planurile de intervenție propuse, reiese din raportul ISMB. În document se recomandă școlilor “ore de pregătire suplimentară, diferențiat, cu o atenţie deosebită direcționată către elevii care nu au obţinut nota 7”.

De precizat că la Evaluarea Națională nu există promovabilitate, fiind o evaluare a competențelor absolvenților a 9 ani de școală. Evaluarea Națională nu este condiția de intrare la liceu, elevii putând ajunge la liceu și fără acest examen, dar EN stabilește o ierarhie pentru repartizarea computerizată a elevilor la liceu, pe baza opțiunilor acestora.

Potrivit surselor Edupedu.ro, nota 7 pentru intervențiile remediale în școli ar fi fost decisă de Ministerul Educației în mod arbitrar, fără vreo explicație.

Menționăm că Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat pentru Euronews România că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor fi supuse unui plan dedicat de intervenție, care va fi monitorizat prin procesul de inspecție. Deca nu a oferit nicio explicație referitoare la alegerea acestui prag și de ce nu s-a optat pentru altul. Întrebarea cu privire la necesitatea monitorizării unei școli cu o medie de 7,10 și nu a uneia cu sub 7 nu a fost adresată, nici nu a fost adusă în discuție de către Deca.

Conform raportului ISMB, prezentat de Edupedu.ro, rezultatele simulării Evaluării Naționale arată că 294 de unități de învățământ la nivel gimnazial vor fi supravegheate deoarece au obținut performanțe slabe la simularea examenului – acestea sunt unități cu o medie a notelor sub 7/probă de examen. Acest proces de monitorizare va avea loc în perioada martie-iunie 2024, până la examenul de vară. Mai exact, sunt 99 de unități pentru disciplina limba și literatura română, 193 de unități pentru disciplina matematică și 2 unități pentru limba și literatura maternă germană.

În cadrul aceluiași raport, se regăsesc și recomandări pentru școli cu scopul de a îmbunătăți rezultatele elevilor: „organizarea orelor de pregătire suplimentară să fie realizată diferențiat, pe grupuri de performanță și pe tipuri de itemi, cu o atenție deosebită acordată elevilor care nu au obținut nota 7”.

O altă recomandare: “în cazul elevilor care au obținut note sub 7 la simulare, diriginţii, consilierii școlari şi cadrele didactice de specialitate să poarte discuţii individuale cu elevii și părinţii acestora, în scopul determinării unor atitudini pozitive faţă de responsabilităţile ce decurg pentru pregătirea Evaluării Naționale 2024”.

Conform raportului ISMB, în cadrul căruia se face referire la adresa Ministerului Educației nr. 26057 din 29 februarie 2024, se discută despre criteriile de performanță ale profesorilor.

În planul de acțiune anunțat de ISMB, sunt identificate ca și posibile vulnerabilități “neadaptarea demersurilor didactice la specificul claselor și dezinteresul pentru atingerea nivelului minim al standardelor de performanţă”.

Conform informațiilor furnizate de Edupedu.ro, aceste „standarde de performanță” la care s-ar raporta profesorul ar fi, de fapt, situațiile în care elevii nu au obținut nota 7 la cel puțin o materie la simularea Evaluării Naționale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.