În acest an, administraţia judeţeană îşi propune să gestioneze şantiere de modernizare a 96,3 km de drumuri judeţene, pentru care sunt alocate finanţări ce depăşesc 336,5 milioane de lei. În acelaşi timp, vor fi accesate fonduri europene pentru refacerea totală a 53,1 km de drumuri din zona metropolitană a municipiului Braşov, un proiect multianual estimat la peste 530 de milioane de lei.
Consiliul Județean Brașov continuă și în 2025 reabilitarea și modernizarea rețelei rutiere pe care o administrează. Șantierele deschise în toate zonele județului merg mai departe și, potrivit graficelor de execuție convenite de autoritatea contractantă cu constructorii, în cursul acestui an mai multe obiective vor fi finalizate și redate circulației în cele mai bune condiții.
Totodată, alte proiecte se conturează pe termen scurt, mediu şi lung în planurile investiţionale ale administraţiei judeţene, conducerea CJ luând în calcul toate sursele de finanţare disponibile pentru implementarea lor: buget propriu, fonduri prin programe guvernamentale şi finanţări europene nerambursabile.
„Ne ocupăm de reţeaua rutieră din zona Făgăraş, avem în vedere drumurile din zona metropolitană a Braşovului şi nu neglijăm nici Rupea cu întreaga zonă de nord a judeţului, deoarece obiectivul nostru este ca toţi locuitorii din comunităţile locale braşovene să beneficieze de condiţii cât mai bune în ceea ce priveşte conectivitatea rutieră cu principalele căi de transport. Pe lângă proiectele investiţionale amintite anterior, în această perioadă lucrăm la definitivarea listei de investiţii pe anul 2025 pe care o vom aproba odată cu bugetul. O componentă semnificativă a acesteia va fi dată de drumurile judeţene, însemnând atât lucrări în continuare şi obiective care încep în acest an, cât şi elaborarea de studii şi documentaţii de proiectare care să stea la baza viitoarelor investiţii. Nu vom neglija nici lucrările de reparaţii curente de care drumurile judeţene au nevoie în decursul acestui an. Ne dorim ca în urma proiectelor realizate de Consiliul Judeţean Braşov, nicio comunitate locală să nu rămână în urmă, să nu se simtă neglijată şi de aceea căutăm soluţii pentru a realiza lucrările aşteptate de cetăţeni în cât mai multe zone din judeţ”, a menţionat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.
Foarte multe şantiere în Ţara Făgăraşului
În Țara Făgărașului sunt în desfășurare sau în pregătire multe investiții vizând modernizarea infrastructurii rutiere.
Podul de la Voila. Construcția noului pod peste Olt, situat pe drumul judeţean DJ 105 în comuna Voila, este unul dintre cele mai așteptate obiective cu termen de finalizare 2025. Există o necesitate majoră în acest sens, atât a locuitorilor din Cincșor și Cincu care au nevoie de o legătură viabilă cu DN 1, cât și a militarilor din cadrul Grupului de Luptă NATO de la Cincu, care necesită o accesibilitate rapidă pentru transportul mijloacelor tehnice. Consiliul Judeţean Braşov implementează lucrările cu fonduri accesate prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală – Etapa a II-a, în valoare de 32.242.083,28 lei, la care cofinanţarea asigurată din bugetul propriu al judeţului este de 7.475.944,80 lei. În aceste zile, constructorul SC Con-A SRL Sibiu va relua lucrările sistate pe perioada sărbătorilor de iarnă, urmând să continue asamblarea elementelor metalice ale podului și să lucreze la construirea căii de circulație a acestuia. Cu o lungime de 93,95 metri și o lăţime de 13,50 metri, podul de la Voila este o investiţie esenţială pentru infrastructura rutieră a județului Brașov, fiind proiectată să dureze 100 de ani. Finalizarea podului de la Voila va însemna încheierea celor cinci proiecte pentru care Consiliul Județean Braşov a obținut finanțări în cadrul PNDL II, gestionat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Ca o continuare firească a acestei investiții pentru asigurarea conectivității bazei militare cu principalele căi rutiere de transport, dar și cu viitoarea autostradă Sibiu – Făgăraș, în planurile autorității județene în perspectivă intră modernizarea drumului DJ 105 Voila (DN1) – Cincșor – Cincu – limită Jud. Sibiu, care să includă și construirea unor variante de ocolire a satelor Cincșor și Cincu. Cea mai rapidă modalitate în care acest proiect s-ar putea realiza ar fi preluarea lui de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, fapt pentru care oficialii județeni vor face noi demersuri la Ministerul Transporturilor.
Intravilanul Staţiunii Sâmbăta. În prima jumătate a acestui an este programată finalizarea singurului obiectiv investiţional pe care CJ Braşov îl implemenează din fonduri PNDL – Etapa I, şi anume reabilitarea Drumului Judeţean 108B situat în Staţiunea climaterică Sâmbăta. În baza contractului având ca obiect „Proiect tehnic şi execuţie reabilitare DJ 108B km 0+000–0+700”, semnat la finele lunii octombrie 2024, va fi refăcut un tronson rutier situat în intravilanul Staţiunii Sâmbăta, asigurând astfel viabilitatea şi legătura între DJ 105B şi DJ 102G. Asocierea SC Diferit AG – SC Diferit SRL va executa acest contract cu o valoare totală de 1.611.617,60 lei, al cărui termen de execuţie este de 5 luni de la emiterea ordinului de începere, respectiv 3 luni pentru proiectare şi 2 luni pentru execuţia lucrărilor.
Drumul de la Viştea. Un proiect la care lucrările vor începe în perioada imediat următoare este reabilitarea DJ 103D Viştea de Jos (DN 1) – Viştea de Sus (km 0+000–5+106), un contract de lucrări în valoare de 21.026.575,52 lei, finanțat din bugetul propriu al județului, pe care îl va realiza firma SC PORR Construct SRL. Cu o lungime de 5,106 km, acest segment rutier porneşte din DN 1, străbate intravilanul şi extravilanul localităţii Viştea de Jos şi ajunge la intrarea în satul Viştea de Sus, la intersecţia cu DJ 104A – parte a „Drumului de sub munte” care a fost modernizat de CJ Braşov în 2023 cu fonduri europene. Astfel, locuitorii de la poalele Munților Făgăraș vor avea o cale viabilă de acces spre DN1, iar zona va căpăta o mai mare deschidere spre turism și dezvoltare. Durata de execuţie prevăzută în contract este de 12 luni de la emiterea ordinului de începere.
Intravilanul satului Grid. O altă modernizare de drum la care anul trecut a fost dat ordinul de începere a lucrărilor vizează intravilanul satului Grid ce aparţine de comuna Părău. Obiectivul „Proiect Tehnic şi execuţie modernizare DJ 130B Părău (DN 1S) – Grid – Perșani (DN 1), km 3+150–4+550” este implementat de SC Diferit SRL, antreprenor cu care administraţia judeţeană a colaborat la modernizarea drumului interjudeţean DJ 104A, DJ 105C, DJ 105P. Valoarea totală a contractului este de 9.416.676,23 lei, fonduri asigurate din bugetul judeţean. Iată cele mai importante lucrări prevăzute în contract: se va realiza o structură rutieră complet nouă, pe traseul drumului se vor amenaja și intersecțiile cu drumurile laterale și se vor reface accesele către proprietăți pe amplasamentele existente, se vor amenaja trotuare cu lățimea minimă de un metru pe ambele părți ale drumului (acolo unde situația din teren o va permite), va fi refăcut sistemul de scurgere a apelor pluviale, iar podul de pe traseul drumului va fi demolat și reconstruit. Noul pod, cu o lungime de 14 metri şi o deschidere de 10 metri, va avea două benzi de carosabil cu lățimea de 3,5 metri, trotuare de 1,5 metri lăţime pe ambele părți și parapete metalice. În cadrul lucrărilor la pod se va amenaja și albia râului în amonte și în aval, cu ziduri de sprijin din beton armat. În perspectivă, Consiliul Judeţean Braşov are în plan să refacă în totalitate drumul DJ 130B Părău – Grid – Perșani, având în vedere că el asigură legătura cu două drumuri naţionale: DN 1 Sibiu – Braşov şi DN 1S Şercaia – Hoghiz – DN 13.
Proiectele „Anghel Saligny”. Două mari obiective investiţionale a căror finanţare este asigurată prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” gestionat tot de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, sunt aşteptate să înceapă în acest an, imediat după definitivarea rezultatelor achiziţiei publice ale cărei proceduri s-au desfăşurat anul trecut. Practic, a fost cea mai amplă achiziţie realizată de CJ Braşov în anul 2024, atât din punctul de vedere al valorii estimate, cât şi sub aspectul numărului de operatori economici înscrişi, ea vizând realizarea proiectului tehnic şi execuţia modernizării următoarelor tronsoane din drumul interjudețean DJ 105A km 53+000–81+600 și DJ 104D km 1+960–27+400: Lotul II din DJ 104D (Făgăraş – Şoarş) km 1+960–12+045 şi Lotul III din DJ 104D (Şoarş – Bărcut – limită de judeţ Sibiu) km 12+045–27+400. La termenul de depunere a ofertelor în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, autoritatea contractantă a consemnat 11 operatori economici – atât ofertanţi unici, cât şi asocieri de firme, care au depus documentaţiile fie pentru unul, fie pentru ambele loturi scoase la licitaţie, însă rezultatele achiziţiei au fost contestate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor de unde administraţia judeţeană speră la un răspuns definitiv într-un timp cât mai scurt cu putinţă, astfel încât să poată încheia contractele de proiectare şi execuţie a lucrărilor. Pentru fiecare tronson din DJ 104D, finanţarea alocată de la Ministerul Dezvoltării este de 70 de milioane de lei, ea urmând a fi completată cu alocări multianuale din bugetul local al judeţului Braşov, în cuantum de 21.365.028,62 lei pentru Lotul II, respectiv 98.007.169,21 lei pentru Lotul III. Cele două tronsoane de drum judeţean măsoară în total 25,44 km şi necesită reparaţii capitale şi modernizări ale structurii rutiere, astfel încât circulaţia să se poată realiza în condiţii optime. În perspectivă, acest proiect trebuie completat cu lucrări similare executate la DJ 105A atât pe segmentul Şoarş – Văleni – Lovnic – Jibert – Dacia – Rupea (DN 13), respectiv între kilometrii 53+000 şi 81+600, cât şi pe segmentul Şoarş – Rodbav – Cincu – Toarcla – limită judeţ Sibiu.
Drumul de la Ucea. Un alt proiect de perspectivă pentru CJ Brașov, aflat în stadiul pregătirii documentaţiilor de proiectare, este modernizarea drumului județean DJ 105C Ucea de Jos – Ucea de Sus. Drumul, în lungime de 8,7 km, necesită reparații capitale, având în vedere că partea carosabilă este într-o continuă degradare cauzată de transportul de mare tonaj care se efectuează spre și dinspre zona industrială a orașului Victoria.
Tot la capitolul proiectare, Consiliul Judeţean mai are în lucru documentaţia „Expertiză tehnică + SF Pod peste Râul Şercaia pe DJ 131P, Şercaia (DN 1) – Hălmeag, în localitatea Şercaia la km 0+250”, care va sta la baza fundamentării unui nou obiectiv investiţional.
Zona Braşov: două şantiere în desfăşurare şi trei proiecte majore la start
Drumul dintre Vulcan şi Holbav. Execuţia reabilitării DJ 106B Vulcan (DJ 112A) – Holbav (km 0+000–6+505), începută în primăvara anului trecut, va continua şi în acest an, fiind un important obiectiv de infrastructură rutieră pe care CJ Braşov îl implementează în zona din proximitatea municipiului Braşov. Antreprenorul SC Viarom Construct SRL va relua refacerea părţii carosabile, a podurilor şi podeţelor, a acostamentelor şi acceselor la proprietăţi, concomitent cu relocarea reţelelor utilitare pe raza localităţilor Vulcan şi Holbav, până la finalizarea tuturor lucrărilor prevăzute în contract. Valoarea actualizată a contractului este de 23.221.946,56 lei, fondurile fiind asigurate din bugetul judeţean. DJ 106B este un drum important pentru locuitorii din Holbav şi pentru dezvoltarea turistică a zonei. Până în prezent constructorul a avansat foarte bine pe zona de extravilan şi intravilan Vulcan, chiar dacă lucrarea nu a fost tocmai uşoară. Anul acesta se vor începe şi lucrările în intravilan Holbav, tronson care va fi deosebit de dificil, având în vedere că în zonă, concomitent cu drumul, este necesar a se realiza reţeaua de apă şi canalizare, precum şi relocarea reţelelor de medie şi joasă tensiune. Modernizarea DJ 106B este prioritară pentru administraţia judeţeană, care şi-a propus să asigure o mai bună conectare a comunelor Vulcan şi Holbav cu zona metropolitană Braşov şi să pună în valoare potenţialul de dezvoltare pe multiple planuri a acestei zone mai puţin explorate din judeţul Braşov.
Conexiunea rutieră Hărman – Sânpetru. Reabilitarea DJ 108 Hărman – Sânpetru (km 0+000–4+380) este o altă prioritate pentru autoritatea județeană, fiind vorba despre un drum intens circulat, care deservește o populație numeroasă şi care în ultimii ani a ajuns într-o stare deplorabilă. Proiectul a început în martie 2024, însă a întâmpinat mai multe probleme, legate de necesitatea schimbării unor soluţii de proiectare, de interferenţa cu retţelele de utilităţi existente şi inclusiv în ceea ce priveşte calitatea anumitor lucrări executate, ceea ce a condus la anumite întârzieri. Potrivit contractului cu o valoare actualizată de 21.497.270,34 lei, finanţat din bugetul judeţean, firma constructoare Valdek Impex SRL are de executat reabilitarea integrală a structurii drumului şi a reţelei de canalizare pluvială, inclusiv construcţia de rigole pentru scurgerea apelor de ploaie și trecerea în subteran a rețelelor electrice aeriene.
Drumuri interconectate în zona metropolitană. Cel mai mare proiect de infrastructură rutieră cu finanţare europeană pe care administraţia judeţeană îl va accesa în exerciţiul financiar 2021-2027, prin Programul Regional Centru, vizează o reţea de drumuri din zona metropolitană Braşov care însumează 53,130 km. Obiectivul denumit „Modernizare, reabilitare DJ 103B Săcele (DN 1A) – Tărlungeni – Budila – Teliu (DN 10) – limită de județ Covasna km 0+490–15+800, DJ 103A km 11+000–12+000, DJ 112A Hărman (DN 11) – Bod – Hălchiu – Codlea – Vulcan – DN 73A km 0+000–38+980, DJ 112B Cristian DN 73 – Vulcan (DJ 112A) km 2+151–5+030” va fi cel mai amplu proiect investiţional în domeniul infrastructurii rutiere pe care administraţia judeţeană îl va implementa în mandatul 2024-2028, fiind vorba despre drumuri care vor fi construite, refăcute, reabilitate sau modernizate. Traseul face legătura între drumurile naţionale/europene DN 1A, DN 10, DN 11, DN 13, DN 1 şi DN 73A. Conform devizului general aprobat de plenul Consiliului Judeţean Braşov în octombrie 2024, valoarea totală a investiției este de 530.386.016,37 lei, implementarea obiectivului urmând să fie eşalonată pe patru ani. După finalizarea documentaţiilor de proiectare şi a procedurilor de expropriere pentru cauză de utilitate publică a terenurilor proprietate privată situate pe traseul rutier ce străbate localităţile Teliu, Budila, Tărlungeni, Săcele, Hărman, Bod, Hălchiu, Codlea, Vulcan, Râşnov şi Cristian, şi după obţinerea acordurilor pentru proiect din partea instituţiilor avizatoare, Consiliul Judeţean Braşov va depune în cursul acestei luni cererea de finanţare la ADR Centru, după care va iniţia demersurile de achiziţie în vederea desemnării constructorului. Astfel, autoritatea judeţeană urmează să atragă fonduri eligibile nerambursabile în valoare de aproximativ 50 de milioane de euro pentru implementarea acestui proiect. Realizarea lucrărilor prevăzute în proiect va fi coroborată cu construcţia a două poduri noi peste canalul Ghimbăşel, situate pe DJ 112A (la km 7+395 şi km 9+228), în comuna Bod – obiectiv care va fi preluat în portofoliul Companiei Naţionale de Investiţii, şi implicit cu proiectul tehnic şi execuţia demolării podurilor existente, care sunt în sarcina CJ Braşov.
Drumul Cărpiniş – Lunca Câlnicului. Startul unui alt obiectiv esenţial pentru reţeaua rutieră din zona municipiului Braşov a fost dat în septembrie 2024, odată cu aprobarea în plenul CJ a indicatorilor tehnico-economici pentru modernizarea drumului DJ 112D Cărpiniș – Prejmer (DN10) – Lunca Câlnicului (DN 11), în lungime de 11,33 km, un tronson rutier care vine în completarea drumurilor DJ 103B, DJ 103A, DJ 112A şi DJ 122B din proximitatea municipiului Braşov. Valoarea totală a acestui obiectiv investiţional este de 38.163.679,17 lei, finanţarea urmând să fie asigurată din bugetul judeţean. Proiectarea şi execuţia lucrării sunt preconizate să dureze 18 luni, iar procedurile de achiziţie urmează să se desfăşoare în acest an.
Alternativa la DN 1. Anul 2025 va însemna pentru judeţul nostru şi startul lucrărilor de reabilitare și modernizare a DJ 102I Valea Doftanei, județul Prahova – Brădet, județul Brașov, proiect finanţat şi implementat de Compania Naţionala de Investiţii „CNI” SA în parteneriat cu administraţiile celor două judeţe. Demersurile premergătoare acestui moment mult aşteptat s-au încheiat, acestea vizând clarificarea aspectelor privind coridorul de expropriere şi obţinerea avizelor pentru scoaterea din fondul forestier a suprafeţelor afectate de lucrările cuprinse în proiect. Reabilitarea şi modernizarea DJ 102I Valea Doftanei – Brădet este un obiectiv investiţional de importanţă strategică şi înseamnă refacerea totală a 12,43 km aflaţi pe teritoriul administrativ al judeţului nostru şi a 13,20 km situaţi în judeţul vecin. Contractul, în valoare de 405,4 milioane de lei, este implementat de antreprenorul Construcţii Erbaşu SA, cele două administraţii judeţene urmând să suporte din bugetele proprii anumite cheltuieli neeligibile. DJ 102I reprezintă o alternativă rutieră extrem de necesară transportului rutier din ţara noastră, cel puţin până la construirea autostrăzii Comarnic – Braşov, în condiţiile în care valorile de trafic înregistrate între Bucureşti şi Braşov sunt de la an la an tot mai ridicate, DN 1 este sufocat la fiecare sfârşit de săptămână, iar varianta de circulaţie pe DN 1A nu mai corespunde necesităţilor actuale.
În momentul de faţă, pe zona Brașov se află în lucru mai multe documentaţii tehnice, printre care amintim:
- PT+Execuție – Pod DJ 103B km 9+450 situat în localitatea Budila;
- Expertiză + DALI Pod DJ 103B km 11+800 situat la ieşirea din localitatea Budila;
- PT – Reabilitare pod pe DJ 112A la km 28+200 situat între Codlea şi Vulcan;
- Actualizare SF poduri pe DJ 112A km 7+395 și km 9+228, situate în localitatea Bod;
- Expertiză tehnică + SF Modernizare DJ 112G: Peştera – Măgura – Zărneşti, km 3+100-8+750.
Planuri pentru infrastructura rutieră din zona Rupea
Peste 53 de km de drumuri judeţene din nordul judeţului Braşov au fost modernizaţi în ultimii patru ani de către administraţia judeţeană, iar în prezent specialiştii Direcţiei Generale de Drumuri Judeţene şi Servicii Publice lucrează la identificarea următoarelor proiecte care vor intra în implementare. Astfel, pe zona Rupea se lucrează la mai multe documentatii tehnice, printre care amintim:
- Expertiză tehnică + DALI – Reabilitare DJ 132B Homorod (DJ 132) – Cața – Drăușeni – Ionești – limită Județ Harghita km 0+000–16+516;
- Expertiză tehnică + SF Pod DJ 130C km 0+020, în localitatea Ticuș;
- Expertiză tehnică + SF cu elemente de DALI – Reabilitare DJ 105A limită Judeţ Sibiu – Cincu – Rodbav – Șoarș km 29+473–53+000.
În momentul de faţă, autoritatea publică judeţeană administrează o reţea de drumuri a căror lungime însumată este de 618,343 km. În ultimii ani, peste 100 de km au fost modernizaţi în totalitate prin intermediul unor proiecte finanţate din fonduri europene POR 2014-2020, fonduri PNDL şi resurse bugetare proprii.