Autobuzele electrice Solaris și Karsan, achiziționate de municipalitate cu fonduri nerambursabile, au parcurs un total de peste 5 milioane de km în orașul nostru, la care se adaugă alți aproape 5 milioane de km parcurși de troleibuzele Solaris. Este o contribuție la reducerea poluării, atât prin înlocuirea parcului auto diesel al societății municipale, cât și prin oferirea unei alternative reale la autoturismul propriu, mulțumită condițiilor bune de transport.
Introducerea în trafic a autobuzelor electrice și troleibuzelor noi a însemnat o reducere de peste 8.000 de tone de dioxid de carbon, 179,6 tone de oxizi de azot (NOx), 75,4 tone de monoxid de carbon, 23,7 tone de hidrocarburi și 3,59 tone de particule (PM 2,5; PM 10 etc.). Oxizii de azot sunt substanțe ce produc iritarea și/sau lezarea căilor respiratorii și favorizează formarea ploilor acide și a smogului deasupra orașelor.
„Astăzi, transportul electric în municipiul nostru a marcat o nouă bornă: 10 milioane de kilometri făcuți de transportul în comun electric. Dincolo de creșterea calității serviciului de transport pe care operatorul RATBV îl asigură, acești kilometri înseamnă un aer mai curat în Brașov, fără mii de tone de dioxid de carbon, de oxizi de azot, de oxizi de carbon și hidrocarburi și, nu în ultimul rând, de pulberi în suspensie – PM-urile care ne creează atâtea probleme. În etapa următoare, vor intra în circulație încă 73 de autobuze electrice pentru care am obținut finanțarea prin PNRR, ceea ce înseamnă că ne apropiem de ținta pe care ne-am propus-o: transportul în Brașov 100% electric. Orașul nostru arată din ce în ce mai bine din punctul de vedere al transportului public și vă invit și pe voi să testați acest lucru. Doar așa, pe termen mediu și lung, vom avea o calitate a aerului mai bună și un oraș mai prietenos cu mediul, un oraș mai prietenos cu cetățenii săi”, a precizat primarul Allen Coliban.
Autobuze electrice
În acest moment sunt în circulație 60 de autobuze electrice SOR produse în Cehia (50 vehicule de 12 m, 10 vehicule de 8 m), și 12 autobuze electrice Karsan, cu lungimea de 18 metri.
Autobuzele SOR sunt introduse în circulație pe liniile 2B (2 barat), 4, 9, 15, 16, 22, 23B (23 barat), 32, 34, 36, 50, 51, 52. Toate cele 10 autobuze electrice cu lungimea de 8 metri au fost introduse în circulație pe liniile de transport public din zona Centrului Vechi.
Autobuzele electrice de 12 metri au câte trei uși duble, podea joasă integral, rampă de acces pentru persoane cu dizabilități, capacitate de 102 călători, dintre care 35 pe scaune, suspensie cu înclinare la bordură, aer condiționat, computer de bord pentru managementul rutei, trei validatoare contactless, panouri electronice pentru afișarea destinației. De asemenea, autobuzele sunt prevăzute cu sistem de supraveghere video exterior/interior autobuz (șapte camere video / vehicul), sistem automat de numărare a pasagerilor, sistem de diagnosticare și colectare a parametrilor de funcționare a vehiculului, sistem audio și de comunicație șofer – dispecerat. Sunt dotate cu motor electric de tracțiune amplasat central, cu o putere nominală de 160 kW, sistem de recuperare a energiei la frânare și baterii de tracțiune cu o capacitate de 263 kWh și autonomie de minim 200 km.
Autobuzele electrice de 8 metri au câte două uși (ușa a doua dublă), podea joasă integral, rampă acces persoane cu dizabilități, capacitate de 53 călători, dintre care 16 pe scaune, suspensie cu înclinare la bordură, aer condiționat, computer de bord pentru managementul rutei, două validatoare contactless, panouri electronice pentru afișare destinație. De asemenea, autobuzele sunt prevăzute cu sistem de supraveghere video exterior/interior autobuz (șapte camere video/vehicul), sistem automat de numărare a pasagerilor, sistem de diagnosticare și colectare a parametrilor de funcționare a vehiculului, sistem audio și de comunicație șofer – dispecerat. Ele sunt dotate cu motor electric de tracțiune de putere nominală 120 kW, sistem de recuperare a energiei la frânare și baterii de tracțiune cu o capacitate de 172 kWh și autonomie 220 km.
Toate autobuzele electrice de 8 metri, precum și 10 dintre cele de 12 metri sunt dotate cu un sistem avansat de asistență a șoferului (ADAS) pentru prevenirea coliziunilor cu pietonii, bicicliștii sau vehiculele care circulă în părțile laterale ale autobuzului, se află în „unghiul mort” sau pe o traiectorie de coliziune cu autobuzul.
Toate autobuzele Karsan circulă pe linia 5, Roman – Stadionul Municipal, una dintre cele mai lungi și încărcate rute de transport din Brașov.
Ele au o capacitate transport de 154 pasageri (50 locuri pe scaune), cu 4 uși duble de acces pentru pasageri. Autobuzele sunt complet accesibilizate pentru accesul persoanelor cu dizabilități (podea joasă, trapă pentru accesul cărucioarelor cu rotile, suspensie reglabilă). Propulsia este electrică cu 4 motoare electrice integrate în roți (punțile 2 și 3), cu o putere de tracțiune totală de 240 kW. Fiecare este dotat cu supraveghere video la interior și exterior (8 camere video), panouri de informare electronice la interior (2 buc.) și exterior (4 buc.), 4 validatoare de carduri Mifare și carduri bancare, computer de management trafic, sistem automat de numărare a călătorilor.
Troleibuze
Troleibuzele, model „Solaris Trollino 18“, sunt produse de firma poloneză Solaris Bus & Coach SA și au o lungime de 18 metri, fiind prevăzute cu sistem de articulație Hubner, controlat electronic. Au o capacitate de 137 de călători, dintre care 40 pe scaune, și sunt dotate cu sistem de informare a pasagerilor cu tracking GPS și anunțarea stației următoare, sistem de numărare automată a pasagerilor (senzori cu infraroșu în ușile de acces și sistem de supraveghere video, 9 camere video amplasate la interiorul și exteriorul vehiculului). Alte dotări ale acestor troleibuze sunt: validatoare carduri contactless (carduri de transport și carduri bancare), prize USB pentru încărcarea telefoanelor și altor dispozitive mobile, wifi, aer condiționat și sistem de încălzire de mare capacitate.
Troleibuzele oferă accesibilitate persoanelor cu handicap locomotor, prin înclinare laterală (spre dreapta) cu o diferență de nivel de 7 centimetri. Viteza maximă a fiecărui troleibuz poate fi de 75 km/h, dar fiecare vehicul are un limitator de viteză ajustabil (ASL) astfel încât să nu depășească viteza de 55 km/h.
Troleibuzele care circulă pe liniile 3, 7, 8, 10, 33 utilizează pe întreg traseul rețeaua de contact, cele de pe liniile 1, 2, 6 și 31 sunt dotate cu un acumulator care oferă o autonomie de minim 5 kilometri, în lipsa contactului cu linia de electricitate, lucru ce le permite să folosească energia din baterii în zonele în care nu există rețeaua electrică necesară.