Astăzi, 22 noiembrie, viceprimarul Flavia Boghiu a tras un semnal de alarmă cu privire la modificările apărute în legislația națională pentru implementarea programului ,,Cornul și laptele”, care scade calitatea produselor oferite copiilor și elevilor, dar și față de întârzierile legate de adoptare a documentelor necesare implementării acestui program, care au ca efect imposibilitatea autorităților locale de a furniza la acest moment produsele din program.
Principalul reproș pe care viceprimarul Flavia Boghiu, cea care gestionează programul din partea primăriei, îl face Ministerului Agriculturii este că, deși în 2022 a preluat modelul implementat de Primăria Brașov, model premiat și recunoscut ca exemplu de bună practică, după un an a renunțat la îmbunătățirile aduse. Dacă anul trecut se acordau punctaje suplimentare celor care furnizau produse bio, cu certificare eco sau producătorilor locali, astfel încât să fie pus în practică lanțul scurt de furnizare, cu cât mai puțini intermediari, anul acesta, ministerul a revenit la vechiul model de achiziție, prin care nu se pot pune criterii legate de calitatea produselor, bio sau certificare eco, iar „lanțul scurt“ este doar formal. De exemplu dacă laptele este produs undeva, procesat altundeva, și ambalat în regiune, criteriul privind ,,lanțul scurt”se consideră respectat.
În plus, administrațiilor locale le este interzisă suplimentarea din bugetul local a sumelor alocate programului, care ar fi asigurat o calitate superioară produselor care ajung la copii și elevi. Sumele alocate de Ministerul Agriculturii acestui program sunt de 70 de bani pentru un fruct; 1,11 lei pentru porţia de lapte de consum şi produse lactate și 65 de bani pentru produsul de panificaţie (corn, pachet de biscuiți), care ar trebui să acopere întreaga cheltuială de producție, ambalare, transport și distribuție.
,,Marea problemă a acestui program rămâne faptul că, deși anul trecut a fost modificat caietul de sarcini așa cum am propus noi, să poată fi punctate în plus produsele de calitate, produsele bio și produsele cu certificare eco, anul acesta caietul de sarcini aprobat de Ministerul Agriculturii a eliminat aceste prevederi. Asta înseamnă că – deoarece nu putem schimba condițiile și criteriile care sunt trecute în caietul de sarcini – nu vom mai putea să achiziționăm produsele bio și eco așa cum ne-am dorit pentru copiii din școlile brașovene. Cea mai mare problemă rămâne legată de calitatea produselor pe care copiii le primesc. În momentul de față avem voie să achiziționăm produse de panificație – adică acel corn sau acei biscuiți – cu 65 de bani pe produs. Asta înseamnă producție, împachetare, transport și distribuție. Ei bine, dacă ne uităm în orice magazin și ne gândim care este calitatea pe care o poți oferi de cei 65 de bani, înțelegem de ce mulți părinți critică de cele mai multe ori acele cornuri pe care copiii le primesc. Ne dorim să putem să oferim produse mai bune, dar pentru asta trebuie să ni se dea voie, să fim lăsați să suplimentăm valoarea achiziției. Adică Primăriei să i se deconteze doar suma aceasta, de 65 de bani, iar de la bugetul local, din banii cetățenilor municipiului Brașov, dacă aceștia își doresc, să putem da produse mai bune copiilor din școlile brașovene”, a precizat viceprimarul Flavia Boghiu.
WWF România (Fondul Mondial pentru Natură) – organizație cu care Primăria Brașov a inițiat demersul de îmbunătățire a calității produselor furnizate în cadrul acestui program încă din 2021- și-a exprimat intenția de a continua demersurile pe lângă Ministerul Agriculturii de a îmbunătăți acest program, mai ales că, prin ultimele modificări aduse, se pierde din vedere chiar obiectivul acestui program, deprinderea unei alimentații sănătoase de către copiii și elevii beneficiari.
,,Obiectivul programului «Cornul și laptele» este ca elevii din școli și cei de la grădiniță să deprindă obiceiuri sănătoase în ceea ce privește hrana. Ministerul Agriculturii a lansat împreună cu ANAP o documentație standard care trebuie aplicată la nivel național de către toate autoritățile contractante. Deși există și criteriul de calitate, acesta se referă la orice componentă din lanțul de producție, care ar trebui să se regăsească în regiunea în care se furnizează produsul, chiar dacă este vorba doar de ambalarea acestuia. Deci, focusul este mult mai mult pe partea de teritoriu și partea de regiune. Ceea ce ne-am propus prin parteneriatul cu Primăria Municipiului Brașov a fost să introducem în caietul de sarcini criterii de calificare și să punem preț pe partea de sisteme de certificare, să introducem în caietele de sarcini sisteme, scheme de calitate și certificare a produselor. Asta înseamnă produse care să aibă o calitate superioară și să aibă un impact redus asupra mediului. Am prioritizat lanțul scurt de distribuție și producătorii locali să fie incluși în cadrul acestui program, să fie și ei beneficiari și parte din acest program «Cornul și laptele»”, a explicat Mihaela Frățilă, specialist Politici Publice WWF România.
Primăria Brașov, împreună cu WWF și alături de asociațiile de părinți, va continua demersurile de îmbunătățire a acestui program, pentru a le oferi copiilor produse de calitate. Din păcate, în acest an școlar, cu toate demersurile făcute de primărie până acum, se vor aplica prevederile din caietul de sarcini adoptat de Ministerul Agriculturii, astfel că Municipalitatea va lansa în următoarele zile procedura de achiziție pentru produsele prevăzute în acest program, în condițiile și cu prețurile stabilite de acest minister.
Pe de altă parte, există întârzieri în adoptarea legislației care să permită continuarea programului „Cornul și laptele“. După ce Guvernul a aprobat abia la începutul lunii august hotărârea de continuare a programului pe următorii 4 ani, procedura de derulare a achizițiilor pentru produse a fost adoptată de Ministerul Agriculturii abia în 6 septembrie, cu 5 zile înainte de începerea anului școlar. Această întârziere a avut ca efect decalarea tuturor termenelor, ceea ce înseamnă o prelungire a perioadei în care copiii și elevii nu vor beneficia de acest program.