Brașov / Școlile selectate în proiectul Școala ASAP+ au îndeplinit toate criteriile să devină școli model

Școala ASAP+, proiectul programului ASAP România prin care 6 licee și colegii din țară au desfășurat acțiuni de educare și de conștientizare cu privire la colectarea deșeurilor reciclabile și protecția mediului, cu scopul de a deveni școli model, a ajuns la final.

Astfel, toate instituțiile de învățământ partenere, 4 din București, Liceul Teoretic „Jean Monnet”, Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, Colegiul German Goethe și Colegiul Național „Grigore Moisil”, dar și Colegiul Național „Àprily Lajos” din Brașov și Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, au îndeplinit criteriile pentru a fi de acum înainte exemple de bune practici în colectarea separată a deșeurilor. Aproape 80% din cantitatea de deșeuri din fracția uscată colectată în timpul proiectului poate fi valorificată prin reciclare, conform analizei de determinare realizată de Greenpoint, partenerul tehnic al ASAP pentru această acțiune. Majoritatea elevilor din școlile partenere în proiect cunosc regulile de colectare separată și le aplică, dar sunt foarte importante atât prezența unei infrastructuri corect dimensionate, cât și măsurile sau acțiunile educaționale aplicate cu consecvență de fiecare instituție de învățământ, care implică personalul administrativ, profesorii și elevii.

Cei mai importanți pași, îndepliniți în unanimitate, au constat în dotarea școlilor cu infrastructura de colectare separată a deșeurilor reciclabile, calibrată corect la dimensiunea clădirii, și instruirea personalului administrativ, a profesorilor și a elevilor cu privire la subiect. În cadrul proiectului, unde era necesar, școlile au fost dotate cu 234 de coșuri de gunoi în sălile de clasă și au primit materiale informative, așa încât colectarea separată să fie înțeleasă mai ușor și realizată cu responsabilitate.

Citeste și:  Municipalitățile și societatea civilă solicită soluții pentru îmbunătățirea Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice

Partea interactivă a proiectului, prin care elevii au putut lua parte la activități de upcycling desfășurate de Alexe Popescu și la sesiunile de joacă „Adevăr sau Reciclare” cu Alex Zamfir, a fost cea mai îndrăgită. 6 astfel de ateliere s-au desfășurat cu fiecare dintre cei doi invitați ai ASAP, peste 350 de adolescenți reușind să intre astfel în universul ASAP, unde reutilizarea plasticului e posibilă și componenta ludică, garantată. 60 de cadre didactice, câte 10 de la fiecare școală, au urmat, în această perioadă, un curs de educație pentru mediu, primit cu mare interes.

În plus, tot ca parte din proiect, 4 dintre cele 6 instituții de învățământ au marcat ideea de școală model printr-o pictură murală exterioară, realizată de Radu Crețu, cunoscut în mediul online drept Cracklez.

„Proiectul Școala ASAP+ ar trebui derulat în cât mai multe școli din țară, atât din mediul urban, cât și din mediul rural. Educația pentru mediu și formarea unor atitudini favorabile sustenabilității mediului sunt premise importante în educația viitoarelor generații de adulți. Elevii au participat cu entuziasm la activități” – prof. Loredana Elena Tănase, C.N. „Mircea cel Bătrân”, Constanța.

Citeste și:  Combaterea dezinformării: Uniunea Europeană NU te obligă să mănânci insecte

Atelierele au fost interesante și plăcute. Am aflat informații noi, de actualitate despre poluare, deșeuri, reciclare și impactul acțiunii omului asupra mediului, totul într-un mod interactiv și distractiv”Ingrid Georgescu, clasa a X-a D, C.N. „Grigore Moisil”, București.

Implicarea școlilor parte din Școala ASAP+ nu se încheie odată cu proiectul. Promisiunea reprezentanților lor este de a acționa responsabil și de a desfășura cât mai multe acțiuni verzi în continuare: „De la plantare de pomi, de flori și îngrijirea plantelor, concursuri de design de grădini școlare‍ și organizare de  ateliere de reciclat din hârtie, și până la proiecții de filme despre mediu, acțiuni de curățenie de primăvară și celebrarea Zilei Pământului, toate sunt în planurile noastre de viitor”, a menționat Mihaela Stănescu, administrator de patrimoniu la Liceul Teoretic „Jean Monnet” din București.

Citeste și:  Pe 25 aprilie Ilie Năstase vine la Brașov pentru premiera documentarului NASTY

„Provocarea acestui proiect a fost să organizăm într-un interval de timp clar delimitat mai multe tipuri de activități în unitățile de învățământ partenere și să urmărim impactul acestora în rândul elevilor, al profesorilor și al personalului auxiliar. Proiectul ASAP+ a fost o surpriză la nivel de implicare a comunităților acestor școli. S-au creat discuții interesante, pornind de la teme de responsabilitate socială, care au dus la dialoguri mai profunde, pe teme conexe preocupărilor adolescenților”, a precizat Mihaela Tutunaru, coordonator program ASAP.

Proiectul Școala ASAP+ ajută instituțiile de învățământ să se pregătească pentru a obține statutul de „Școală Verde” conform cu metodologia prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), unde sunt obligatorii: eco educația, în școli (re)configurate ca spații prietenoase cu mediul, și implicarea elevilor în rezolvarea problemelor de mediu.

Totodată, proiectul vine să consolideze misiunea ASAP, de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul adolescenților și de a crea cea mai mare infrastructură unitară pentru colectarea separată a deșeurilor în vederea reciclării în toate școlile din România. Cu această direcție strategică setată, programul ASAP este unic în România.

Pentru mai multe informații despre Școala ASAP+, consultați pagina dedicată a proiectului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.