Brașovenii mai au la dispoziție o săptămână pentru a se înscrie pe site-ul Administrației Fondului de Mediu în programul „Rabla Local“, care oferă fiecărei persoane suma de 3.000 de lei dacă renunță la autoturismul uzat pe care îl are în proprietate.
Brașovul este una dintre municipalitățile importante care au obținut suma maximă de finanțare, respectiv 12 milioane de lei, pentru casarea a 5.000 de autovehicule. Cofinanțarea AFM reprezintă 80% din valoarea sumei totale alocate acestui proiect la nivelul municipiului Brașov, iar diferența va fi acoperită din bugetul local. Până în acest moment, 754 de brașoveni s-au înscris în aplicația AFM.
„Brașovul va beneficia de finanțare pentru numărul maxim de autovehicule prevăzut pentru orașele mari, respectiv 5.000 de autoturisme, care înseamnă o alocare în valoare de 12 milioane de lei de la AFM și 3 milioane de lei din bugetul local. Fiecare brașovean care vrea să renunțe la autoturismul său vechi va primi 3.000 de lei. Este un program prin care am putea elibera orașul de 5.000 de mașini vechi, poluante, sau care ocupă inutil domeniul public, este un program pentru un Brașov cu un aer mai curat. Invit brașovenii să aplice pe site-ul AFM și să profite de această oportunitate care aduce nu numai beneficii materiale, ci și de mediu“, a declarat primarul Allen Coliban.
Conform precizărilor AFM, persoanele fizice trebuie să își creeze un cont de utilizator pe site-ul https://www.afm.ro/. Dacă există un cont deja creat, acesta este valabil doar dacă a fost utilizat în cadrul unui program destinat persoanelor fizice (de ex. programul „Casa Verde fotovoltaice 2023”). Din 31 iulie și până joi, 31 august 2023, ora 23:59, brașovenii pot depune solicitarea de înscriere în program.
În cadrul unui cont pot fi realizate înscrieri aferente unui singur CNP. Persoana fizică se poate înscrie o singură dată în aplicație.
Un ghid detaliat pentru înscrierea pe site-ul AFM se regăsește la adresa:
https://www.afm.ro/main/programe/casare_auto_uzate/2023/anunt_pf_rabla_local_25.07.2023.pdf, de pe site-ul AFM.
Potrivit procedurii publicate de AFM, la finalizarea termenului de înscriere, deci după 31 august, AFM va întocmi și transmite către toate primăriile înscrise în program lista cu persoanele fizice eligibile. Primăria Brașov va publica lista cu persoanele fizice eligibile, după care aceste persoane vor demara procedura de casare a autovehiculului.
Pentru a putea beneficia de stimulentul de casare, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie o persoană fizică cu domiciliu în municipiul Brașov;
b) să dețină în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puțin 5 ani și să se afle în evidențele fiscale ale municipiului Brașov, cu excepția persoanei fizice care a devenit proprietar ca urmare a partajului judiciar sau a dezbaterii procedurii succesorale;
c) să nu aibă obligații restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor și contribuțiilor către bugetul de stat și bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare;
d) să nu fi obținut și nici să nu fie pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020—2024 sau prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2020—2024, pentru același autovehicul uzat cu care participă în program;
e) să nu fie condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
f) să se angajeze să predea spre casare și să radieze din circulație și din evidențele fiscale autovehiculul uzat pentru care solicită stimulentul pentru casare;
g) să se angajeze că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 5 și/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare.
Conform ghidului de finanțare, AFM asigură 80% din stimulentul de casare, iar Primăria Brașov va cofinanța proiectul cu 20% din stimulent. Astfel, fiecare brașovean care vrea să scape de mașina lui veche va primi suma de 3.000 de lei, adică stimulentul acordat beneficiarului care va preda spre casare și radiere din circulație și din evidența fiscală a unui autovehicul uzat.
Ce trebuie să facă solicitanții după ce lista este transmisă de AFM către Primăria Brașov?
Odată înscriși în aplicația AFM, după ce lista va fi închisă și comunicată Primăriei Brașov, brașovenii care sunt declarați eligibili trebuie să se adreseze Direcției Fiscale Brașov. Iată care sunt pașii de parcurs:
În prima etapă, solicitantul depune la Direcția Fiscală Brașov un dosar care trebuie să conțină cererea-tip (denumită „Acord de participare la program“), prin care declară că nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, pentru acelaşi autovehicul uzat cu care participă în program; se obligă să radieze din evidența Direcției Fiscale Brașov și din circulație autoturismul pe care dorește să îl caseze; se obligă să nu achiziționele alt autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare. Totodată, solicitantul declară că nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă. Tot în această fază, solicitantul se angajează că va casa autovehiculul uzat.
Dosarul trebuie să mai conțină copia actului de identitate, copia cărții de identitate și a certificatului de înmatriculare a autovehiculului uzat pe care intenționează să-l caseze, un certificat fiscal de la ANAF și un extras de cont pentru contul în care solicită virarea banilor.
În plus, este necesară completarea unei cereri pentru eliberarea unui certificat de atestare fiscală pentru persoane fizice privind situaţia obligaţiilor de plată la bugetul local (certificat ce va fi atașat dosarului de către Direcția Fiscală Brașov) și a acordului privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
A doua etapă înseamnă verificarea dosarului de către Direcția Fiscală și a prezenței solicitantului pe lista finală transmisă de către AFM fiecărei primării. În urma verificării, Direcția Fiscală va emite și va comunica solicitantului decizia de admitere în program (sau de respingere, dacă nu au fost îndeplinite toate condițiile prevăzute anterior) și va invita solicitantul să semneze Contractul de finanțare.
Semnarea contractului reprezintă a treia etapă din program și este foarte importantă pentru că doar din momentul semnării, solicitantul se poate adresa colectorilor autorizați pentru casarea autovehiculului. Certificatul de distrugere va trebui emis ulterior datei semnării contractului. Casarea autovehiculului și obținerea certificatului de distrugere sunt cel de-al patrulea pas pe care cetățeanul trebuie să îl facă.
După casarea autovehiculului, solicitantul se prezintă la Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări, în baza unei programări, în vederea radierii autovehiculului uzat din circulație.
După acest pas, cetățeanul va depune Certificatul de distrugere și Certificatul de radiere din circulație la Direcția Fiscală, îndeplinindu-și astfel angajamentele asumate în Acordul de Participare la Program.
În baza acestor documente, Direcția Fiscală Brașov va emite Procesul verbal de scoatere din evidență a autovehiculului uzat și îl va transmite Primăriei Brașov împreună cu restul dosarului, astfel încât primăria să efectueze plata celor 3.000 de lei cu titlul de stimulent pentru casare.
Potrivit Direcției Fiscale, nu este nevoie să vă deplasați la sediul Direcției Fiscale pentru transmiterea documentelor. Depunerea se poate face intermediul portalului de servicii electronice, la adresa: https://serviciielectronice.brasovcity.ro/cmsSE/categories/taxe-si-impozite/persoane-fizice sau prin e-mail, la adresa dirfiscala@dfbv.ro. În cazul în care doriți să depuneți dosarul fizic, la Direcția Fiscală Brașov, Str. Dorobanților, nr. 4, ghișeele 12 și 13 sunt puse special la dispoziția cetățenilor care vor să aplice la program.