Brașovul implică societatea civilă în procesul de proiectare a serviciilor publice de transport

Primarul Allen Coliban, împreună cu Răzvan Pătrașcu, fondator Brașov Design Center și Andras Erika, reprezentantul Fundației Comunitare Brașov, au prezentat astăzi într-o conferință de presă primul proiect de implicare pe termen lung a comunității în strategiile pe termen lung ale municipalității, proiectul MOBILITAR.

MOBILITAR este o inițiativă civică rezultată din colaborarea Brasov Design Center cu membrii Coaliției pentru Mobilitate (Primăria Brașov, Universitatea Transilvania, RATBv, ABMEE). Are la bază atelierele pilot de Co-Design, începute din 2017 în mod voluntar, de grupul de inițiativă al industriilor creative locale, Brașov Design Center (BVDC). MOBILITAR este un Laborator Comunitar de Mobilitate, având ca obiectiv principal dezvoltarea unui transport non-poluant și eficient, educarea comportamentelor de utilizare a soluțiilor de mobilitate, îmbunătățirea accesibilității și siguranței în circulație, creșterea calității aerului prin reducerea emisiilor de CO2 și atragerea comunității în demersul pentru atingerea neutralității climatice*. Rolul cel mai important, însă, constă în crearea unui instrument viabil de cooperare cu cetățenii și societatea civilă pentru modelarea și reproiectarea serviciilor de utilitate publică, într-o perspectivă de dezvoltare pe termen mediu și lung. Atelierele MOBILITAR vor aduce în aceeași echipă cetățeni, experți și reprezentanți ai municipalității, pentru a dezvolta colaborativ soluții la problemele de mobilitate ale orașului.

„Principalul scop este dezvoltarea unei punți între cetățean, autorități și specialiști pentru rezolvarea problemelor comunității, în cazul de față legate de mobilitate. Această platformă are ca țintă dezvoltarea unor servicii centrate pe nevoile cetățenilor – procesul până acum a fost unul în care cetățeanul constata niște investiții și după aceea evalua dacă îi sunt sau nu potrivite nevoilor lui. În abordarea aceasta, care implică ateliere de co-design, cetățeanul se implică în rezolvarea problemei și devine parte din soluție. Întregul proces devine transparent, cu soluții cât mai obiective. În luna decembrie începem aceste ateliere, ne propunem zece pe an, și căutăm ca în cadrul acestor ateliere să aducem inputuri dinspre comunitate pe teme pe care după aceea autoritățile publice le vor implementa accesând diverse programe de finanțare. Participarea este deschisă oricui, dar trecută prin niște filtre, pentru că resursele implicate în momentul de față sunt limitate, iar în formula actuală, atelierele de design vor avea până la 30-45 de persoane. Între acestea, mixul de participanți va trebui să implice oameni din comunitate care au o anumită relevanță pe un profil, de exemplu oameni care reprezintă ONG-uri, sau grupuri de inițiativă, sau comunități, sau categorii de persoane, dar este important să existe un mixt între societatea civilă, reprezentanți ai administrației publice și ai entităților legate de aceasta, și specialiști din diverse domenii, care să pună ideile într-o formă cât mai focusată“, a explicat Răzvan Pătrașcu, fondator Brașov Design Center.

Citeste și:  Ce aduce noroc la bani în noul an: 5 lucruri pe care să le faci de Revelion

„În primul rând consider important ca municipalitatea să își asume că lucrurile care rezultă din acest proces de design pentru oraș vor fi folosite. Eu sunt un susținător al acestui drum, mai ales că ne aflăm în faza în care Planul de Urbanism General este în revizuire, avem nevoie de consultare și de implicare a comunității, mă bucur că avem, iată, experți care fac parte din comunitatea brașoveană și care donează ore în folosul acestei comunități. Perspectiva de implementare este 2030, perspectivă declarată de Brașov Design Center și în același timp perspectiva de timp pentru care construim acest PUG nou“, a motivat Allen Coliban, primarul municipiului Brașov, participarea municipalității în acest proiect.

Citeste și:  S-a terminat Yellowstone: ce urmează?

MOBILITAR este unul dintre cele 14 proiecte câștigătoare de micro-granturi nerambursabile din cadrul programului «Fondul pentru un viitor mai bun în comunități» pentru inițiative locale, finanțat de Lidl și implementat local de Fundația Comunitară Brașov. Programul adresează provocări locale în mediu și educație, căutând idei surprinzătoare și pline de forță inovativă pentru a răspunde unor nevoi complexe ale comunităților brașovene.

„Cel mai mult în acest proiect ne-a atras participarea cetățenească. Sunt întrebați oamenii, din diferite categorii, în legătură cu o anumită problemă, și ni s-a părut că este o implicare foarte vastă. Pe de altă parte, faptul că am făcut un mic sondaj înainte de lansarea acestui fond, legat de care sunt problemele cele mai importante în Brașov, în care am întrebat specialiști, ONG-uri și comunitatea, iar pe locurile doi și trei au apărut circulația și poluarea aerului, ne-a convins să ne implicăm. Este un proiect strategic, primul pas trebuie făcut, și dacă este nevoie de susținere pentru a realiza acest pas, atunci trebuie să ne implicăm, pentru că este vorba despre comunitatea brașoveană“, a spus Andras Erika, grant managerul Fondului pentru un viitor mai bun în comunități, Fundația Comunitară Brașov.

Citeste și:  Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România face apel la instituţiile statului să ia măsuri de protejare a activităţii jurnaliştilor

Coaliția pentru Mobilitate a apărut în decursul anului 2019, ca grup strategic de inițiativă civică menit să reunească actori ai societății civile, administrația publică locală și principalul furnizor al serviciilor de transport public, pentru dezvoltarea serviciilor de mobilitate pe următorii ani.

*În noiembrie 2018, Comisia Europeană a prezentat o viziune strategică pe termen lung (2050) privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), arătând în ce mod Europa poate juca un rol de pionierat în direcția neutralității climatice: o economie cu un nivel zero absolut al emisiilor de gaze cu efect de seră. Strategia explorează modul în care acest lucru poate fi realizat, analizând toate sectoarele economice esențiale, inclusiv energia, transportul, industria și agricultura. S-au analizat o serie de opțiuni, pentru a evidenția faptul că este posibil să se treacă la un nivel zero absolut al emisiilor de gaze cu efect de seră, pornind de la soluțiile tehnologice existente și continuând cu sprijinirea cetățenilor și alinierea acțiunilor în domenii importante, precum politica industrială, finanțe sau cercetare, asigurând, în același timp, echitatea socială care să sprijine o tranziție corectă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.