Casa de modă Louis Vuitton este acuzată de utilizarea neautorizată a elementelor din portul tradițional al Mărginimii Sibiului, fără a recunoaște influențele culturale.
Organizația „La Blouse Roumaine” a sesizat asemănările și a cerut ca brandul să menționeze sursa de inspirație și să retragă piesele din colecție până la obținerea acordului de utilizare.
Noua colecție de plajă, „Louis Vuitton by the Pool”, include articole realizate manual, cum ar fi bluze cu motive tradiționale și genți din rafie. În doar patru zile, campania de pe Instagram a adunat zeci de mii de aprecieri, câteva milioane de vizualizări și sute de comentarii.
Ministra Culturii, Raluca Turcan, a anunțat că va discuta cu reprezentanții Louis Vuitton pentru a recunoaște la nivel internațional elementele tradiționale românești utilizate. Ea a subliniat importanța protejării elementelor identitare culturale și patrimoniale.
Organizația „La Blouse Roumaine” luptă împotriva plagiatului cultural, dorind ca elementele culturii românești să fie utilizate cu respect. Aceasta a lansat campania „Give Credit”.
Nu este prima dată când un brand de lux este acuzat de plagiat cultural. În 2017, Dior a fost acuzat de copierea modelului Cojocului de Binș, pe care îl vindea cu 35.000 de dolari. În același an, Tory Burch a recunoscut pe Facebook că a omis să menționeze referința la portul popular românesc.
În 2020, Carolina Herrera a fost acuzată de ministra Culturii din Mexic, Alejandra Frausto, de plagiat cultural în colecția „Carolina Herrera Resort”, care includea piese inspirate din modelele tradiționale indigene ale comunității Tenango de Doria.
Brandurile de modă au exploatat frecvent portul Maasai pentru a adăuga exotism pieselor lor. Un exemplu este o colecție Louis Vuitton din 2012, care a inclus cămăși și eșarfe inspirate de tradiționala pânză Maasai Shuka, în nuanțe vibrante de roșu și albastru.