Reguli stricte, echipament special pentru angajatii morgilor din spitale, folosirea unor dezinfectanti speciali si o procedura rapida de inmormantare in cazurile de deces ale pacientilor infectati cu COVID- 19.
Toate acestea apar intr-un ordin semnat de ministrul Sanatatii, Nelu Tataru, privind modificarea ordinului anterior pentru aprobarea Protocolului specific privind managementul in caz de deces al pacientilor infectati cu noul coronavirus (SARS-CoV2). Actul a fost publica marti seara in Monitorul Oficial.
Fara autopsie
Potrivit ordinului ministerial, in cazurile spitalizate pentru care in perioada internarii in unitatea sanitara se confirma (reconfirma) diagnosticul de infectie cu noul coronavirus, evolutia fiind urmata de deces, autopsia anatomopatologica a cadavrului pentru a confirma/preciza sau completa diagnosticul clinic de deces deja confirmat prin analize de laborator (teste specifice) nu mai este necesara si este de evitat din cauza riscurilor de transmitere a bolii infectocontagioase, posibile in conditiile exercitarii profesiei la personalul medical.
Certificatul medical constatator al decesului va fi completat si eliberat de catre medicul curant al pacientului din sectia de spital. Sunt permise autopsiile efectuate in scop stiintific, conform protocolului de cercetare autorizat in cadrul fiecarei unitati sanitare, cu respectarea masurilor de protectie prevazute in prezentul protocol.
Protocolul se aplica si in alte cazuri de deces ale pacientilor infectati cu noul coronavirus (SARS-CoV2), confirmate ca fiind pozitive:
a) Persoanelor aflate in izolare la domiciliu, aflate in evidenta directiilor de sanatate publica;
b) Persoanelor aflate in carantina, aflate in evidenta directiilor de sanatate publica si a altor institutii ale statului;
c) Persoanelor internate in spital suspecte de infectare cu COVID-19, la care nu s-a efectuat testarea pentru confirmare.
Ridicarea persoanei decedate, in maxim 48 de ore
Conform ordinului ministerial, rudele celui decedat/apartinatorii vor fi informate telefonic de catre unitatile sanitare in legatura cu cazurile severe/critice si despre survenirea decesului.
„In cazul decesului, se va indica prezentarea la spital pentru ridicarea decedatului in termen de 24 de ore de la deces, pentru apartinatorii care locuiesc la o distanta mai mica de 100 km de locul decesului si de maximum 48 de ore daca acestia locuiesc la o distanta mai mare de 100 km sau in situatii speciale,” se arata in ordin.
In situatia in care, in urma comunicarii telefonice a acestor conditii, apartinatorul declara ca nu se poate ocupa personal de formalitatile de declarare a decesului in termenul stabilit (este internat in spital, este in carantina/izolare la domiciliu, sufera de o afectiune medicala grava care ii impiedica deplasarea etc.), va fi indrumat sa trimita, pe e-mail, whatsapp, fax sau alt mijloc de comunicare la distanta sau chiar printr-o persoana delegata, o declaratie semnata pe propria raspundere, la care anexeaza actul sau de identitate si o delegatie pentru o alta persoana sau un reprezentat al unei firme de pompe funebre care sa efectueze identificarea si sa ridice decedatul.
„Nu este permisa iesirea apartinatorului din izolare sau carantina pentru identificarea sau ridicarea decedatului,” este una din masurile stricte.
Daca apartinatorul sau delegatul acestuia nu se prezinta in intervalul de timp prevazut anterior, se va elibera certificatul medical constatator al decesului.
In aceasta situatie, asistentul social sau o persoana delegata in acest sens din unitatea medicala va anunta de urgenta serviciul social de pe langa primaria locala si va declara decesul la oficiul de stare civila.
Masuri stricte si in cazul transportului
Ordinul prevede masuri stricte care privesc transportul decedatului din sectia de spital catre morga.
Cadavrul persoanei decedate ca urmare a infectiei COVID-19 confirmata prin teste de laborator fara leziuni traumatice nu se imbalsameaza. Cadavrul va fi asezat intr-un sac impermeabil dublu si ermetic inchis cu fermoar si va fi pulverizat cu produse biocide tip TP22 (pe baza de formol).
Produsele biocide de tip TP2 vor fi folosite pentru suprafete in concentratiile si la timpul de expunere recomandate de producator si specificate pe eticheta produsului
Transportul cadavrului catre morga de la nivelul sectiei din unitatea sanitara in care s-a produs decesul se face in sac inchis ermetic. Liftul si targa prin care a fost asigurat transportul cadavrului din sectia unitatii sanitare pana la frigiderul din morga vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2 (de suprafete).
Cel mult doua rude pot vedea cadavrul
Personalul care manipuleaza cadavrul, imbracamintea si obiectele contaminate ale persoanei decedate si transporta cadavrul catre spatiile special destinate va purta obligatoriu echipament individual de protectie, dupa cum urmeaza:
a) Combinezon complet de protectie din material impermeabil sau material netesut rezistent la apa care prezinta si protectie pentru cap sau halat cu maneci lungi impermeabile la apa si boneta;
b) Protectoare faciale: masca cu vizeta, masti chirurgicale si protectoare oculare;
c) Doua randuri de manusi latex;
d) Cizme de cauciuc care pot fi dezinfectate.
Cel mult doua persoane dintre apartinatorii decedatului pot vedea cadavrul. Acestia vor purta obligatoriu echipament individual de protectie de unica folosinta, dupa cum urmeaza:
a) Halat de unica folosinta din material netesut sau impermeabil la apa;
b) Masca faciala;
c) Botosi (protectii incaltaminte);
d) Manusi.
Personalul implicat in manipularea cadavrului pulverizeaza produse biocide de tip TP22 sau solutie de formaldehida peste cadavru, apoi il introduce in doi saci rezistenti de vinil, astfel: dupa fiecare introducere a cadavrului in sac se pulverizeaza produs biocid tip TP22 folosind un echipament de pulverizare fina, ulterior acesta se introduce in sicriu, urmand a se inchide si sigila capacul sicriului.
Sicriul, sigilat
Familia sau reprezentantii administratiei publice locale (pentru cazurile sociale) sunt cei care vor pune la dispozitie sicriul in care se pune cadavrul.
„Din acest moment si pana la inhumare/incinerare sicriul va ramane inchis, fiind interzisa orice actiune de deschidere a acestuia. Inhumarea/Incinerarea se va efectua in cel mai scurt timp disponibil cu sicriul sigilat,” arata actul semnat de ministrul Sanatatii.
Serviciile funerare nu vor deschide sicriul!
Atunci cand decesul s-a produs ca urmare a infectiei COVID-19, angajatii serviciilor funerare care preiau cadavrul de la domiciliu, unitatea sanitara in care a survenit decesul sau de la institutia de medicina legala in vederea inhumarii vor respecta intocmai aceleasi dispozitii ca si orice alt transportator sau persoana care manipuleaza cadavrul, adica vor respecta aceleasi masuri de prevenire a transmiterii bolilor infectocontagioase si vor fi imbracati obligatoriu in echipamentele individuale de protectie descrise anterior.
„Angajatii serviciilor funerare nu vor deschide capacul sicriului si nu vor efectua manopere de cosmetizare sau de imbalsamare asupra cadavrului contaminat in urma infectiei cu noul coronavirus (SARS-CoV2),” precizeaza ordinul ministerial.
Pentru angajatii serviciilor funerare este obligatorie, dupa fiecare manipulare, spalarea mainilor cu apa calda si sapun, urmata de dezinfectia cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfectiei mainilor prin frecare.
Mijloacele de transport folosite pentru transportarea cadavrelor vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2, dupa fiecare transport.
„Nerespectarea prevederilor prezentului protocol specific se sanctioneaza potrivit legii,” este ultimul articol din ordinul ministrului Sanatatii.
OOrdonanta militara 2/ 21 martie 2020 prevede masuri stricte pentru organizarea nuntilor, botezurilor sau inmormantarilor. Conform documentului, actele religioase pot fi oficiate de preoti doar daca la ele participa cel mult 8 persoane.