În luna iunie, Digi 24 recuperează prima poziție și redevine cea mai citată sursă media din țară. Pe locul al doilea se află Antena 3 CNN, iar podiumul este completat de Fanatik.
Analiza privind frecvența celor mai citate surse media a fost efectuată pe baza a 6.588 de materiale ale publicațiilor de presă, a emisiunilor de știri de televiziune și radio și a materialelor de pe site-urile web care au apărut în perioada 01 iunie – 30 iunie 2023 în media din România.
Conform mediaTRUST, în luna iunie informațiile difuzate de sursele TV și cele online au atras cel mai mult interes și au fost cele mai citate, reprezentând împreună peste 70% din totalul citărilor. Cu toate că presa scrisă și radio au avut o pondere mai mică, ele au contribuit împreună cu 25.4% din numărul total de citări. Presa scrisă a înregistrat 1.659 de citări, în timp ce radio-ul a avut 78 de citări, cele două medii de difuzare având un rol esențial în menținerea unui peisaj media divers și echilibrat.
Clasamentul general din iunie al celor mai citate surse media din România este deschis de Digi 24, cu peste 630 de citări de către alți jurnaliști din țară. Printre subiectele cele mai preluate în această perioadă se regăsesc declarațiile președintelui UDMR cu privire la votul în Parlament pentru Guvernul Ciolacu. Liderul reprezentanților comunității maghiare a subliniat că membrii formațiunii pe care o conduce nu vor vota Guvernul, exprimându-și poziția în mod clar și categoric.
Pe locul doi în clasamentul general se situează Antena 3 CNN cu 497 de referințe, înregistrând un vârf în citări pe data de 23 iunie, în contextul știrii conform căreia, potrivit unor surse, în Ordonanța de Urgență pregătită de Guvern, producătorii vor fi scutiți de limitarea profitului, iar guvernanții exprimă intenția de a interzice taxele marilor magazine pentru o perioadă de șase luni.
Podiumul este completat de Fanatik cu 361 de citări. Pe parcursul perioadei analizate, Adevărul înregistrează 331 de citări, iar g4media.ro se clasează în top cu 273 de citări. Gazeta Sporturilor ocupă poziția a 6-a cu 271 de citări, urmată de Digi Sport. Libertatea se află pe locul 8, fiind citată în 227 de materiale, în timp ce hotnews.ro are 223 de citări. Topul este închis de ProTV, citat de alți jurnaliști din țară de 219 ori.
Presă scrisă – Top 5
În categoria presă scrisă, Fanatik se situează pe primul loc în clasamentul celor mai citate surse, înregistrând 361 de citări. Pe locurile următoare se află Adevărul cu 331 de citări și Gazeta Sporturilor cu 271 de citări. Libertatea este de asemenea prezentă în top, cu 227 de referințe, iar Click intră în clasament ocupând poziția a 5-a, fiind citat în 189 de materiale jurnalistice.
Cele mai citate posturi TV
La categoria celor mai citate posturi de televiziune, primul loc este ocupat de Digi 24 citat în 632 de articole jurnalistice în presa din România. Poziția a doua aparține postului Antena 3 CNN, ale cărui știri au fost citate de alte surse media de aproape 500 de ori în iunie. Locul trei în clasament este ocupat de Digi Sport cu 240 de citări, urmat de ProTV care a înregistrat 219 citări, iar România TV întregește clasamentul, situându-se pe locul 5, citată în 164 articole din presă.
RFI și Europa FM, în topul celor mai citate 5 posturi de radio din țară
În luna iunie, postul de radio RFI a rămas liderul celor mai citate posturi de radio, fiind menționat de 36 de ori în alte titluri media din România. Cea mai citată știre difuzată de postul de radio a fost cea referitoare la opinia analistului economic Adrian Negrescu cu privire la programul de guvernare al Cabinetului Ciolacu. Potrivit analistului, multe dintre măsurile incluse în acest program nu sunt susținute de un calcul economic coerent, care să arate practic de unde se vor obține fondurile necesare pentru a susține economia, pentru a crește salariile și pentru a asigura toate investițiile publice prevăzute în acest program.
În continuarea clasamentului, Europa FM se poziționează pe locul al doilea, fiind citat în 29 de materiale jurnalistice, în timp ce pe locul al treilea se situează Digi FM, cu 5 citări în luna iunie. De asemenea, posturile de radio România Actualități și București FM s-au calificat și ele în acest clasament, având fiecare 4, respectiv 2 citări din partea altor instituții media din țară. În final, PRO FM încheie acest top, fiind citat de 2 ori.
G4media.ro este lider în online, urmat de hotnews.ro iar locul 3 pe podium revine edupedu.ro.
În luna iunie, g4media.ro a fost liderul în topul celor mai citate surse online, înregistrând 273 de referințe. Știrea despre Nicolae Ciucă care își va prezenta demisia pe 12 iunie, începerea „rotativei”, precum și programarea ședinței coaliției care va decide dacă UDMR va rămâne la guvernare, a fost citată în special de posturile de radio. Pe locul al doilea, cu un rezultat mai mic, de 223 de referințe, s-a situat hotnews.ro. Podiumul este închis de edupedu.ro, citat de alte surse media din țară de 196 de ori, cu cea mai citată știre referitoare la ministrul Educației care a cerut o verificare informatică după ce, cu o seară înaintea probei de română de la Bacalaureat și chiar în timpul examenului, au fost foarte multe căutări pe internet ale expresiei „bună seamă”, elevilor cerându-li-se la examen să indice sensul acestei expresii. Următorul loc îi aparține site-ului economedia.com, citat în 158 de materiale jurnalistice în media din România, iar site-ul ziare.com a fost citat de 157 de ori, ocupând locul 5 în clasament.
Metodologie
Studiul celor mai citate surse de media din România oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 iunie – 30 iunie 2023.
Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.
Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.
Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.
Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.
Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.
În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.
Analiza nu include materiale care:
- se referă la presa străină;
- sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
- sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
- citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
- se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
- sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
- fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
- sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
- sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
- fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
- fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
- provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.
Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro