Cele mai aglomerate trenuri din România nu sunt cele ale operatorului de stat CFR Călători, reiese dintr-un studiu realizat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Datele se referă la numărul de călători expediați/trenuri operate, adică la gradul de ocupare a garniturilor.
Autoritatea pentru reformă Feroviară a publicat studiul ”Evoluția principalilor indicatori ai pieței feroviare de călători/traficului feroviar de călători din România în perioada 2016-2019”.
Surpriza apare la capitolul privind evoluția numărului de călători expediați/trenuri operate. La prima vedere, indicatorul nu s-ar referi la aglomerația trenurilor, la gradul de ocupare mai exact, pentru că trenurile pot fi mai lungi sau mai scurte. Cu toate acestea, dacă luăm în calcul faptul că în ultima perioadă, din cauza crizei majore de material rulant cu care se confruntă CFR Călători, operatorul de stat pune în mișcare garnituri formate și din două sau trei vagoane, raționamentul este valid. O astfel de garnitură este comparabilă ca lungime și ca număr de locuri cu un automotor.
Top 6 cele mai aglomerate trenuri în 2018
Dar să vedem clasamentul în funcție de acest indicator, așa cum se prezintă el la nivelul anului 2018, alcătuit pe baza datelor prezente în studiul menționat:
- Softrans 150,91
- CFR Călători 136,12
- Transferoviar Călători 108,12
- Astra Transcarpatic 98,17
- Regio Călători 69,67
- Interregional Călători 55,79
”Din datele statistice și tabelul/graficul anterior se poate observa că OTF a căror activitate presupune operarea, numai/preponderent, a trenurilor de rang Interregio înregistrează valori ridicate ale acestui raport, comparativ cu OTF care operează, numai/preponderent, trenuri de rang Regio”, este explicația dată de autorii studiului. Trebuie precizat faptul că Softrans operează numai trenuri Interregio, în vreme ce operatorul de stat pune în mișcare și foarte multe trenuri Regio.
Gratuitățile studenților au majorat numărul de călători
În ceea ce privește indicatorul călători km expediați, conduce detașat CFR Călători, cu aproape 54 milioane, urmată la mare distanță de Regio Călători, cu 6,2 milioane, și Transferoviar Călători, cu 4,7 milioane. Datele sunt valabile la nivelul anului trecut.
Se constată o creștere importantă a indicatorului călători expediați în anul 2017, după intrarea în vigoare la 01.02.2017 a HG nr.42/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi, notează ARF. Tot autorii studiului remarcă faptul că principalii operatori cu capital privat au înregistrat o creștere a numărului de călători expediați în perioada 2016-2018. Asta în vreme ce SNTFC CFR Călători a suferit o scădere semnificativă a numărului călătorilor expediați în 2018 față de 2017, în principal din cauza lipsei de material rulant, corelată cu decizia conducerii operatorului de a reduce numărului de trenuri operate, având în vedere, în principal, rectificarea sumei repartizate pentru compensarea serviciului public de la bugetul de stat.
CFR Călători operează cele mai multe trenuri
Și în ceea ce privește numărul de trenuri operate, lider de necontestat este tot CFR Călători, cu 381.527 la nivelul anului în curs. Pe locurile următoare, la mare distanță, se clasează Regio Călători, cu 86.317, și Transferoviar Călători – 43.876.
”Cei cinci operatori privați, spre deosebire de operatorul cu capital public, deși au prezentat o scădere a numărului de trenuri operate, au avut totuși creșteri în privința numărului de călători expediați, după optimizarea utilizării materialul rulant disponibil în vederea eficientizării gradului de ocupare al trenurilor utilizate”, se arată în studiu.
Softrans, lider și la parcursul mediu al garniturilor
Dar, în afară de cele mai aglomerate trenuri, mai este un indicator la care Softrans surclasează CFR Călători. Este vorba de parcursul mediu al unui tren operat. Iată cum arată clasamentul, alcătuit pe baza datelor din studiul ARF, la nivelul anului 2019:
- Softrans 386,10
- Astra Transcarpatic 247,40
- CFR Călători 131,59
- Transferoviar Călători 79,28
- Regio Călători 69,98
- Interregional Călători 62,16
”Cele mai ridicate valori medii sunt înregistrate de către OTF ce operează, numai/preponderent, trenuri de lung parcurs. Acest aspect se poate observa și în cazul operatorului cu capital de stat care în anul 2019 a avut o creștere a numărului de trenuri IR operate”, explică autorii studiului.
Logic, din moment ce Softrans operează numai trenuri Interregio, iar Astra Transcarpatic preponderent, iar CFR Călători pune În mișcare și foarte multe trenuri Regio. La coada clasamentului, Interregional Călători operează numai trenuri Regio.