Guvernul a adoptat Normele metodologice la Legea nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale urmare modificărilor și completărilor aduse acesteia prin Legea nr. 100/2024 care reformează sistemul de asistență din România.
Actul normativ adoptat de Executiv stabilește că, în vederea licențierii și relicențierii serviciilor sociale, furnizorii de servicii sociale au termen până la 31 decembrie 2024 să obțină autorizația de securitate la incendiu sau, după caz, documentul justificativ din care să reiasă faptul că spațiul în care se asigură serviciul social nu se supune autorizării.
Hotărârea de Guvern reglementează procedura de acreditare și cea de licențiere urmare a modificărilor legislative intervenite referitoare la termenul de soluționare a cererilor, completarea etapelor procesului de acreditare și licențiere, prin includerea evaluării în teren, anterior acreditării și anterior emiterii licenței provizorii de funcționare, modificarea perioadei de valabilitate a licenței de funcționare provizorie, etc. De asemenea, Hotărârea de Guvern prevede posibilitatea înregistrării documentelor într-o platformă online (eRegistru), imediat ce aceasta va fi finalizată, revizuiește și completează formulare ca cel de licențiere, certificatul de acreditare, raport de evaluare etc.
Totodată, normele reglementează dispoziții tranzitorii de aplicare care aduc claritate și urmăresc aplicarea unitară a prevederilor legale.
Modificările și completările aduse Normelor metodologice vizează creșterea eficienței atât în ceea ce privește verificarea prealabilă a respectării standardelor minime, cât și prestarea serviciilor sociale prin respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor la asistență socială, asistență medicală, locuire, viață demnă și independentă și participare la viața socială.