Excepții de la obligația permisului auto: Ce vehicule poți conduce fără Categoria B în România

În România, conducerea vehiculelor pe drumurile publice este, în general, condiționată de obținerea unui permis de conducere corespunzător categoriei vehiculului. Totuși, există anumite excepții care permit utilizarea unor autovehicule fără a fi necesară deținerea unui permis de categoria B. Printre aceste excepții se numără mopedele și cvadriciclurile ușoare, care pot fi conduse fără permisul de categoria B, dar care necesită obținerea unui permis de categoria AM, notează specialiștii redacției legalbadger.org.

Vehiculele din categoria AM includ, conform legislației, mopedele și cvadriciclurile ușoare. Mopedele sunt vehicule cu două sau trei roți, a căror viteză maximă constructivă este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h. Legislația națională (OUG 195/2002) le asimilează acestora și cvadriciclurile ușoare.

În conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 168/2013, cvadriciclurile ușoare, clasificate în categoria L6e, sunt vehicule cu patru roți, având o viteză maximă constructivă de 45 km/h și o masă proprie care nu depășește 425 kg. De asemenea, acestea sunt echipate cu un motor de cilindree mică, de până la 50 cm³ pentru motoarele cu aprindere prin scânteie (PI) sau până la 500 cm³ pentru motoarele cu aprindere prin compresie (CI). Aceste specificații tehnice le fac mai sigure și mai ușor de manevrat în comparație cu vehiculele din categoriile superioare, ceea ce le face accesibile pentru o categorie mai largă de utilizatori, inclusiv tinerilor.

Chiar dacă aceste vehicule nu necesită permisul de categoria B, este obligatorie obținerea permisului de conducere din categoria AM pentru a le putea conduce legal pe drumurile publice. Permisul de categoria AM poate fi obținut de persoanele care au împlinit vârsta de 16 ani, conform art. 20 alin. (4) lit. a) din OUG 195/2002.

Obținerea acestui permis implică trecerea unui examen format din două probe: una teoretică, destinată verificării cunoștințelor rutiere, și una practică, care constă în manevrarea vehiculului într-un poligon special amenajat. Aceasta din urmă are rolul de a evalua aptitudinile practice și comportamentul conducătorului în condiții controlate, conform art. 23 alin. (9) din același act normativ. Este de remarcat faptul că orice persoană care deține un permis de conducere pentru o altă categorie (A, B, C etc.) este automat autorizată să conducă vehicule din categoria AM, conform art. 24 ind. 1 lit. d) din OUG 195/2002.

Citeste și:  Ședința Colegiului Prefectural Brașov sub conducerea prefectului Mihai Cătălin Văsii

Vehiculele din categoria AM, cum ar fi mopedele și cvadriciclurile ușoare, sunt supuse unor restricții care vizează siguranța rutieră. Astfel, viteza maximă pe care o pot atinge aceste vehicule este limitată la 45 km/h, iar motorul lor nu poate depăși anumite limite de cilindree. În plus, cvadriciclurile ușoare trebuie să aibă o masă proprie care nu depășește 425 kg, astfel încât să fie ușor de manevrat și să prezinte un risc minim în trafic.

Cadrul legal care reglementează utilizarea acestor vehicule este clar definit atât la nivel național, prin OUG 195/2002, cât și la nivel european, prin Regulamentul (UE) nr. 168/2013. Conform acestuia din urmă, cvadriciclurile sunt clasificate în două categorii principale: L6e și L7e. Vehiculele din subcategoria L6e, care pot fi conduse cu permisul AM, sunt caracterizate printr-o viteză redusă și o masă proprie limitată, astfel încât să fie potrivite pentru conducătorii mai tineri sau mai puțin experimentați.

Ce vehicule pot conduce fără permis?

În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, anumite categorii de vehicule pot fi conduse pe drumurile publice fără a fi necesară deținerea unui permis de conducere. Acestea sunt: bicicletele, trotinetele electrice și mopedele.

Cu toate că nu este obligatorie deținerea unui permis de conducere pentru aceste vehicule, conducătorii acestora au obligația de a respecta anumite reguli și condiții stipulate în legislația rutieră.

Citeste și:  Se scumpesc biletele şi abonamentele RATBV

Conform art. 70 alin. (2) din Ordonanța de urgență nr. 195/2002, pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul trebuie să aibă vârsta minimă de 14 ani. În cazul mopedelor, art. 70 alin. (1) prevede că vârsta minimă pentru conducerea acestora pe drumurile publice este de 16 ani.

Art. 70 alin. (3) din aceeași ordonanță stipulează că bicicletele, mopedele și trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Totodată, este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.

În ceea ce privește portul căștii de protecție, art. 70 alin. (4) prevede că aceasta este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice cu vârsta sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă.

Art. 70 alin. (5) interzice în mod expres transportul pasagerilor pe trotinete electrice.

Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 detaliază în art. 14 echipamentele obligatorii pentru biciclete și trotinete electrice. Acestea trebuie să fie prevăzute cu dispozitiv de frânare eficace,sistem adecvat și funcțional de direcție, sistem de avertizare sonoră și echipamente de iluminare și semnalizare specifice.

Pentru mopede, art. 16 din același Regulament stabilește cerințe suplimentare de echipare, precum instalație de frânare eficace, sistem de avertizare sonoră, instalație de evacuare a gazelor de ardere conformă cu normele de poluare, precum și sisteme de iluminare și semnalizare specifice.

Conducere fără permis – infracțiune

În contextul reglementărilor legale privind conducerea vehiculelor pe drumurile publice, este important să se respecte prevederile legale referitoare la deținerea și utilizarea permisului de conducere corespunzător. Conducerea unui autovehicul pentru care legea prevede obligativitatea permisului de conducere, fără a deține un astfel de permis sau fără a avea un permis corespunzător categoriei vehiculului utilizat, constituie infracțiune și este sancționată de Codul penal.

Citeste și:  Premierul Marcel Ciolacu: Sunt convins că revizuirea includerii României în programul Visa Waiver este o măsură strict tehnică

Astfel, potrivit art. 335 alin. (1) C. pen., „conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul […] de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.”

Prima formă de comitere a acestei infracțiuni este descrisă în alin. (1), unde se sancționează conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fără a deține niciun permis de conducere. Această conduită este gravă, întrucât implică lipsa totală a calificării necesare pentru a conduce un vehicul în siguranță.

A doua formă, reglementată de alin. (2), se referă la situația în care o persoană conduce un vehicul pentru care este necesar un anumit tip de permis de conducere, însă permisul deținut este necorespunzător categoriei vehiculului, a fost retras, anulat, sau dreptul de a conduce a fost suspendat. Această formă de comitere a infracțiunii se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, subliniind importanța respectării stricte a limitelor impuse de lege.

În contextul acestei forme de comitere a infracțiunii, este important să subliniem că persoanele care dețin permis de conducere din categoria AM vor fi sancționate pentru comiterea infracțiunii de conducere a unui autovehicul fără permis de conducere în această a doua formă de comitere dacă vor conduce orice alt tip de vehicul decât cele amintite în primele paragrafe.

Este important să menționăm și prevederile alin. (3) ale art 335 C.pen care sancționează inclusiv persoana care încredințează un vehicul unei persoane despre care știe că se află în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) sau alin. (2), sau se află sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive.

Această reglementare întărește responsabilitatea colectivă de a asigura siguranța rutieră, prevenind astfel riscurile asociate cu utilizarea ilegală a vehiculelor pe drumurile publice.

Sursa, legalbadger.org

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-robot
FriendlyCaptcha ⇗

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.