Caz șocant la Brașov: DIICOT legalizează falsurile Primăriei Brașov pe site-ul de licitații electronice SEAP.
DIICOT Brașov a fost sesizat pe 24 martie anul curent de un brașovean că a descoperit falsuri pe care Primăria Brașov le-a făcut pe site-ul SEAP, pentru a da o urmă de legalitate achizițiilor făcute.
Denunțătorul Florescu Gabriel, fost șef al BCCOA Brașov a sesizat anterior datei la care a depus plângerea la DIICOT faptul că Primăria Brașov a contractat de 39 de ori diferite achiziții publice, prin contracte cu dedicație, prin negociere, fără publicare de anunț.
Potrivit plângerii depuse la DIICOT Brașov, la scurtă vreme de la dezvăluirea acestor nereguli, autori necunoscuți din partea Primăriei Brașov care dețin parola de acces la contul de SEAP, a intrat și a modificat datele pe paginile de licitații, 39 la număr, pentru a da impresia de legalitate.
Ceea ce nu a știut „hackerul” Primăriei Brașov care a operat modificarea pe site-ul SEAP este faptul că acest sistem este securizat și nu permite înlocuirea ulterioară a datelor.
În replică, Gabriel Florescu intră pe site-ul de licitații SEAP și vede pe interfața acizițiilor respective modificările din sistem făcute de reprezentantul Primăriei Brașov. Cum își salvase pe calculator forma inițială a achizițiilor, a copiat modificările prin metoda copy/paste. Folosind această procedură, Gabriel Florescu descoperă că sistemul de securizare al SEAP a păstrat forma originală, modificările ulterioare făcute de Primăria Brașov fiind afișate doar pe interfața SEAP, iar la copierea și datelor modificările nu sunt recunoscute. Pentru oricine privește însă licitațiile de pe SEAP ale Primăriei Brașov, datele sunt cele modificate și care sunt în acord cu legislația privind achizițiile publice.
Falsul grosolan a fost sesizat DIICOT Brașov, în plângere Gabriel Florescu prezentând atât variantele originale ale achizițiilor făcute de Primăria Brașov, cât și variantele modificate și enumerarea licitațiilor care au suferit modificări ulterioare. Un dosar complet, care oferea pe tavă cheia de soluționare a cauzei pentru orice magistrat ar fi primit cauza spre soluționare. Trebuia efectuată doar o expertiză informatică pe site-ul SEAP care ar fi indicat persoana din Primărie care a efectuat modificările și chiar terminalul de pe care s-a făcut operațiunea.
Dar cum lucrurile nu se întâmplă în Justiția din România așa cu scrie la carte, dosarul este preluat pentru soluționare, cu celeritate, de un procuror, care fără să stea pe gânduri clasează plângerea pentru că, „fapta nu este prevăzută de legea penală ori nu a fost săvârșită cu vinovăția prevăzută de lege”, art 16, lit b din Codul de Procedură Penală. Altfel spus, modificarea datelor publice de pe un site național de licitații, pentru achiziții dubioase, în sensul corectării aspectelor care făceau achizițiile ilegale, reprezintă o faptă care nu este pedepsită de legea penală.
Așa a considerat procurorul DIICOT Brașov care a instrumentat dosarul și care prin hotărârea luată deschide un drum periculos pentru viitoarele achiziții publice ale Primăriei Brașov.
Prezentăm în continuare lista licitațiilor vizate de denunțul făcut la DIICOT Brașov:
CAN 1020010/08.08.2019, CAN 1024615/13.09.2019, CAN 1024267, CAN 1024267/06.11.2019, CAN 1016233/23.05.2019, CAN 1016249/23.05.2019, CAN 1016156/22.05.2019,CAN 1016208/23.05.2019, CAN 1016209/23.05.2019, CAN 1014501/20.04.2019, CAN 1014503/23.05.2019, CAN 1013536/27.03.2019, CAN 1014482/18.04.2019, CAN 1011700/13.02.2019, CAN 1010875/25.01.2019, CAN 1010876/25.01.2019, CAN 1010771/22.01.2019, CAN10110777/22.01.2019, CAN 1010779/22.01.2019, CAN 1010787, CAN 1010791, CAN 1009366/19.12.2018, CAN 1010758/22.01.2019, CAN 1010761/22.01.2019, CAN 1010765/22.01.2019, CAN 1010769/22.01.2019, CAN 1008124/21.11.2018, CAN 1008173/22.11.2018, CAN 1009123/14.12.2018, CAN 1007893/18.11.2018, CAN 1007896/18.11.2018, CAN 1008122/21.11.2018, CAN 1000631/29.05.2018, CAN 1000629/29.05.2018, CAN 1000852/07.06.2018, CAN 1001231/21.06.2018, CAN 1000165/26.04.2018, CAN 1000317/08.05.2018 si CAN 1000468
Mai există și ANAP.