Firmele trebuie să-și actualizeze obiectul de activitate de la 1 ianuarie 2025

Începând cu 1 ianuarie 2025, Ordinul Președintelui Institutului Național de Statistică (INS) nr. 377/2024 privind actualizarea Clasificării Activităților din Economia Națională (CAEN) în conformitate cu CAEN Rev. 3 va intra în vigoare. Acest proces are drept scop alinierea activităților economice la noile realități și standarde internaționale. ONRC dorește ca noile firme înregistrate să treacă automat pe noile coduri CAEN, în timp ce societățile existente să-și actualizeze treptat obiectul de activitate, notează termene.ro.

Ministerul Justiției, în colaborare cu Oficiul Național al Registrului Comerțului, a elaborat un proiect de ordin care să vină în sprijinului mediului de afaceri și să creeze cadrul necesar pentru o mai bună organizare a procesului de implementare a actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev3.

Termene.ro, explică Pașii prin care se va face trecerea la noile coduri CAEN

Potrivit proiectului de ordin:

  • pentru societățile care solicită înmatricularea sau înregistrarea în registrul comerțului, începând cu data intrării în vigoare a Ordinului Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/2024, încadrarea activităților în clasele CAEN Rev. 3 devine obligatorie.
  • în cazul entităților deja înregistrate, actualizarea obiectului de activitate, conform CAEN Rev.3, se va realiza treptat, fie la inițiativa profesionistului de actualizare a obiectului de activitate, fie cu ocazia înregistrării unei alte mențiuni în registrul comerțului;
  • în cazul în care actualizarea nu implică modificarea obiectului de activitate, profesioniștii persoane juridice, vor completa formularul tip ”Cerere de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a), caseta V, punctul 8, dedicat actualizării obiectului de activitate CAEN Rev.3, nefiind necesar să depună în susținerea cererii actul constitutiv actualizat, declarația pe propria răspundere privind îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității, hotărârea adunării generale / directorat / decizie CA;
  • persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF), în cazul în care actualizarea privește exclusiv obiectul de activitate, vor completa formularul tip ”Cerere de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b), punctul VII, vor bifa corespunzător caseta ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev3, pct. 1 (activitate principală).
Citeste și:  Iohannis a declasificat documentele prezentate în ședința CSAT. TikTok a recunoscut că a încasat 381.000 de dolari în campania lui Georgescu

Proiectul de ordin este disponibil pentru consultare publică pe site-ul Ministerului Justiției, iar cei interesați pot trimite sugestii și observații până la data de 16 decembrie 2024, prin poștă, fax sau e-mail, pe adresa Ministerului Justiției. Detalii suplimentare sunt disponibile pe pagina oficială: www.just.ro.

Inițiativa ONRC și a Ministerului Justiției vine după ce Guvernul României a adoptat, în ședința din 27 noiembrie 2024, o hotărâre de guvern pentru completarea HG nr. 656/1997 privind aprobarea CAEN. Noua hotărâre permite autorităților și instituțiilor publice să stabilească măsuri și proceduri necesare pentru implementarea acestei actualizări, în funcție de specificul activităților coordonate.

Proceduri simplificate pentru actualizare

Conform noilor prevederi:

  • Pentru persoanele juridice: Dacă actualizarea obiectului de activitate nu implică modificări substanțiale, acestea vor completa un formular standard („Cerere de înregistrare în registrul comerțului – Anexa 2a”) fără a mai depune acte adiționale, precum actul constitutiv actualizat sau declarații suplimentare.
  • Pentru persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF): Actualizarea obiectului de activitate va presupune completarea unui formular dedicat („Cerere de înregistrare în registrul comerțului – Anexa 2b”), urmând o procedură simplificată.
Citeste și:  Din 1 ianuarie, municipalitatea începe expertiza vizuală pentru risc seismic a tuturor clădirilor multietajate cu destinația de locuințe construite înainte de 1978

În urma actualizării, profesioniștilor li se va elibera un nou certificat de înregistrare, care va include informații actualizate la zi din registrul comerțului. Certificatele emise înainte de 2025 rămân valabile până la momentul actualizării efective a obiectului de activitate.

Sursa, termene.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.