
ANAF continuă în perioada următoare controalele țintite, în domenii cheie de activitate susceptibile de fraudă fiscală.Analizele de risc și instrumentele digitale elimină factorul de eroare umană și susțin activitatea de colectare și identificare a evaziunii fiscale.
Peste 35 de milioane de euro (175 de milioane de lei) reprezintă prejudiciul adus bugetului de stat de 128 de companii de transport alternativ (ride-sharing), care funcționau la negru, fără a declara fiscal veniturile generate și fără a înregistra legal contractele de muncă ale șoferilor, respectiv fără a achita obligațiile fiscale aferente. Frauda a fost descoperită în urma unei acțiuni de control la nivel național demarată de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) derulată în cursul săptămânii trecute.
Operațiunea, inițiată pe 29 septembrie, a vizat descoperirea de practici evazioniste, precum plata la negru a salariilor șoferilor și nedeclararea veniturilor. DGAF a instituit măsuri asigurătorii pe activele patrimoniale ale societăților, conturi bancare și a sumelor urmăribile, pentru recuperarea integrală a prejudiciului.
Ce a relevat analiza de risc ANAF și cum funcționa frauda
Controalele Antifraudă au fost demarate ca urmare a unor analize de risc realizate de DGAF în luna
septembrie, care au semnalat un risc fiscal major în rândul operatorilor de transport alternativ. Modul
prin care operau majoritatea companiilor investigate a indicat inspectorilor ANAF sustragerea de la
plata obligațiilor fiscale prin:
– Contracte de comodat fictive: Șoferii transmiteau autoturismele personale cu titlu gratuit către
societatea-operator, formalizând astfel înscrierea pe platforme.
– Plată la negru și nedeclararea veniturilor: După ce încasau sumele de la platformele de ride-
sharing, companiile opreau un comision de până la 15%, restul banilor fiind transferați șoferilor, de
cele mai multe ori în numerar, fără a fi fiscalizați.
– Muncă la negru/subdeclarată: Majoritatea șoferilor care prestau servicii în cadrul acestor
societăți fie nu erau angajați cu forme legale, fie erau angajați cu normă de timp parțială, iar pentru
aceștia nu erau declarate și achitate contribuțiile datorate bugetului de stat;.
– Omisiunea înregistrării: Reprezentanții societăților nu înregistrau în evidența contabilă și nu
declarau administrației fiscale veniturile impozabile, cauzând direct prejudiciul bugetar.
Măsuri asigurătorii de 175 milioane lei și amenzi semnificative
Pentru a asigura recuperarea prejudiciului total estimat la 175 de milioane de lei, DGAF a instituit
măsuri asigurătorii asupra activelor patrimoniale, conturilor bancare și a sumelor urmăribile deținute
de platformele de ride-sharing. Aceste măsuri au fost luate pentru a preveni sustragerea sau
ascunderea bunurilor.
Pe lângă implicațiile fiscale majore, controalele au scos la iveală și nerespectarea obligației de a dota
mașinile cu aparate de marcat electronice fiscale, deși se încasau curse în numerar.
Într-una dintre situațiile investigate, a fost identificată o flotă de 230 de autovehicule fără case de
marcat. Sancțiunile aplicate au inclus:
– Amendă contravențională.
– Confiscarea sumei de 1,1 milioane de lei.
– Suspendarea activității de ride-sharing a autoturismelor respective până la dotarea cu
aparate fiscale.
Care este impactul acestor practici?
Muncă la negru pentru șoferi și privarea de drepturile la protecție socială
Prin acest comportament evazionist sunt afectate atât realizarea veniturilor bugetare, cât și
persoanele fizice care ar trebui să aibă calitatea de salariat (conducător auto), prin privarea de
dreptul la protecție socială, respectiv de a beneficia de asigurările sociale de sănătate și de
dreptul la pensie.
Legislația din domeniul transportului alternativ reglementează calitatea de conducător auto, care poate
fi doar titular, respectiv angajat al unui operator de transport alternativ (persoană fizică autorizată,
întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului
cu care se efectuează transport alternativ).
ANAF recomandă tuturor conducătorilor auto care activează în domeniul transportului alternativ să
evalueze cu atenție modul de desfășurare a activității, iar în cazul în care optează pentru angajarea la
un operator de transport alternativ să facă toate demersurile posibile pentru a se asigura că
angajatorul își îndeplinește obligațiile fiscale pentru munca pe care a prestat-o și să sesizeze
organele competente atunci când are suspiciuni cu privire la comportamentul angajatorului.
Pentru creșterea gradului de conformare în domeniul transportului alternativ de persoane și pentru
asigurarea unui tratament fiscal echitabil pentru entitățile de bună credință care activează în acest
domeniu și care se conformează legislației fiscale, Direcția Generală Antifraudă Fiscală va propune
totodată instituțiilor implicate în transportul alternativ o serie de măsuri care să contribuie decisiv la
combaterea muncii nedeclarate/subdeclarate, precum și la combaterea nedeclarării/subdeclarării
veniturilor impozabile obținute în domeniul transportului alternativ.
ANAF va continua să acționeze în mod transparent și echitabil, pentru aplicarea legislației. Acțiunile
de control vor continua în mod constant pentru a proteja bugetul de stat și pentru a asigura un mediu
concurențial corect, fiind vizate în mod special zonele cu risc fiscal ridicat. Acțiunile de control sunt
susținute de analize de risc avansate și instrumente digitale, care elimină factorul de eroare umană și
eficientizează activitatea de colectare și identificare a evaziunii fiscale.