Primăria Brașov lucrează în această perioadă la elaborarea masterplanului velo. Un document strategic cu intenția de a transforma Brașovul într-un oraș prietenos cu bicicliștii.
Concluzia primei întâlniri în cadrul procesului de elaborare a strategiei pentru circulația cu bicicleta: un Brașov cu străzi complete, adică o împărțire echilibrată a spațiului între toți participanții la trafic, de la moduri diferite de transport până la categorii variate de utilizatori.
Experții au prezentat stadiul la care se află acest proiect, au răspuns întrebărilor celor prezenți și i-au invitat pe brașoveni să răspundă unui chestionar, care va fi lansat în următoarele zile, și i-au invitat pe cei interesați să facă parte din grupul de lucru care se va implica în definirea acestei strategii.
Necesitatea elaborării acestui document, dar și a schimbării de atitudine a brașovenilor în ceea ce privește utilitatea au fost subliniate atât de experții prezenți la întâlnire, cât și de primarul Allen Coliban.
,,Brașovul nu trebuie să aștepte ca problemele de mobilitate sa se agraveze la fel ca în București. Crearea de alternative viabile la deplasarea motorizată individuală va permite o mai bună mobilitate a oamenilor, în special la orele de vârf. Pistele pentru biciclete, trotuarele accesibilizate și un transport public cu un orar predictibil vor prelua o mare parte dintre cei care acum aleg deplasările cu autoturismele, iar creșterea parcului auto nu va mai pune presiune pe rețeaua de străzi. Pe toată perioada desfășurării proiectului vom oferi publicului argumente logice pentru care acest tip de planificare funcționează foarte bine în orașele civilizate, în timp ce, după 20 de ani de implementarea de proiecte de «fluidizare a traficului», Bucureștiul a ajuns cel mai congestionat oraș al Uniunii Europene”, a precizat Marian Ivan, specialist în mobilitate al OPTAR (Organizația pentru Transportul Alternativ în România).
Pe lângă importanța acestui document pentru un nou tip de abordare a mobilității urbane, primarul Allen Coliban a subliniat și necesitatea elaborării unui plan cu trasee pentru biciclete care să conecteze toate cartierele Brașovului și care să îndeplinească cerințele unei circulații în condiții de siguranță.
,,Dorim să avem o infrastructură ciclabilă care să cuprindă și să conecteze tot orașul. Proiectele despre care am mai vorbit în dezbateri anterioare sunt proiecte pe care le-am găsit în primărie, proiecte care nu asigură interconectivitatea aceasta de care avem nevoie, proiecte care luate individual au prezentat mai multe probleme, pe care am încercat să le reparăm din mers. Dar punctul de pornire pentru un Brașov ciclabil este un masterplan, o imagine de ansamblu, inclusiv cu soluții pentru punctele sensibile ale orașului, după care, pornind de la acest masterplan, să prioritizăm și să fazăm diverse proiecte în anumite cartiere și pe anumite artere. Avem nevoie de acest masterplan și încercăm să recuperăm timpul pierdut și să îl avem până la finele acestui an inclusiv dintr-o perspectivă a finanțărilor disponibile, pentru că vor fi în perioada următoare finanțări atât pe AFM, cât și pe POR sau PNRR. E esențial ca anul viitor noi să avem deja studii de fezabilitate pe care să le putem depune pentru finanțare. Avem drept consultanți cei mai buni și mai experimentați experți în acest domeniu din România”, a declarat primarul Allen Coliban.
Obiectivul acestui proiect este de a asigura tranziţia către un sistem de transport echilibrat bazat pe mobilitatea activă şi pe transportul public.
Potrivit acestuia, Masterplanul velo al Brașovului va fi construit din două rețele.
„O rețea principală, gândită în lungul principalelor artere care să formeze cadrane de 300-350 m și una secundară, formate preponderent din străzi cu traficul calmat (vmax 30km/h), străzi cu acces limitat doar pentru rezidenți sau trasee alternative, cum ar fi cele în lungul cursurilor de apă. O mare parte din aceste trasee sunt deja circulate de bicicliști și ne dorim ca cele două rețele să fie realizate împreună cu comunitatea. De aceea, întregul demers de realizare a masterplanului velo va fi unul cât se poate de participativ în care discutăm, dezbatem și rafinăm soluțiile împreună cu membri comunității interesați în dezvoltarea infrastructurii velo” a explicat expertul în urbanism Reinhold Stadler.
Conform contractului pe care Asociaţia Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Braşov l-a semnat cu Civitta Strategy & Consulting SA, experții în mobilitate ai acestei companii vor elabora un masterplan velo pentru municipiul Brașov, care va reprezenta fundamentul pentru viitoarele investiţii în domeniul infrastructurii pentru utilizarea mersului cu bicicleta.
Valoarea acestui contract este de 95.000 de lei, fără TVA, având ca termen de livrare luna februarie 2022.