NU ai încărcat facturile în sistemul eletronic? A intrat legea în vigoare și poți să iei amendă din 1 iunie 2024. Hai să vezi ce poți face …

Odata cu incheierea perioadei de gratie pentru sistemul e-factura fara amenda pentru intarzierea depunerii (pana in 31 mai 2024), incepe presiunea pe umerii tăi de a respecta cerințele legale și regulile stabilite pe care trebuie să le urmezi în mod riguros pentru a evita contravenții și pierderea deducerilor fiscale. Hai să explorăm ce inseamna acest lucru pentru afacerea ta si cum să te pregătești pentru noua realitate a e-facturării.

Daca nu ai citit articolul despre e-factura, iti recomandam sa incepi cu el, ca sa intelegi ce asteptari are Statul de la tine, si cum functioneaza sistemul.

CE E IMPORTANT DE RETINUT:

  • 01.01.2024 – 31.05.2024: Se pot da amenzi si stabili sume suplimentare de plata catre bugetul de stat in caz de control fiscal (trebuie sa ai atat facturile fizice, cat si e-facturile).
  • Din 01.06.2024: Se vor da amenzi pentru transmitere cu intarziere a e-facturilor.
  • Din 01.07.2024: Doar e-facturile vor fi luate in calcul ca document justificativ (facturile pe hartie nu vor mai conta).

Exista o proiect de lege prin care se doreste obligativitatea transmiterii in sistemul e-Factura si facturile emise catre persoanele fizice din ianuarie 2025 (revenim cu informatia finala, daca se voteaza legea).

Citeste și:  Restricții de trafic în Cartierul Coresi, între 20-22 septembrie, pe durata competiției Brașov Running Festival

Care sunt riscurile si consecintele netransmiterii e-facturilor in SPV?

  • Riscuri si Consecinte:
    • Facturi de la furnizori:
      • Lipsa e-facturii corect arhivate poate duce la pierderea deductibilitatii TVA-ului, impozitului pe profit si dividende, plus o amenda de 15% din valoarea facturii(concret, poate ajunge pana la 50% din valoarea totala a facturii).
      • Facturile sunt stocate in serverele ANAF pentru maxim 60 de zile.
      • Penalizari pentru greselile furnizorilor (adica, ANAF te poate penaliza cu 15% ca nu ai verificat daca furnizorul tau a depus sau nu e-factura in SPV si ai inregistrat in contabilitate e-factura in format fizic).
    • Facturi emise:
      • Nerespectarea termenului limita de 5 zile calendaristice de la data emiterii e-facturii poti lua amenda intre 1.000 si 10.000 lei + 15% din valoarea facturii, in functie de categoria de contribuabil.
      • Pierderea clientilor din cauza problemelor de deductibilitate a documentelor.
Citeste și:  Bărbatul care a provocat un incendiu la Palatul Parlamentului a fost depistat de polițiști și reținut pentru 24 de ore

In cazul unei amenzi, nu mai poti plati 50% din valoarea ei, ci suma totala.

Ce documente trebuie sa le aduci la contabil din 1 iulie 2024:

  • Facturile electronice: Acestea sunt cele prioritare, dar ar fi ideal sa continui sa aduci la contabil si facturile fizice de la furnizori, pentru a avea control. In prezent, sistemul ANAF nu functioneaza optim, deci este riscant sa depindem exclusiv de informatiile preluate de la ei. Este important sa-ti arhivezi pe termen lung facturile fiscale in fisiere XML, asigurandu-te ca acestea includ sigiliul electronic de la Ministerul Finantelor, care confirma inregistrarea corecta în SPV.
  • Pentru prestatorii de servicii: Este crucial sa pastrezi contractele, situatiile de lucrari, anexele si alte documente relevante. Acestea sunt in continuare obligatorii pentru a evita refuzul de deducere a TVA-ului, chiar daca sunt corect transmise prin e-factura.
  • Pentru achizitiile diverse: Notele de receptie, bonurile de consum, avizele etc., trebuie sa fie semnate si asumate de un reprezentant al firmei. Aranjati-le intr-un dosar organizat sau arhivati-le electronic pentru a avea acces rapid in cazul unei inspectii fiscale.
  • Alte documente contabile: Incluzand facturile simplificate, bonurile diverse cu cod fiscal, extrasele bancare, chitantele, dispozitiile de plata, ordinele de deplasare si alte anexe relevante.
Citeste și:  Nouă imunoterapie disponibilă în România pentru tratamentului pacienţilor cu o formă de limfom non-Hodgkin

Toate aceste documente trebuie sa fie aduse lunar la contabil pentru a fi gestionate corespunzator in contabilitate.

Mentinerea unei bune comunicari si gestionarea documentatiei sunt esentiale pentru a evita riscul unui control si a asigura o indrumare corecta conform legislatiei fiscale.

Autor: Economist Adrian Țeposu, CEO Contana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.