Începând cu data de 31 martie 2024, ca de altfel și pe celelalte 16 aeroporturi, vor fi ridicate controalele de frontieră pentru cetățenii statelor Schengen. De la această dată controalele la frontierele aeriene și maritime se elimină, iar persoanele se vor putea deplasa către sau dinspre alte state membre Schengen fără a fi supuse controalelor de frontieră.
În contextul adoptării Ordonanței de Urgență nr. 25 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor și al frontierei, începând cu 31 martie anul curent, cetățenii care călătoresc în statele din spațiul Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră. Concret, nu se vor mai opri la filtrele de control ale Poliției de Frontieră pentru a le fi verificate documentele de călătorie, aceștia urmând să meargă direct către porțile de îmbarcare. În sarcina pasagerilor nu va fi nicio obligație suplimentară.
Însă, polițiștii de frontieră vor fi în continuare prezenți în incinta aeroporturilor și vor efectua acțiuni polițienești punctuale și inopinate pentru a verifica identitatea și situația legală a persoanelor, dar și pentru a preveni și combate posibile fapte ilegale.
Acțiunile polițienești se vor efectua în baza unei analize de risc sau a unei suspiciuni rezonabile. Într-un astfel de caz, polițistul va putea face demersuri pentru a stabili identitatea persoanei și verificări în bazele de date operative. Polițiștii vor avea în dotare dispozitive mobile de control cu care vor efectua aceste verificări.
În situația în care suspiciunile nu se confirmă, persoana își poate continua călătoria. Dacă acestea se confirmă, persoanei i se va întrerupe călătoria și se vor aplica măsuri legale.
Persoanele urmărite general sau internațional vor fi reținute și predate autorităților competente, iar celor care se constată că au comis infracțiuni – dețin substanțe interzise, documente false sau falsificate, sunt migranți ilegali – li se vor întocmi actele premergătoare cercetării penale.
În ceea ce privește cetățenii români minori, ca și în cazul adulților, aceștia nu vor mai efectua controlul de frontieră și vor merge de asemenea direct către poarta de îmbarcare. Aceștia NU vor avea nevoie de niciun aviz suplimentar, putând să călătorească în spațiul Schengen cu aceleași documente ca și până în prezent.
În acest context reamintim pe scurt, care sunt documentele necesare la ieșirea din țară în cazul cetățenilor români minori, în funcție de situație:
Dacă minorul călătorește însoțit doar de un părinte sau de o terță persoană sunt necesare:
- Document de călătorie valabil
- Acordul celuilalt părinte dacă călătorește însoțit doar de unul dintre părinți
- Acordul ambilor părinți când călătorește însoțit de altă persoană decât părintele
- Doar documentul de călătorie dacă se deplasează la domiciliu/reședință și face dovada în acest sens
- Doar acordul unuia dintre părinți când se deplasează la studii/concursuri/tratament medical și face dovada scopului declarat al călătoriei
Dacă minorul are peste 16 ani și călătorește neînsoțit va avea nevoie de:
- Document de călătorie valabil
- Acord din partea ambilor părinți
- Doar document de călătorie dacă face dovada domiciliului/reședinței în țara în care călătorește
Pentru a verifica dacă cetățenii români minori și însoțitorii acestora sunt în posesia documentelor amintite, polițiștii de frontieră pot efectua verificări punctuale în incinta aeroportului. Dacă se constată că aceștia nu sunt în posesia lor, nu li se va permite ieșirea din țară.
Însoțitorii minorilor, alții decât părinții sau reprezentantul legal, nu mai sunt obligați să prezinte certificatul de cazier judiciar în format fizic, acesta este consultat electronic de către polițistul de frontieră. Însă, dacă polițistul de frontieră constată că însoțitorul minorului a săvârșit anumite infracțiuni prevăzute de lege, acestuia nu i se va permite ieșirea din țară cu minorul.
Este vorba despre următoarele infracțiuni: omor; infracțiuni contra libertății și integrității sexuale; infracțiuni privitoare la traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile; lipsire de libertate în mod ilegal; infracțiuni privind traficul de droguri sau precursori; trafic de țesuturi sau organe umane; infracțiuni de terorism.
Pentru deplasările către state non-Schengen, atât pentru adulți cât și pentru minorii români, condițiile de călătorie rămân neschimbate, iar verificarea documentelor se va face la filtrele de control ale Poliției de Frontieră.
Poliția de Frontieră Română este pregătită pentru integrarea în Spațiul Schengen pe cale aeriană și maritimă începând cu data de 31 martie. Pe lângă regândirea dispozitivului și a măsurilor de ordin organizatoric, care au ca scop protecția cetățenilor, în special a cetățenilor români minori, au fost dispuse măsuri și pentru facilitarea tranzitului frontierei de către cetățenii care călătoresc în statele non-Schengen.
Una dintre măsuri a constat în relocarea porților automate de control. Ele reprezintă o soluție modernă cu ajutorul căreia se poate procesa un număr mare de cetățeni europeni care se deplasează către state din afara spațiului Schengen într-un interval scurt de timp.
Acestea sunt de un real ajutor, având în vedere fluxul mare de călători de pe Aeroportul Internațional Henri Coandă. Numai anul trecut acesta a fost tranzitat de aproximativ 15 milioane de persoane, cu o medie de 43.000 de persoane pe zi în sezonul estival.
Acestea sunt modificările din Ordonanța de Urgență care vizează activitatea Poliției de Frontieră și modalitatea în care polițiștii de frontieră le vor pune în practică după data de 31 martie.