Prețurile alimentelor de bază au crescut cu 1,53% în august, arată analiza Consiliului Concurenței

Prețurile la raft ale alimentelor de bază au înregistrat, în medie, o creștere de 1,53% în august, sub pragul asociat unei majorări a TVA, conform unei analize realizate de Consiliul Concurenței pe baza datelor furnizate de șase mari rețele comerciale. Produsele non-sezoniere care au înregistrat creșteri mai mari decât majorarea TVA includ: carnea tocată, drojdia, iaurtul, pâinea, cozonacul, ouăle, smântâna, zahărul și untul. În același timp, au fost raportate scăderi de preț pentru pulpa de porc, margarină, usturoi și făină.

Conform datelor centralizate, produsele non-sezoniere care au înregistrat creșteri ale prețurilor mai mari decât majorarea TVA sunt următoarele: carne tocată (+4,93%), drojdie (+3,11%), iaurt (+2,75%), pâine (+2,78%), cozonac (+18,40%), ouă (+1,85%), smântână (+4,35%), zahăr (+5,45%) și unt (+4,03%).

Citeste și:  O nouă colectă de alimente este lansată pentru sprijinirea comunităților vulnerabile în perioada sărbătorilor

În același timp, scăderi ale prețului la raft au fost observate pentru următoarele categorii de bunuri: pulpă de porc cu os (-2,52%), pulpă de porc fără os (-2,03%), spată de porc (-2,19%), margarină (-3,77%), usturoi (-3,51%), făină (-1,9%), fasole (-0,69%), bulion (-0,14%) și orez (-0,09%).

La categoria de bunuri sezoniere (legume și fructe) s-au înregistrat evoluții mai pronunțate. Astfel, prețurile au scăzut pentru prune (-61,34%), pepene (-46,17%), struguri (-41,38%), ardei Bianca (-31,92%), ardei Kapia (-22.01%), cartofi (-30,75%), ceapă (-32,74%), dar au crescut la castraveți (22,03%), mere Golden (21,98%) și mere roșii (22,25%).

„Așa cum era de așteptat, prețurile produselor sezoniere au scăzut. În ceea ce privește prețurile celorlalte alimente din coșul zilnic de consum, am observat creșteri sub cele care rezultă din modificarea TVA, ceea ce înseamnă că marii retaileri și furnizorii lor au absorbit o parte din majorări, în luna august. Acest lucru arată că piața și concurența funcționează, întrucât companiile se luptă să își păstreze clienții, cu prețuri atractive. De altfel, prețurile alimentelor au crescut mai puțin decât prețurile produselor nealimentare sau serviciilor. Noi vom monitoriza în continuare prețurile alimentelor de bază, care sunt influențate, pe lângă creșterea TVA, și de alți factori cum sunt prețurile carburanților și energiei electrice. Dincolo de acest vârf al inflației, creșterea prețurilor în România este rezultatul deficitului bugetar mare, iar pentru a asigura stabilitatea prețurilor trebuie să respectăm calendarul reducerii acestuia”, a transmis președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

Citeste și:  „România incluzivă 2025”: Soluții pentru accesibilitate digitală și sprijinirea persoanelor cu dizabilități

Analiza a fost realizată pe baza datelor transmise de către principalii șase retaileri (Auchan, Carrefour, Kaufland, Lidl, Profi și Selgros) și include bunurile alimentare de bază aflate sub incidența Ordonanțelor de Urgență ale Guvernului de plafonare a adaosurilor comerciale (OUG 67/2023, OUG 89/2023 si OUG 5/2024). Aceste acte normative stabilesc măsuri temporare de combatere a creșterii excesive a prețurilor la 46 de grupe de alimente de bază și sunt valabile până la data de 30 septembrie 2025.

Cota de TVA la alimente de bază a crescut, din august, de la 9% la 11%

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.