
Lucrările la una dintre cele mai importante investiții în mobilitatea urbană sustenabilă, garajul pentru autobuze electrice, au fost finalizate, iar în data de 1 Decembrie, primarul George Scripcar a verificat dacă constructorul a respectat prevederile contractuale, inclusiv termenul de finalizare a lucrărilor.
Potrivit primarului George Scripcaru, garajul reprezintă doar prima etapă din modernizarea garajelor gestionate de operatorul de transport RATBV. Următoarele investiții luate în calcul de municipalitate vizează modernizarea garajelor de la Rulmentul și de pe Șoseaua Cristianului.
,,Am venit astăzi aici să recepționăm infrastructura de garaj, investiția pe care Primăria a făcut-o pentru autobuzele electrice și hibrid care sunt în flota RATBV. Pe scurt, să vedem ce am făcut noi aici după atâția ani de zile. Așa trebuie să arate o infrastructură de garaj, pentru că, dacă e să ne uităm la Rulmentul și dincolo, pe șoseaua Cristianului, unde nu s-a schimbat nimic de zeci de ani de zile, nu cred că trebuie să mai rămână așa, și acolo trebuie să facem lucrurile la fel ca și aici. Este doar una dintre etapele pe care le-am programat pentru transportul public în Brașov, zona metropolitană. Continuăm!”, a declarat primarul George Scripcaru.

Lucrările la toate cele 7 clădiri sunt finalizate, iar în perioada următoare se va semna și procesul verbal de recepție.
Investiția include garajul pentru 157 de autobuze, stațiile de încărcare aferente și alte 6 clădiri pentru asigurarea mentenanței parcului auto. Pentru a reduce consumul de energie, clădirea garajului este acoperită cu panouri fotovoltaice. Garajul are un rol foarte important pentru prelungirea duratei de viață a autobuzelor electrice aflate în funcțiune.
,,Cea mai importantă construcție este garajul, cu o suprafață de 25.000 de metri pătrați, cu 157 de locuri de parcare pentru autobuze electrice și hibrid. Clădirea este dotată cu instalațiile electrice necesare stațiilor de încărcare și, bineînțeles, instalații de încălzire, tocmai pentru a asigura un climat, pe timp de iarnă, pentru pornirea autobuzelor. Pe lângă facilitățile pentru autobuzele electrice, am prevăzut și servicii pentru autobuzele hibrid sau cele cu combustie internă. Astfel, acestea au la dispoziție 4 pompe Diesel, plus două de AdBlue. Stațiile de carburanți vor fi dotate cu cititor de carduri. De asemenea, există și o stație automată de spălare, cu două locuri. Aici e un proiect inovativ: sub stația de spălare există un rezervor de apă pluvială, și tot ce se colectează de pe corpurile de clădire C2, C3, C4 este folosit pentru spălarea autobuzelor. În clădirea de mentenanță avem vestiare pentru femei și bărbați, o sală de mese plus o sală de instruire la etaj, iar la parter ateliere – atelierul de tâmplărie, electric, mecanic. Dacă autobuzul e defect sau are nevoie de mentenanță, intră pe una din porțile pe care le vedeți, pentru diverse reparații, dacă nu, se duce la garaj. Aici sunt elevatoarele pentru autobuze, canalele de exploatare pentru diverse lucrări de reparații. Aici este stația ITP, doar pentru autobuze. Aici, din punctul meu de vedere, este bijuteria coroanei. Este stația de vopsitorie, cea de 20 de metri, în care se poate vopsi un autobuz. Autobuzul o să fie pe centru, unde stăm noi, pe grilaje, după cum vedeți, se trage aerul, deasupra prin tavan, se introduce aer curat în cameră. După vopsire, se pornesc arzătoarele pe gaz, care asigură uscarea în maxim 30 de minute. Și de aici, din garaj, în fiecare dimineață vor pleca să deservească cetățenii Brașovului”, a explicat Gabriel Năstase, managerul de proiect, pe parcursul prezentării clădirilor investiției.




Lucrările au fost realizate de Asocierea dintre Eren Cons SRL, lider, și IMSAT Cuadripol SA, asociat, cu terții susținători: BOG ART SRL, Logosol SRL și Cuadripol SA, termenul de realizare fiind 30 noiembrie 2025. Valoarea totală a lucrărilor este de 132.423.709,59 lei.
Valoarea totală a proiectului este de 202.794.239,70 lei. În prima etapă, fondurile au fost asigurate prin Programul Operațional Regional – Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020, Obiectiv Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă – și din bugetul local. Dintr-un total de 73 de milioane de lei accesate, au fost cheltuite aproape 9 milioane de lei. Contractul de finanțare a fost semnat în 31.05 2020.
Având în vedere că nu s-a reușit cheltuirea acestor fonduri, proiectul s-a etapizat și a fost semnat un nou contract de finanțare, prin Programul ”Regiunea Centru” 2021 – 2027, Prioritatea 4: – O regiune cu mobilitate urbană durabilă, Obiectivul specific: 2.8 Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon, Acțiunea: 4.1 – Dezvoltarea mobilității urbane durabile în municipiile regiunii centru (inclusiv zone metropolitane și zone funcționale urbane) – apel proiecte etapizate II. Contractul, în valoare de 63.590.663,39 de lei, din care cea mai mare parte a fondurilor sunt nerambursabile, a fost semnat în 30.10.2024.
Descrierea proiectului „Infrastructură de garaj pentru transport public“
Pe amplasamentul vizat se vor executa următoarele intervenții:
– Construcție garaj: clădirea garajului este o clădire cu specific industrial, fără personal permanent, destinată garării autobuzelor. Conform prevederilor legale, structura de rezistență a acestui obiect nu poate fi din metal (așa cum era prevăzut în studiul de fezabilitate), motiv pentru care s-a ales varianta structurii din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat. Suprafața construcției: 24.154 m.p.;
– Clădire mentenanță – reparații autovehicule cu posturi de lucru dedicate în funcție de tipul, dimensiunea vehiculului și activitate, dispunând de anexe (birouri, vestiare, grupuri sanitare) în suprafață de 2.368,10 mp. Clădirea de mentenanță va avea o structură din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat;
– Clădire Inspecții Tehnice Periodice, va avea tot o structură din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat, în suprafață de 1.730.9 m.p.;
– Clădirea pentru serviciul administrativ și centrala termică este destinată unor ateliere necesare funcționării întreprinderii, birourilor personalului de conducere și unor funcțiuni auxiliare. De asemenea, va include centrala termică, grupul electrogen și remiza PSI, obligatorie la o astfel de dotare. Va avea o suprafață de 1.785,64 m.p.
– Stație de spălare autobuze și rezervor îngropat de hidranți. Clădirea stației de spălare a autobuzelor este destinată realizării igienizării exterioare a autobuzelor, de fiecare dată când acestea se întorc din cursă. Instalația de spălare este automată și utilizează, în cadrul procesului de spălare, pentru partea de clătire, apa colectată din precipitații de pe suprafețele acoperișului halelor care formează ansamblul garajului. Sub camera tehnică a stației, prelungit și în exteriorul acesteia, va fi poziționat un rezervor rectangular de apă pentru hidranții interiori și exteriori, precum și o cameră de pompe cu acces direct din exterior. Suprafață: 838,92 m.p.
– Stație de alimentare carburanți. Aceasta va fi o clădire deschisă, formată din 4 peroane acoperite, pe care se vor afla pompe de carburant și AdBlue, pentru autobuzele cu motoarele cu ardere internă., cu o suprafață de 380 de m.p.
– Stația de pompe și rezervoare de incendiu, sprinklere. Acest grup de construcții va fi format dintr-un container de 6 metri înălțime pentru stația de pompe și un rezervor prefabricat de apă, având diametrul de 8,58 m și înălțimea de 6,30 m, cu un volum util de 300 mc. Suprafața construită este de 80 de m.p.
În cea de a doua etapă de construire vor fi edificate clădirile de exploatare, atelierele de mentenanță și boxele de depozitare deșeuri.