Unitatea de Achiziții Centralizate – UCA a Consiliului Județean Brașov a finalizat prima procedură de achiziții centralizate, prin încheierea Acordurilor-cadru centralizate având ca obiect produse/articole de papetărie și birotică, pentru o perioadă de trei ani.
La procedura demarată în luna aprilie a acestui an s-au înscris patru ofertanți, dintre care au fost declarați câștigători și au fost încheiate Acorduri-cadru cu primii doi promitenți-furnizori stabiliți în ordinea punctajelor obținute în urma evaluării documentațiilor, respectiv SC Lecom Birotica Ardeal SRL și SC Austral Trade SRL.
Valoarea estimată a acestei achiziții centralizate a fost de maximum 10.171.159 lei, în timp ce valoarea ofertei declarate câștigătoare este de maximum 6.123.046,35 lei. Rezultă, astfel, o economie bugetară de 4.048.112,65 lei, adică aproximativ 40% din totalul estimat.
Beneficiarul acestei achiziții centralizate este Consiliul Județean Brașov, care va face achiziții și în numele următoarelor instituții publice: Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Țara Bârsei” al Județului Brașov, Structura Teritorială pentru Probleme Speciale a Județului Brașov, Centrul Militar Județean Brașov, Regia Autonomă „Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav”, Spitalul Clinic de Psihiatrie și Neurologie Brașov, Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Brașov, Spitalul Clinic de Obstetrică Ginecologie „Dr. I.A. Sbârcea” Brașov, Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov, Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie și Boli Infecțioase Brașov, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Brașov, Serviciul Public Județean Salvamont – Salvaspeo Brașov, Direcția de Pază și Ordine a Județului Brașov, Direcția Generală de Evidență a Persoanelor Brașov, Biblioteca Județeană „George Barițiu” Brașov, Muzeul Județean de Istorie Brașov, Muzeul de Etnografie Brașov, Muzeul „Casa Mureșenilor” Brașov, Muzeul de Artă Brașov, Centrul Cultural Reduta Brașov, Școala Populară de Arte și Meserii „Tiberiu Brediceanu” Brașov, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Brădet Săcele, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Brașov, Centrul Școlar pentru Educație Incluziva Făgăraș, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Brașov și Școala Profesională Specială Codlea.
Fiecare dintre acești utilizatori va încheia contracte subsecvente în baza Acordurilor-cadru centralizate, pe perioade până la 6 luni, astfel:
- prin reluarea competiției între cei doi promitenți-furnizori, pentru orice contract subsecvent a cărui valoare estimată este mai mare de 70.000 lei fără TVA;
- fără reluarea competiției, pentru orice contract subsecvent semnat cu promitentul-furnizor clasat pe primul loc, a cărui valoare estimată se situează între minimum 500 lei fără TVA și maximum 70.000 lei fără TVA.
În data de 3 octombrie 2024, echipa Unității de Achiziții Centralizate din cadrul Consiliului Județean Brașov a organizat la sediul instituției o întâlnire la care au participat responsabilii de achiziții din cadrul tuturor instituțiilor utilizatoare și reprezentantul firmei clasate pe primul loc în calitate de promitent-furnizor, respectiv SC Lecom Birotica Ardeal SRL, prilej cu care s-a analizat și s-a stabilit modalitatea de lucru în cadrul acestor Acorduri-cadru. Astfel, fiecare utilizator va realiza singur achizițiile de care are nevoie, în funcție de necesarul solicitat la demararea procedurii, într-o modalitate foarte simplă, online, prin intermediul unui e-shop care permite monitorizarea achizițiilor realizate în timp real.
În prezent se afla în derulare, în faza finală, cea de-a doua procedură de achiziții centralizate prin intermediul căreia vor fi achiziționate în sistem centralizat, pentru aceiași utilizatori, produse/articole de curățenie interioară.
„Misiunea UCA este reprezentată de realizarea achizițiilor în condiții de eficiență economică și socială, prin agregarea sistematică a cererii de la nivelul autorităților contractante din județul Brașov și din alte comunități limitrofe. În data de 7 aprilie 2023, între UAT Județul Brașov, în calitate de organizație parteneră, pe de o parte, și ANAP – Agenția Națională pentru Achizitii Publice, pe de altă parte, a fost încheiat protocolul de colaborare în cadrul proiectului «Sprijin pentru ANAP pentru înființarea și operaționalizarea a patru Unități de Achiziții Publice Centralizate la nivel local», având ca obiect asistența oferită Organizației Partenere în vederea înființării și operaționalizării unei unități de achiziții centralizate (UCA) la nivel local în județul Brașov. Asistența tehnică a fost oferită de către Banca Europeană pentru Investiții, prin experți proprii și prin cei ai consultantului terț, respectiv consorțiul format din Ernst & Young SRL și Agenția Federală pentru Achiziții Publice din Austria (BBG), experți care ne-au fost alături pe tot parcursul derulării acestei proceduri”, a menționat Andreea Pascu, directorul executiv al Direcției de Achiziții și Contractare din cadrul CJ Brașov.
UCA Brașov a fost înființată în baza Hotărârii CJ nr. 195/30.05.2023 sub formă de compartiment de specialitate în cadrul Direcției Achiziții și Contractare.
Președintele Consiliului Județean Brașov, Constantin Todorică Șerban, a precizat că „operaționalizarea UCA la nivelul autorității publice județene și încheierea primelor acorduri-cadru reprezintă o reușită care va contribui la reducerea costurilor la nivel de autoritate contractantă, precum și la schimbarea în bine a percepției opiniei publice asupra achizițiilor din sistemul de stat. Prin intermediul UCA, banul public este cheltuit judicios, iar procedurile sunt uniformizate și standardizate. Achiziţiile centralizate reprezintă un alt domeniu în care suntem deschizători de drumuri la nivel naţional şi sperăm că modelul nostru va fi preluat cu succes şi de alte autorităţi şi instituţii publice”.