Asociația „Zâmbește pentru Viitor” lansează un proiect nou pentru adolescenții din comunitatea brașoveană: „Primul pas spre viitor”. Proiectul își propune să faciliteze alegerea unei profesii sau meserii, ținând cont de mai multe criterii, pentru ca 50 de tineri din 5 școli din municipiul Brașov, care formează grupul țintă, să poată avea un rezultat profesional cu satisfacție pe termen lung. Municipalitatea finanțează proiectul cu 49.500 de lei prin Ghidul de finanțare al proiectelor sociale.
„Tinerii din colegiile tehnice vocaționale din municipiul Brașov vor avea parte de consiliere vocațională, de activități de dezvoltare personală și de alte activități, care să îi sprijine să își găsească mai ușor drumul în cariera profesională. Este un proiect cofinanțat de Primăria Municipiului Brașov, în cadrul liniei de finanțare nerambursabilă pentru proiectele sociale”, a declarat Flavia Boghiu, viceprimarul municipiului Brașov.
Ideea acestui proiect s-a născut din nevoia de a promova și valorifica potențialul fiecărui copil/ adolescent. Problema identificată, pe care proiectul își propune să o rezolve, constă în faptul că în prezent tot mai mulți tineri se confruntă cu dificultatea alegerii unei profesii adecvate pentru ei. Și de cele mai multe ori fac o alegere greșită.
„Mă bucur foarte mult pentru proiectul „Primul pas spre viitor” că a fost finanțat de către Primăria Municipiului Brașov. Majoritatea proiectelor pleacă din cauza unor lipsuri în comunitate și din nevoia de a ajuta acolo unde trebuie. Având activitățile cu copiii din sistem și nu numai, am văzut că nu știu unde să se orienteze să își aleagă o carieră. Trebuie să venim cu o soluție în acest domeniu”, a precizat Rupi Gabor, președintele „Asociației Zâmbește pentru Viitor”.
Scopul proiectului este de a facilita accesul pe piața muncii a tinerilor aflați în situații de risc social din 5 colegii tehnice din Municipiul Brașov: Colegiul Tehnic „Maria Baiulescu”, Colegiul Tehnologic Silvic „Dr. Nicolae Rucăreanu“, Colegiul Tehnic de Transporturi, Colegiul Tehnic Transilvania și Colegiul Tehnic „Mircea Cristea“.
„Prin proiectul Primul pas spre viitor, alături de echipa de implementare, o echipă de specialiști formată din psihologi, consilieri de dezvoltare personală și vocațională, vom desfășura activități de dezvoltare personală și orientare vocațională împărțite pe patru module. Am conceput un program interactiv pe mai multe teme, cum ar fi dezvoltare personală, planificare și orientare în carieră, dezvoltare abilități și deprinderi de viață independentă și comunicare interpersonală. Grupul țintă sunt beneficiari de la cinci colegii tehnice din municipiul Brașov, tinerii aflați în risc social, cu care vom desfășura activități de evaluare prin care să identificăm abilități, deprinderi și care este zona de interes la nivel de carieră, de profesie. De asemenea, vom desfășura activități la nivel de grup de consiliere și orientare vocațională, prin care ei să învețe să dezvolte strategii sănătoase, abilități sănătoase prin care să își gestioneze emoțiile, prin care să creeze relații și prin care să se adapteze la situațiile de viață și astfel să le facilităm tranziția către viața de adult”, a explicat Antonia Domokoș, președintele Asociației Academia de Bine, partener în proiect.
Ca prim pas, s-a achiziționat accesul la o platformă specializată, prin care elevii între 12 – 19 ani își pot cunoaște trăsăturile relevante pentru orientarea în carieră, se obțin informații despre opțiunile școlare și profesionale și pot afla care sunt alternativele cele mai potrivite, în urma raportului generat prin aplicarea de teste. Platforma integrează 55 de teste psihologice computerizate și resurse pentru promovarea sănătății mintale, deosebit de utile pentru evaluarea, prevenția și remedierea problemelor de sănătate mintală, consiliere psihologică, dar și orientare școlară și profesională la copii și adolescenți.
Cu ajutorul testelor cuprinse în platformă, se pot evalua: nivelul de dezvoltare neuropsihologică, aptitudinile cognitive, temperamentul/ personalitatea, interesele și valorile, aspecte ce țin de sănătatea mintală, strategiile de învățare. Pentru fiecare copil/tânăr evaluat, se va genera un raport de specialitate. Ca rezultat, vor fi 50 de rapoarte de evaluare, în urma cărora se va obține pentru fiecare un profil al nivelului de pregătire pentru școală al copilului/tânărului. De asemenea, raportul va conține recomandări pentru accelerarea dezvoltării psiho-comportamentale sau, dacă este cazul, pentru remedierea deficitelor de dezvoltare.
De asemenea, se vor organiza 4 ateliere de lucru pentru pregătirea tinerilor în abordarea unei cariere, cu temele: „Dezvoltare personală”, „Dezvoltarea deprinderilor de viață independentă la tineri”, „Planificarea carierei” și „Comunicarea interpersonală”.