Administratorul de bloc este persoana care se ocupă cu gestionarea într-un mod eficient a unui bloc de locuințe. Există mai multe metode prin care acesta poate fi ales, de la vot la numire, însă cel mai important aspect este competența de a se plia regulamentelor.
Deși regulile de funcționare și administrare sunt diferite de la o regiune la alta și chiar și de la o asociație de proprietari la alta, există câteva responsabilități comune care se regăsesc în marea majoritate a cazurilor. Administrarea financiară a blocului, poate una dintre cele mai cunoscute sarcini, înseamnă colectarea și administrarea taxelor și a cheltuielilor comune ale proprietarilor. Toate aceste obiective pot fi îndeplinite cu mai multă ușurință dacă administratorul folosește o aplicație administrare asociații proprietari.
Relația cu proprietarii este un alt exemplu de responsabilitate pe care administratorul o are. Sesizările și întrebările proprietarilor vor merge direct către administratorul de bloc care are obligația de a le și soluționa. În acest sens, el trebuie să fie la curent cu modificările și reglementările de ordin intern, precum și cele legislative la nivel național.
Gestionarea financiară și contabilă a asociației de proprietari
Principala competență pe care un administrator de bloc trebuie să o aibă este o bună gestionare din punct de vedere financiar. Lucrul cu numerarul nu trebuie să îi fie străin, iar împărțirea acestora trebuie să iasă întotdeauna conform intereselor comune. Iată care sunt principalele aspecte ce țin de gestionarea financiară și contabilă a asociației de proprietari:
- Întocmirea bugetului
La fel cum se întâmplă la nivel macro, administratorul trebuie să planifice un buget anual sau, în unele cazul trimestrial. În acest buget trebuie să se includă toate cheltuielile estimate pentru întreținerea proprietății comune. Desigur că în funcție de situație, lucrurile se mai pot schimba pe parcurs: unele defecțiuni sau situații urgente pot însemna modificări în buget.
- Colectarea taxelor
Taxele contribuabililor vor fi colectate și administrate de către responsabilul de bloc. În responsabilitatea generală de a gestiona financiar, administratorul de bloc are obligația și să informeze corect și complet proprietarii privind modalitățile de plată și scadențele aferente.
- Evidența contabilă
Evidența contabilă în acest caz nu înseamnă o contabilitate la nivel de expert. Un administrator de bloc trebuie să dețină o statistică clară asupra tuturor sumelor care intră în asociația de proprietari și asupra celor care ies în scop de plăți, precum facturi sau chitanțe.
- Raportare financiară
Periodic, vor fi efectuate raportări financiare către asociația de proprietari și adunării generală. Acestea au și un rol de siguranță privind fondurile colectate de la proprietari, pentru că se urmărește inclusiv protejarea intereselor lor și transparența.
Coordonarea lucrărilor de întreținere și menținerea relațiilor cu furnizorii de servicii
Pentru ca un bloc să funcționeze corect este necesară o persoană competentă și implicată în rolul de administrator de bloc. Există nenumărate situații în care o atitudine pro-activă a administratorului poate face diferența.
Întreținerea unui bloc nu se rezumă strict la gestionarea situației în cazul în care se produce un eveniment neprevăzut. Identificarea și evaluarea nevoilor de întreținere ale blocului este o etapă de tip prevenție care poate reduce neplăcerile și disconfortul proprietarilor.
Inspecțiile periodice ale clădirii și ale instalațiilor sunt aspecte de care un administrator de bloc trebuie să se preocupe constant. Astfel, menținerea relațiilor cu furnizorii de servicii, atât în scop preventiv, cât și în caz de intervenție, este o obligație de care nu se poate dezice.
Mai mult decât atât, un administrator de bloc trebuie să se asigure că va apela la un profesionist și că raportul preț-calitate-nevoie este respectat. Bugetul asociației nu trebuie folosit într-un singur scop doar pentru că nu scoatem din buzunarul nostru. Administratorul va trebuie să gestioneze problema la fel de matur și chibzuit ca în situațiile intervenite în propria locuință/familie.
Află mai multe detalii despre aplicație de la un consultant Homefile la numărul 0770.160.206 sau completând formularul de contact pe homefile.ro.