„Salvați Copiii” solicită Guvernului să asigure gratuit măști pentru toți elevii din sistemul preuniversitar, pentru cadrele didactice și pentru personalul auxiliar. Printre motivele invocate se numără costurile ridicate sau lipsa de siguranță cu privire la calitatea măștilor cumpărate de părinți.
Organizația „Salvați Copiii” a cerut, printr-o scrisoare adresată premierul Ludovic Orban, asigurarea de către Guvern a măștilor de protecție pentru toți copiii. Astfel, ar putea fi evitată tendința multor părinți de a refolosi măștile sau de a cumpăra materiale de protecție de calitate slabă, potrivit Mediafax.
„Asigurarea gratuită a măștilor pentru toți elevii din sistemul preuniversitar, cu excepția nivelului preșcolar, și pentru cadrele didactice și personalul auxiliar (didactic și nedidactic), cu concursul autorităților locale și sprijinul financiar al consiliilor județene și al guvernului, ar permite controlul asupra următoarelor aspecte inerente: costurile ridicate pentru foarte multe familii, 36% dintre copii trăind în familii în risc de sărăcie și excluziune socială; achiziționarea de măști de protecție adecvate vârstei copiilor; ca efect al primului punct, tendința unora dintre părinți de a refolosi măștile de unică folosință sau de a-i trimite repetat pe copii la școală cu aceeași mască; lipsa de siguranță cu privire la calitatea măștilor cumpărate de părinți, piața fiind plină de oferte care nu respectă standardele tehnico-medicale; o mai bună gestionare a colectării măștilor folosite în timpul orelor școlare și la ieșirea copiilor și a personalului școlar din unitățile de învățământ; dificultatea utilizării corecte de către copii, în special de cei mici”, se arată într-un comunicat al organizației „Salvați Copii”.
De asemenea, organizația cere respectarea distanței minime de 1,5 metri între elevi sau învățarea prin rotație.
„Atragem atenția asupra faptului că, într-o proporție însemnată (22%), elevii din România învață în clase supraaglomerate în care nu va fi posibilă decât o distanțare fizică de 1 m sau mai mică, riscând să creăm o situație de discriminare în asigurarea protecției împotriva transmiterii noului Coronavirus. Elevii care învață în școlile din mediul rural în care populația școlară e foarte scăzută sau în clase din mediul urban care respectă legislația în vigoare cuprinzând între 10 și 22 de elevi în învățământul primar sau între 10 și 26 în învățământul gimnazial vor fi mult mai protejați decât cei din școlile aflate în zone urbane cu densitate mare a populației și cu rate mari de infecție cu Covid-19, în care clasele numără între 30 și 40 de elevi, ai căror părinți vor fi nevoiți să accepte un risc epidemiologic mai mare”, mai arată reprezentanții organizației.
„Salvați Copiii” România solicită introducerea regulii de distanțare fizică între elevi de minimum 1,5 m și, ca alternativă de derulare a educației în școlile care au clase care încalcă dispozițiile legale cu privire la numărul de elevi la clasă în învățământul preuniversitar, includerea, la punctul 4. Organizarea programului școlar, a modelului învățării prin rotație (pe grupe) în care jumătate din elevi vor fi pentru o săptămână la școală și cealaltă jumătate vor face lecții online.
De asemenea, „Salvați copiii” cere implicarea autorităților locale în pregătirea școlilor și în minimizarea factorilor de excluziune socială în rândul copiilor. Reprezentanții organizației atrag atenția că în mediul rural există 80 de cabinete medicale școlare cu 51 de asistenți medicali, ceea ce „reprezintă o situație de risc în ceea ce privește eficiența coordonării de către responsabilul numit de conducerea unității școlare a activităților de prevenire a infecției cu SARS-CoV-2”.
Totodată, se propune asigurarea consilierii psihologice, a unor ore/activități de educație pentru sănătate adaptate la contextul pandemic, prin elaborarea unui conținut curricular, creșterea numărului de consilieri școlari și încheierea de parteneriate cu furnizorii de servicii de consiliere publici sau privați.
„Școlile, cadrele didactice, părinții și elevii ar trebui informați despre procedurile și condițiile de obținere a tabletelor ori a laptopurilor, dar și despre responsabilitățile cadrelor didactice, programul și condițiile de desfășurare a orelor online. Studiul ‘Impactul Covid-19 asupra copiilor din România’ realizat de Salvați Copiii România în aprilie 2020 arată că aproape jumătate dintre copii nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecțiile online”, se mai arată în comunicat.