Sistem de iluminat inteligent, în teste în Poiana Brașov

Primăria Brașov, în parteneriat cu Flash Lighting Services, testează, în Poiana Brașov, un nou sistem de iluminat inteligent care, pe baza unui sistem radar și a unor senzori de mișcare, creează o bulă de lumină care se deplasează odată cu mașina, biciclistul sau pietonul.

Obiectivul acestui sistem este de a crea condiții optime de circulație, dar și un consum adaptat nevoii reale din teren.

Această tehnologie, nouă la nivel mondial, menține sistemul de iluminat public la un consum de 20%, iar în momentul când radarul sau senzorul de mișcare identifică un autovehicul, biciclist sau pieton, calculează viteza de mișcare a acestuia și, în funcție de această viteză, mărește intensitatea luminii pe un anumit tronson de stradă, iluminând astfel vehiculul sau persoana sesizată de senzor.   

,,Este un proiect pilot dezvoltat de Flash Lighting Services, prin care ne propunem ca  participanții la trafic să interacționeze cu sistemul de iluminat public, astfel încât lumina să fie cea necesară pentru utilizatorii drumului. Sistemul, denumit iluminat adaptiv, se bazează pe o serie de senzori și de radare înglobate în dispozitivele pe care le-am instalat pe fiecare stâlp de iluminat, iar lumina este utilizată la intensitate maximă doar în momentul în care trece un pieton, un ciclist sau o mașină. Fiecare se plimbă, de fapt, cu propria bulă de lumină. Prin radarul care detectează viteza de deplasare se aprind în față luminile de pe 2, 3 sau 5 stâlpi de iluminat, pentru a asigura vizibilitate optimă pentru fiecare participant la trafic. Sistemul este destul de simplu și rezultatele sunt spectaculoase. Îl puteți vedea în Poiana Brașov oricând, este disponibil, dar mai mult de atât,  rezultatele în planul economiei de energie  se văd. Reducerea consumului de energie electrică printr-un astfel de sistem poate fi de până la 80%. În măsurătorile pe care le-am făcut în Poiana Brașov în ultimele 6 luni, reducerea consumului a fost de 70%. După cum se știe, reducerea consumului de energie prin sisteme inteligente, este una dintre prioritățile pe care le promovează Comisia Europeană pentru următoarea perioadă de programare”, a declarat Dan Vătăjelu, director general Flash Lighting Services.

Citeste și:  Preşedintele Klaus Iohannis a invitat, duminică, preşedinţii partidelor şi formaţiunilor politice la consultări

,,Acest proiect face parte din strategia noastră Brașov – Smart City și reprezintă următoarea etapă de adaptare a iluminatului public la nevoile reale ale cetățenilor și, implicit, reducerea la minim a consumului de energie, fără a reduce calitatea serviciului. Suntem primii din România care îl testăm. Am ales Poiana Brașov pentru că este o zonă care se pretează pentru implementarea unui astfel de  sistem, cu lungi perioade de timp când nu este circulație rutieră sau pietonală. Ne-am propus să extindem acest proiect și în zonele rezidențiale și în parcuri. Următoarea stradă pe care vom instala acest sistem este strada Zaharia Stancu, între intersecția cu Tudor Arghezi și Remat, o zonă în care circulația pe timpul nopții este destul de redusă, iar acolo avem carosabil, trotuar și pistă de biciclete, astfel încât sistemul de iluminat va putea reacționa la toate aceste categorii de participanți la trafic. Am așteptat să vedem rezultatele de la acest proiect pilot, să ne asigurăm că rezultatele prognozate sunt și cele reale, din teren”, a declarat reprezentantul Primăriei Brașov.

Citeste și:  România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor educaţionale

Acest sistem de iluminat dinamic este bazat pe senzori instalați la fiecare stâlp, care modifică fluxul luminos în funcție de viteza mașinii/bicicletei/pietonului, creând impresia de lumină care urmărește mașina sau pietonul.

Dispozitivul de control al iluminatului, montat pe fiecare stâlp, conține: un detector radar, care poate măsura viteza între 10-120 km/h, un senzor de mișcare PIR, care măsoară o viteză cuprinsă între 2-25km/h, un luxmetru, un termometru, o sursă de alimentare și un sistem de comunicație wireless.

Sistemul adaptiv funcționează local, deciziile se iau direct în echipamente, fără aplicații software care întârzie comanda.

În Poiana Brașov, sistemul a fost testat (și este instalat) pe str. Poiana Soarelui, între intrarea din parcarea de la Șura Dacilor și accesul spre stația de telegondolă, echipamentele fiind montate pe toți cei 16 stâlpi de pe această stradă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.