Sistemul de Garanție-Returnare devine funcțional începând cu 30 noiembrie 2023. Ce pot face românii

Sistemul garanție-returnare este pregătit pentru implementare la data de 30 noiembrie, iar majoritatea producătorilor și comercianților s-au înregistrat deja, a precizat ministrul mediului, Mircea Fechet.

„Din cei 5.000 de producători din România, cu aproximație, mare parte dintre ei sunt înscriși, iar dacă ne referim la cei 70.000 spre 80.000 de comercianți, la fel, acest proces este aproape încheiat. Există și un număr de telefon dedicat pentru acei comercianți mai mici care nu reușesc să se înscrie automat. Toată procedura este exclusiv online. Nimeni nu trebuie să meargă nicăieri cu ștampilă, cu semnătură, cu hârtii”, afirma Mircea Fechet, citat de Rador.

SGR (Sistemul de Garanție-Returnare) – PE SCURT

Prin Sistemul de Garanție-Returnare comercianții vor aplica o taxă-garanție în valoare de 0,50 RON la vânzarea oricărei băuturi (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase). Această garanție se aplică pentru ambalaje nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv.

Citeste și:  Votarea în străinătate la primul tur de scrutin s-a încheiat

După golirea ambalajului, consumatorul îl poate returna în orice punct de returnare amenajat de către comercianți, mai exact, în orice magazin din România și va primi înapoi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie să prezinte bonul fiscal sau să returneze ambalajul în magazinul din care a fost inițial achiziționat.  

SGR ȘI MAGAZINELE DE PROXIMITATE

Conform RetuRo, toate magazinele care comercializează produse ambalate SGR sunt obligate să organizeze un punct de returnare, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare.

Un punct de returnare reprezintă un spațiu dedicat, organizat și gestionat de unul sau mai mulți comercianți în care sunt returnate ambalajele SGR de către consumatorii finali în vedere restituirii garanției.

Care sunt principalele obligații ale unui comerciant privind punctele de returnare?

  • Trebuie să accepte toate ambalajele inscripționate SGR indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a necesita prezentarea bonului fiscal.
  • Trebuie să păstreze ambalajele SGR returnate separat de deșeuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR.
  • Au obligativitatea să permită accesul exclusiv administratorului SGR pentru preluarea ambalajelor din punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat.
  • Trebuie să asigure monitorizarea și securitatea punctelor de returnare a ambalajelor.  
Citeste și:  DRDP Brașov: S-a acționat cu 102 utilaje și s-au răspândit 137 tone de material antiderapant

SGR ȘI HORECA

Toți comercianții care desfășoară activități de comercializare a produselor ambalate SGR sunt obligați să fie înregistrați în platforma SGR și să participe la funcționare proiectului. Această categorie include și industria HoReCa, în special unitățile care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi, precum și industria hotelieră.

Înainte de a implementa SGR în restaurantul tău, există totuși câteva mențiuni speciale pe care trebuie să le luăm în considerare:

Din punct de vedere al punctelor de returnare, persoanele juridice din industria HoReCa NU au obligaţia de a organiza puncte de returnare pentru consumatorii finali, dar au obligația de a preda către RetuRo ambalajele goale provenite din activitatea proprie.

Citeste și:  Achiziție finalizată pentru construirea noului Spital Clinic de Pneumoftiziologie și Boli Infecțioase din Brașov

Din punct de vedere al garanției SGR, comercianții HoReCa au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele ambalate SGR doar dacă acestea sunt consumate în afara structurii lor de vânzare. Dacă produsele sunt consumate în interior, nu este nevoie de aplicarea garanției.

Pe scurt, obligațiile unui comerciant HoReCa sunt:

  • Să fie înregistrat pe platfoma SGR în momentul începerii proiectului (30 noiembrie 2023).
  • Să perceapă garanția SGR doar pentru produsele consumate în afara spațiului de vânzare.
  • Nu este nevoit să organizeze un punct de returnare.
  • Să țină evidența produselor ambalate SGR comercializate și a garanțiilor aferente. 

Mai multe informații sunt disponibile, aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.