SONDAJ: Ce cred românii despre schimbările climatice, reciclare şi asigurările de locuinţe?

  • Deşi majoritatea românilor crede în schimbările climatice, există percepţii diferite în ceea ce priveşte cauzele acestui fenomen. Peste jumătate dintre români consideră că schimbările climatice sunt un fenomen natural, nu provocat de om;
  • 1 român din 2 se consideră informat cu privire la cauzele schimbărilor climatice;
  • Reducerea consumului de energie electrică şi termică – printre acţiunile pe care românii sunt dispuşi în cea mai mare măsură să le facă pentru a contribui la lupta împotriva schimbărilor climatice;
  • Nevoia de informare şi lipsa unui buget suficient – printre motivele care determină românii să nu îşi protejeze locuinţa cu o asigurare.

Jumătate dintre români văd schimbările climatice drept un fenomen natural, nu unul produs de om, arată un sondaj cu peste 3.200 de respondenţi, desfăşurat în cadrul campaniei „Luna Asigurărilor de Locuinţe” a Asociației Pentru Promovarea Asigurărilor. Conform aceluiaşi sondaj, 1 din 2 este dispus într-o foarte mare măsură să îşi reducă consumul de energie electrică, iar 4 din 10 sunt dispuşi într-o foarte mare măsură să îşi reducă consumul de energie termică pentru a contribui la lupta împotriva schimbărilor climatice.

Despre schimbările climatice

Majoritatea participanţilor la sondajul desfăşurat în cadrul campaniei „Luna Asigurărilor de Locuinţe” crede în realitatea schimbărilor climatice, însă există diferenţe de percepţie  în ceea ce priveşte cauzele care provoacă acest fenomen. Astfel, aproape 53% dintre participanţii la sondaj sunt de părere că schimbările climatice sunt ceva natural, nu provocat de om. Dintre aceştia, o treime consideră că nu ar trebui să ne îngrijorăm din cauza lor, în timp ce două treimi manifestă un grad de îngrijorare: 25% din persoanele care văd schimbările climatice drept un fenomen natural consideră că ar trebui să ne îngrijorăm foarte mult din cauza lor, în timp ce 42% sunt de părere că ar trebui să ne îngrijorăm într-o oarecare măsură.

Din cei aproape 46% de respondenţi care cred că schimbările climatice sunt provocate de om, mai mult de două treimi (72%) consideră că apariţia şi existenţa acestora ar trebui să ne îngrijoreze foarte mult

Citeste și:  Ce condiții trebuie să respecte tinerii în 2024 pentru a primi gratis de la stat terenuri pe care să-și construiască locuințe

Peste jumătate dintre respondenţi (55%) se declară informaţi într-o oarecare măsură despre cauzele schimbărilor climatice, în timp ce 22% sunt de părere că sunt foarte bine informaţi, iar 17% – doar într-o mică măsură. Doar 6% dintre participanţii la sondaj au declarat că nu se consideră deloc informaţi cu privire la cauza acestui fenomen.

39% dintre participanţii la sondaj au încredere într-o foarte mare măsură în ce spun oamenii de ştiinţă despre schimbările climatice, iar 44%, doar într-o oarecare măsură. În acelaşi timp, 10% din ei se încred doar într-o mică măsură în spusele oamenilor de ştiinţă, 4% – deloc, iar 3% nu pot aprecia sau nu ştiu.

Despre reciclare şi protecţia mediului

Întrebaţi dacă aleg să colecteze gunoaiele în mod selectiv, în total 82% dintre respondenţi au declarat că fac acest lucru: 48% de fiecare dată, cu toate deşeurile, în timp ce alţi 34% colectează selectiv doar anumite elemente, cum ar fi PET-urile sau hârtia. 13% nu fac acest lucru deoarece sunt convinși că gunoiul nu este colectat selectiv mai departe.

Pentru aproape 37% dintre participanţii la sondaj, faptul că un produs este realizat din materiale reciclate contează într-o mare măsură, iar pentru 42% – într-o oarecare măsură.

Când vine vorba de protecţia mediului, există anumite schimbări pe care fiecare dintre noi le poate implementa pentru a reduce impactul personal asupra mediului. Cât de dispuşi sunt românii să facă aceste schimbări? Reducerea consumului de electricitate şi de energie termică se numără printre soluţiile cu cel mai mare număr de „adepţi”.

Astfel, 35% sunt dispuşi într-o foarte mare măsură să îşi modifice dieta zilnică pentru a contribui la lupta împotriva schimbărilor climatice, în timp ce 48% – doar într-o oarecare măsură. 6% nu sunt deloc dispuşi să facă acest lucru. 

46% dintre respondenţi sunt dispuşi într-o foarte mare măsură să îşi reducă consumul de energie electrică pentru a contribui la lupta împotriva schimbărilor climatice, iar 41% – într-o oarecare măsură. 3% nu sunt deloc dispuşi să facă acest lucru.

Citeste și:  „Cum va fi lumea ta peste 10 ani?” Un studiu ASAP România despre sustenabilitate și viitor, prin ochii liceenilor români

39% dintre respondenţi sunt dispuşi într-o foarte mare măsură să îşi reducă consumul de energie termică (să reducă cu 1-2 grade temperatura din casă în sezonul rece, de exemplu) pentru a contribui la lupta împotriva schimbărilor climatice, iar 42% – într-o oarecare măsură. 6% nu sunt deloc dispuşi să facă acest lucru.

De asemenea, 39% sunt dispuşi într-o foarte mare măsură să ia măsuri active de a reduce consumul lor de apă ca să contribuie la lupta împotriva schimbărilor climatice, în timp ce 43% sunt dispuşi într-o oarecare măsură să facă acest lucru. 6% nu sunt deloc dispuşi să implementeze astfel de acţiuni.

Despre protecția locuinței

Nevoia de informare – cu privire la costurile, dar şi la beneficiile unei poliţe de asigurare, de exemplu, precum şi în ceea ce priveşte mecanismele de funcţionare ale acestor produse financiare -, este vizibilă în răspunsurile date la întrebările privind motivul care a determinat o parte importantă a respondenţilor să nu opteze pentru protecţia financiară oferită de astfel de produse.

De exemplu, întrebaţi care este motivul pentru care au încheiat doar o poliţă obligatorie de locuinţă, nu şi o poliţă facultativă, aproape jumătate (49%) au declarat că nu au un buget suficient și pentru o asigurare facultativă. Pe de altă parte, în ceea ce îi priveşte pe respondenţii care nu au încheiat deloc o asigurare de locuinţă, majoritatea – 67%, declară, la rândul lor, că nu au un buget suficient pentru aceasta (chiar dacă, din punctul de vedere al costurilor, preţul unei asigurări obligatorii ajunge să fie de maxim 8,33 lei pe lună).

Mai mult, 8% dintre respondenţii care nu au încheiat deloc o asigurare de locuinţă menţionează ca motiv o lipsă de încredere în sistem, iar 3% nu consideră că o poliţă de asigurare de locuinţă le este utilă – ambele, elemente care indică nevoia de informare cu privire la rolul acestor produse.

Citeste și:  „B.E.S.T. – Brașov, Estetică Simbolistă și Tradiții urbane”, pe 30 octombrie, la Muzeul „Casa Mureșenilor” din Brașov

64% dintre respondenţi declară că analizează cu atenţie poliţa de asigurare a locuinţei pentru a vedea ce riscuri sunt acoperite și ce riscuri sunt excluse. Restul nu fac acest lucru fie pentru că nu pot schimba nimic (27%), fie pentru că nu îi interesează acest aspect (9%).

Eşantion

La sondajul desfăşurat online între 1 şi 31 octombrie a.c., au participat 3.231 de respondenţi, dintre care 59% femei. 24% dintre participanţi locuiesc în casa ai cărei proprietari sunt, iar 70% locuiesc în mediul urban. Majoritatea respondenţilor au între 18 şi 55 de ani: 35-45 de ani – 28,78%, 26-34 de ani – 24,33%, 18-25 de ani – 17,61%, respectiv 46-55 de ani – 17,39%. Circa 23% dintre participanţii la sondaj au doar asigurare obligatorie, în timp ce 24% au şi poliţă obligatorie, şi poliţă facultativă.

***

Despre campania „Luna Asigurărilor de Locuinţe”

Ediţia a IX-a a campaniei „Luna Asigurărilor de Locuinţe”, o amplă campanie naţională de informare şi educare a populaţiei, a urmărit să atragă atenţia românilor asupra necesităţii asigurării propriei case, alături de protecţia „casei” în care „locuiesc” toate casele noastre – mediul înconjurător.

Proiectul a fost organizat de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor şi UNSAR – Uniunea Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România.

Partenerii campaniei au fost EUROINS România, OMNIASIG VIG, ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări, PAID România, GROUPAMA Asigurări, GRAWE România, GOTHAER Asigurări Reasigurări, DESTINE Broker, GENERALI România, ERGO, EUROLIFE, ASITO Kapital, Renomia SRBA Insurance Broker, AON România, INTER Broker, GLOBASIG Broker, DAW Management Broker, CAMPION Broker, GARANTA Asigurări, HOBBIT Broker, FABRICA de Asigurări şi ROM Insurance.

Campania s-a desfăşurat cu sprijinul UNSICAR – Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări şi PRBAR – Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare.

Mesajele de informare ale campaniei au fost transmise către publicul larg şi cu sprijinul Partenerilor Media: RFI România, Asiguropedia.ro, Revista BIZ şi Ziua Veche.

Mai multe detalii despre campanie sunt disponibile pe https://www.asigurarealocuintelor.ro/ şi pe pagina de Facebook Asigura-te.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.