Studiu mediaTRUST: Cele mai citate surse media in ianuarie 2024

Clasamentul din ianuarie al celor mai citate mijloace de informare în masă din România se deschide cu Digi 24. Potrivit mediaTRUST, postul Digi 24 a fost citat de alți jurnaliști din țară de 817 ori. Pe locul al doilea s-a clasat Antena 3 CNN cu 763 de referințe în alte media, iar podiumul este închis de Fanatik cu 475 de citări.

În topul celor mai frecvent citate surse media din țară, presei televizate îi revine o cotă de 43.18% din total, fiind reprezentată de Digi 24, Antena 3 CNN, Digi Sport, Pro TV și România TV. Pe locul doi se situează presa online, care deține 36.67% din total și include hotnews.ro, gsp.ro, recorder.ro, cancan.ro, stiripesurse.ro și edupedu.ro. Pe locul trei se află presa scrisă, cu o pondere de 18.57% și printre cele mai citate publicații se numără Fanatik, Adevărul, Libertatea, Click și Ziarul Financiar. Sursele radio, deși au înregistrat un procentaj mai mic în distribuția tipurilor de media, 1.58%, au obținut un număr semnificativ de mențiuni și printre cele mai citate se numără RFI, Europa FM, România Actualități, Digi FM și Pro FM.

Clasamentul celor mai citate surse media din România este deschis de Digi 24, cu 817 citări în alte medii. Cu un vârf al vizibilității în 19 ianuarie, postul a fost citat în 48 de materiale într-o singură zi.

Pe locul doi în clasament se află Antena 3 CNN, televiziunecitată de alte medii de 763 de ori în luna ianuarie. În data de 16 ianuarie, postul TV a înregistrat vârful de vizibilitate, fiind citat în 90 de materiale jurnalistice de alte redacții.

Fanatik ocupă locul trei, citat în 475 de materiale publicate în presa din România. În data de 22 ianuarie a atins vârful de vizibilitate, citat în 33 de materiale.

Adevărul înregistrează 368 de citări în perioada analizată,  Digi Sport este pe locul 5 în top cu 326 de citări,  iar hotnews.ro este pe poziția 6 cu 305 referințe, urmat de gsp.ro cu 254 de materiale în care a fost citat. Pro TV, pe 8, este citat în 250 de materiale, recorder.ro are 214 citări, iar top 10 este închis de stiripesurse.ro și cancan.ro, la egalitate, fiecare cu câte 186 materiale în care au fost citate.

Presă scrisă – Top 5

Fanatik este lider în clasamentul titlurilor de presă cu 475 de citări. Locul doi în clasament este ocupat de Adevărul, citat în luna ianuarie de 368 de ori de către alte mijloace de informare. Podiumul este închis de Libertatea cu un rezultat de 177 citări. Cel mai citat material al jurnaliștilor de la Adevărul a fost cel referitor la primele declarații ale motociclistului lăsat infirm de Monica Macovei. Publicația Click figurează printre sursele frecvent citate din presa scrisă, cu un total de 129 de citări, în vreme ce Ziarul Financiar se află pe locul al cincilea în acest clasament, beneficiind de 76 de referințe în articolele jurnalistice.

Citeste și:  Ce te costă mita electorală?

Cele mai citate televiziuni

Primul loc în categoria celor mai citate posturi de televiziune este ocupat de Digi 24, cu 817 citări. Materialul jurnaliștilor de la Digi despre protestul transportatorilor şi fermierilor, nemulţumiţi de creşterea taxelor şi a poliţelor RCA, a fost cel mai citat de alte redacții din țară în cursul lunii ianuarie. Pe locul doi se află Antena 3 CNN, post ale cărui informații au fost menționate de alți editori de 763 de ori în luna ianuarie. Podiumul este completat de Digi Sport, citat de alte redacții de 326 de ori. Pro TV rămâne în top pe poziția a patra, fiind citat în 250 de materiale jurnalistice, în timp ce România TV revine în top 5, citată în 176 de materiale jurnalistice.

RFI rămâne și în ianuarie în fruntea celor mai citate posturi de radio din țară

Postul de radio RFI, cu 90 mențiuni în media, se menține pe primul loc și în ianuarie. Cu un vârf al vizibilității în data de 5 ianuarie, atenția mass-mediei s-a concentrat pe subiectul legat de discuțiile dintre PSD și PNL privind posibilitatea comasării alegerilor în anul electoral 2024. Pe locul doi se află Europa FM, post citat de 10 de ori, iar România Actualități urcă în top și ocupă locul trei pe podium cu 8 citări. În clasament s-au calificat și posturile de radio Digi FM și Pro FM, ale căror știri au fost citate de 4 ori, respectiv 2 ori (PRO FM) de către jurnaliști din alte instituții media din țară.

În luna ianuarie, hotnews.ro a fost lider în topul celor mai citate site-uri.

Cu un vârf în data de 5 ianuarie, hotnews.ro intră pe prima poziție în topul celor mai citate surse online, cu alte redacții citând articolele jurnaliștilor de pe acest site de 305 de ori. În ianuarie, atenția publicului a fost captată de articolul publicat de hotnews.ro, „România extremelor. Topul celor mai sărace și al celor mai bogate 10 județe.” Pe locul al doilea, cu 254 de referințe în alte media, se află gsp.ro. Podiumul este închis de recorder.ro, citat de alte surse media din țară de 214 ori, iar cel mai citat material al redacției a fost cel despre Arhiepiscopul Teodosie care a ajuns din nou în faţa procurorilor DNA Constanţa, audiat în dosarul în care este cercetat pentru cumpărare de influenţă. Următorul loc îi revine site-ului stiripesurse.ro, fiind citat în 186 de materiale jurnalistice, cu vârful citărilor pe data de 25 ianuarie. Cu același număr de materiale intră și cancan.ro. Edupedu.ro se clasează printre sursele online cele mai frecvent citate, cu un total de 181 de referințe din partea altor redacții. Articolul cu cel mai mare număr de citări a fost cel care abordează tema profesorilor, educatorilor și învățătorilor care, în urma desfacerii contractului de muncă pe motive disciplinare nu mai pot să se reangajeze în școli timp de șapte ani școlari.

Citeste și:  Cu ce se ocupă, de fapt, parlamentarii României?

Metodologie

Studiul celor mai citate surse din mass-media oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată pentru perioada 1 ianuarie – 31 ianuarie 2024.

Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.

Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.

Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.

Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.

Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.

Citeste și:  Cu ce se ocupă, de fapt, parlamentarii României?

În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.

Sursele citate în cadrul acestei analize sunt exclusiv naționale în cazul posturilor de radio, televiziune și presei scrise.

Analiza nu include materiale care:

  • se referă la presa străină;
  • sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
  • sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
  • citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
  • se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
  • sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
  • fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
  • sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
  • sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
  • fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
  • fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
  • provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.

Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro

Loader Loading…
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Despre mediaTRUST România

mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România.  Având cea mai îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută drept un reper al domeniului. Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social media). Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în prim-plan servicii premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.