Unu din patru copii din România merge la grădiniță doar trei zile de săptămână sau mai rar. Motivul invocat de părinți: lipsa banilor pentru acoperirea nevoilor de bază. Este vorba de suma necesară pentru a cumpăra rechizite, îmbrăcăminte sau alimente. Mai mult, când vine vorba de educație timpurie, aceștia susțin că grădinița este un instrument esențial pentru dezvoltarea cognitivă a celor mici. Asta arată un studiu recent făcut de World Vision România.
8 din 10 copii, beneficiari ai proiectului „Start în educație”, şi-au dezvoltat abilitățile cognitive, creative şi de recunoaștere vizuală, datorită kit-ului educațional „Ghiozdănel cu viitor” și 9 din 10 părinţi spun că se joacă mai mult timp cu copiii lor datorită acestuia. Însă, la ora actuală, încă mai sunt copii care merg doar câteva zile pe săptămână la grădiniță din diferite motive.
„45% dintre părinți invocă motive financiare pentru absenteismul copiilor de la grădiniță, iar 32% dintre părinți spun că grădinița e prea departe. Iar consecințele absenteismului nu întârzie să apară: 22% dintre părinți spun despre copilul lor că nu știe să numere până la 10, iar 37% spun că nu știe să numească cele patru anotimpuri. În același timp, 75% dintre părinți afirmă că n-au participat niciodată la activități de educație parentală”, arată un studiu realizat World Vision România.
Întrebați ce le lipsește copiilor, cei mai mulți dintre părinți, mai exact 39% au afirmat că rechizitele, iar alți 30% au indicat lipsa de jucării. 20% dintre adulți afirmă că le cumpără rechizite copiilor o dată pe an sau mai rar. Un procent extrem de îngrijorător semnalat de cercetare este că peste 37% dintre părinți consideră că ar putea comunica mai bine cu copii lor sau mărturisesc că discută cu copiii lor lunar sau mai rar.
„Accesul la educație timpurie este esențial pentru dezvoltarea copiilor, dar, din păcate, mulți dintre ei se confruntă cu un sistem complex de probleme: de la lipsa de rechizite și alte necesități, distanța prea mare către grădiniță, la statutul economic precar al părinților și nivelul scăzut de educație al acestora, toate acestea fiind coroborate și cu lipsa de programe de educație parentală. Studiul de față ne arată cât se poate de concret că nevoile copiilor nu sunt doar educaționale, ci și materiale și emoționale”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Cercetarea s-a desfășurat în cadrul primului an de implementare a proiectului „Start în educație”. Intervențiile au fost implementate la nivelul a 40 județe, în peste 700 comunități defavorizate din România în perioada septembrie 2022 – august 2023. 60.000 de copii preșcolari au primit câte un „Ghiozdănel cu viitor” și 13.400 de adulți au participat la atelierele „Școala părinților”.