Cea de-a douăsprezecea dezbatere din cadrul programului ”Pactul pentru Tineri” a relevat joi, 9 mai, impactul abandonului școlar în județul Brașov și a evaluat eforturile locale de reducere a amplitudinii fenomenului. Aceasta a fost ultima dezbatere a celei de-a doua ediții a programului ”Pactul pentru Tineri” inițiat în anul 2022 de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF, în parteneriat cu Ministerul Educației, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și UNICEF, cu susținerea OMV Petrom și partenerului media principal Euronews România. La Centrul Cultural Reduta din Brașov au participat peste 375 persoane: reprezentanți ai autorităților centrale și locale, profesori din întregul județ, directori de școli, consilieri și mediatori școlari, elevi, părinți, antreprenori.
Posibilele soluții pentru reducerea abandonului școlar, discutate în cadrul dezbaterii recente, includ acordarea unui statut juridic special pentru școli care să le permită să încheie parteneriate directe cu firmele din comunitate. Acest statut ar facilita deducerea sponsorizărilor făcute de firme din impozitele datorate, stimulând astfel implicarea activă a mediului de afaceri în susținerea educației. De asemenea, se propune dezvoltarea de strategii fiscale care să motiveze companiile să își asume inițiative educaționale și sociale. Aceste soluții vizează implicarea colectivă a mai multor sectoare ale societății în lupta împotriva abandonului școlar, reducând astfel presiunea exclusivă asupra resurselor guvernamentale.
În deschiderea evenimentului, Președintele Senatului României, Nicolae CIUCĂ, a transmis printr-un mesaj video: ”Felicit CONAF pentru tenacitatea cu care implementează programul Pactul pentru Tineri! Ajuns la a doua ediție acest program pune în discuție un subiect sensibil pentru societatea noastră: abandonul școlar. Deși ultimele date arată evoluții pozitive, problema rămâne în continuare una acută. Trebuie să se acționeze ferm asupra cauzelor: condițiile de viață precare și mentalitatea. Acestea sunt motivele care împiedică accesul copiilor la școală! Remediul trebuie să acopere toate laturile fenomenului. Avem deja în legile educației transportul gratuit pentru elevi, bursele sociale, acordarea de rechizite, o masă caldă în școală. Aceste condiții sunt necesare, dar nu și suficiente. Trebuie să implicăm societatea civilă, mediul de afaceri și pe reprezentanții părinților. Doar printr-o acțiune coordonată putem reduce abandonul școlar, pentru ca toți copiii să aibă șansa unui viitor mai bun. România de mâine nu poate fi competitivă fără o educație modernă, extinsă și incluzivă.”
Ministrul Educației, Ligia DECA, a declarat: ”Rata de părăsire timpurie a școlii de 15,6% reflectă o realitate socială, o țară cu diferențe socio-economice majore. În orașele mari suntem la 5%, mult sub media europeană. Dacă ne uităm în rural, vom vedea că 1 din 4 copii părăsesc școala timpuriu. Înseamnă că avem o zonă pe care să ne concentrăm și aceea e mediul rural și urbanul mic unde avem buzunare de dezavantajare. Am lansat PNRAS care are ca țintă 2.500 de școli. Avem deja peste 2.100 de școli care au semnat deja contracte pentru a avea bani la dispoziția școlii pentru a lua măsuri împotriva abandonului: de la masa caldă, consiliere, învățământ remedial până la măsuri care lărgesc orizontul, adică scoaterea copiilor pentru prima dată din comunitate. Toate aceste măsuri, ne spun directorii din program, fac ca participarea copiilor să crească.
Nu putem combate abandonul școlar doar în școală. Avem nevoie ca familiile să înțeleagă valoarea educației. Avem nevoie ca muncile sezoniere să nu însemne o întrerupere a parcursului educațional. Avem nevoie ca autoritatea publică locală să verifice participarea la școală.”
Președinta CONAF, Cristina CHIRIAC, a declarat: ”Pactul pentru Tineri stă, la al doilea său an, pe o fundație extrem de solidă, dar construcția unei schimbări sustenabile abia a început. Să vorbești despre problemele fundamentale ale societății românești și mai mult, să ți le asumi, fie că ești autoritate, profesor, părinte sau elev, nu este ușor pentru nimeni. Este un demers pe care, de doi ani, mi le-am asumat voluntar, în numele unei organizații care și-a trasat educația ca bornă de pornire a unei dezvoltări economice serioase, pe termen lung.
Abandonul școlar cere asumare și voluntariat la nivelul întregii societăți. 3.500 de participanți, 180 de speakeri și peste 1.500 de cadre didactice implicate în atelierele situaționale ale Pactului pentru Tineri, dau o dimensiune națională acestui program, dar acesta este doar primul pas. Un demers fundamental, ce-i drept, dar doar un pas pe harta educațională a României.
Alături de partenerii noștri am reușit să implementăm o modalitate de abordare revoluționară pentru sistemul educațional românesc, invitând fiecare participant pe calea, pe care tipologii atent studiate au fost puse în situații reale, găsind astfel soluții pentru un spectru larg de elevi aflați în situație de abandon, reconstruind în baza măsurilor sugerate de fiecare participant la ateliere, un traseu de întoarcere la normalitate.
Colaborarea instituțională la cel mai înalt nivel, cu opt parteneri instituționali dintre care patru ministere de linie direct implicate, a revelat o nevoie reală de dialog social concret, aplicat și susținut pe termen lung.”
Șeful Cancelariei Prim-ministrului, Mihai GHIGIU, a declarat: ”Școala creează oportunități, și pentru mulți este singura șansă pentru o viață mai bună. Felicit CONAF pentru inițierea proiectului național Pactul Pentru Tineri! Doar prin implicarea activă a statului, a societății civile și a sectorului privat putem reduce abandonul școlar, o problemă gravă a societății actuale. Construind împreună un sistem educațional incluziv, care să ofere tuturor copiilor, indiferent de contextul familial sau social, acces la educație, putem asigura viitorul pe care România îl merită.”
Ministrul Educației, Ligia DECA, a explicat: ”Atunci când am inclus bursele pentru participarea mamelor minore a fost o dezbatere socială. Au fost mulți care au spus ”dăm bani ca să devină mame?”.
Nu! Noi ne asigurăm că revenind în sistemul educațional, ele capătă autonomia și competențele ca să aibă în primul rând grijă de ele și de copiii pe care îi iau deja. În esență aceste burse nu fac altceva decât să încurajeze participarea școlară a unei categorii vulnerabile. Nu este vorba doar despre burse. Le acordăm sprijin și prin: program flexibil la școală, posibilitatea ca o parte a programului să poată fi făcută online, accesul copiilor la creșă în mod preferențial, ajutor pentru rechizite. După vârsta de 16 ani, vor putea primi ele alocația pentru copii. Există o întreagă paletă de măsuri educaționale, sociale, medicale care trebuie luate, pentru că maternitatea juvenilă reprezintă vulnerabilitatea extremă.”
Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Adrian-Ioan VEȘTEA, a declarat: ”Guvernul prin diverse instrumente pe care le are la dispoziție permite crearea unei infrastructuri educaționale mult mai bune. Prin PNRR avem posibilitatea de a reabilita, dar și de a construi școli noi adaptate vremurilor actuale. Prin Compania Națională de Investiții avem posibilitatea de a reabilita, de a construi corpuri de clădiri pentru școli și infrastructura pentru terenuri și săli de sport. O oportunitate pe care guvernul a creat-o prin Ministerul Dezvoltării este aceea pentru școli sigure – program prin care toate școlile care au grad seismic unu pot să primească finanțare.”
Prefectul Brașov, Mihai-Cătălin VĂSII, a declarat: ”Implicarea timpurie a copiilor în muncă, sărăcia, nivelul redus de educație în familie reprezintă riscuri majore de abandon școlar. Un alt risc de părăsire a școlii îl reprezintă și climatul de la clasă și din instituția de învățământ, atitudinile discriminatorii sau agresive ale colegilor, de exemplu. Pentru gestionarea unor asemenea situații și a problemelor create de elevi cu tulburări de comportament eu am constituit la nivelul Instituției Prefectului Județul Brașov un grup de lucru în care sunt reprezentate mai multe instituții locale. În cadrul acestui grup de lucru analizăm evoluțiile cazurilor pe care le avem în atenție, de manifestări agresive ale elevilor, de bullying și marginalizare a minorilor; discutăm, de asemenea, despre cum este mai bine să fie abordate cazurile noi, precum și despre acțiuni de prevenire a unor asemenea situații.”
Vicepreședintele Consiliului Județean Brașov, Ciprian STERPU, a declarat: ”Consiliul Județean are în subordine doar școlile speciale. Dar pentru că putem să ajutăm pe partea de implementare, strict pe problema abandonului școlar, avem 3 proiecte de achiziție autobuze școlare verzi. Având în vedere că Brașov este un județ cu relief montan în foarte multe zone, cu localități rurale foarte împrăștiate, unde distanța până la școală e foarte mare. Avem proiect prin PNRR, altul prin Ministerul Educației, prin Administrația Fondului de Mediu. În total aproape 60 de microbuze școlare verzi vor ajunge la Brașov în anul următor, astfel încât fiecare școală din fiecare localitate să aibă cel puțin un microbuz școlar.
Mi-aș dori două lucruri să regăsesc în Codul Fiscal. În primul rând școlile să aibă un statut juridic ca să poată intra într-un parteneriat public – privat direct cu diverse firme din comunitate, astfel încât sponsorizările care se fac către școlile respective să poată fi deduse și deductibile din impozit. Si familiile să își poată deduce diverse cheltuieli care țin de educația copiilor pentru că nimeni nu știe mai bine ce-i trebuie unui copil decât familia lui.”
Președinte al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Rareș Petru ACHIRILOAIE, a declarat: ”Garanția dreptului pentru copii este cadrul cel mai important pe care-l avem pentru a combate de la cauze, nu de la efecte, inclusiv fenomenul mamelor minore. Este un program prin care România și-a asumat ca până în 2030 să reducem numărul copiilor aflați în risc de excluziune socială și sărăcie cu 500.000. Avem un plan de acțiune sectorial cu 100 de măsuri. Construim 110 creșe. Contractele sunt deja semnate. Construim 150 de centre de zi în toată țara. Urmează ca până în 2026 să fie deja funcționale. Trebuie să lucrăm complementar. Cumva motivația trebuie să vină din mai multe direcții.”
Head of Marketing & Digital Product OMV Petrom Gas & Power, Gabriela ALEXANDRESCU, a declarat: ”Responsabilitatea socială este o prioritate pentru OMV Petrom, concretizată prin susținerea proiectelor cu impact semnificativ în domeniile sănătății, mediului și educației. Ne ghidăm după o selecție atentă a proiectelor, prioritizând cele cu rezultate concrete și durabile.
Pactul pentru Tineri se aliniază valorilor noastre, oferind o platformă valoroasă de dialog și acțiune pentru combaterea abandonului școlar. Cele 12 dezbateri județene și 80 de ateliere situaționale organizate până acum au demonstrat deja potențialul programului de a genera schimbări pozitive.”
”Rolul organizațiilor patronale și al mediului de afaceri, este nu doar acela de a se așeza la masa dialogului social și de a cere sau a bloca anumite inițiative legislative, ci și să se implice în corectarea vulnerabilităților societății românești. asigurând un progres prin valoarea pe care antreprenorii, ca membrii ai comunității, o au.
Mai mult decât atât cred cu tărie că la nivelul autorităților locale, printr-un inventar corect al problematicii la nivelul unui județ pot să corecteze situații ce pot genera fenomene, statistici negative și ratinguri sociale rușinoase.
Avem nevoie de acțiuni concrete, inclusiv la nivel economic, pentru a deschide drumul mediului privat pentru implicarea directă în susținerea sistemului educațional, pentru distribuirea presiunii către toți pilonii de dezvoltare ai societății.
Drumul de la vorbă la faptă este sinuos, dar deschiderea găsită la toate nivelurile, rezultatele obținute, ne dau nu doar încrederea, dar și convingerea că un astfel de program are capacitatea de a sedimenta o strategie transpartinică, funcțională pe termen lung.
Abandonul școlar este un fenomen extrem de scump, iar nota sa de plată o suportăm toți, la toate nivelele și palierele societății și a venit timpul unei implicări concrete, pentru că VIITORUL ROMÂNIEI NE PRIVEȘTE PE TOȚI!” a conchis Cristina CHIRIAC, președinta CONAF.
Evenimentul a fost moderat de Adriana STOIAN, jurnalistă Euronews România. La dezbatere au mai participat: Attila GYÖRGY – Secretar de Stat la Ministerul Finanțelor; Cătălin VIȘEAN – Secretar de Stat la Ministerul Sănătății; Gabriela-Andreea NICA – Secretar General Adjunct la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale; Marius Viorel POȘA – Subsecretar de stat Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării; Nicoleta MUNTEANU – Vicepreședinta CONAF; Comisar Șef Monica IONIȚĂ – reprezentanta Agenției Naționale Antidrog; Ovidiu Florin TRIPȘA – Inspector Școlar General ISJ BV; Luminița COSTACHE – Specialist în educație UNICEF; Eli Roman – jurnalist și Președinte al Asociației SAMAS; Antonela Coroamă, președinta Asociației Învățăm Viața; Amir Al Mousawi – Vicepreședinte al Consiliului Județean al Elevilor Brașov. Facilitatori ai atelierelor situaționale au fost profesori consilieri școlari: Gîrboan Simida, Grigorescu Nadia, Panait Salomeea, Duți Tatiana, Bratu Raluca, Iordache Mirela, Florescu Carmen, Bazgan Camelia, Puia Maria, Marcu Grațiela.
În continuarea dezbaterii au avut loc atelierele situaționale în cadrul cărora elevii, profesorii, psihologii și părinții au propus soluții de reîntoarcere în școală acei elevi care află în risc de abandon sau care au abandonat școala. Toate propunerile rezultate vor fi centralizate și ulterior transmise în cadrul comitetului interministerial pentru a fi analizate, decantate și transpuse în modificări legislative în scopul reducerii abandonului școlar.
Pactul pentru Tineri va continua în toamnă cu ediția a treia.
Pentru mai multe detalii accesați site-ul www.pactulpentrutineri.ro