Telefoanele care nu pot recepţiona mesajele RO-Alert, interzise la vânzare

Guvernul a adoptat, marţi, o Ordonanţă de Urgenţă privind operarea Sistemului de avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă RO-Alert, reglementând rolurile şi responsabilităţile instituţiilor publice, precum şi obligaţiile furnizorilor privaţi de reţele publice de comunicaţii electronice. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) va elabora o procedură privind stabilirea tipurilor de risc, a nivelului de gravitate şi a structurilor responsabile. Mesajele transmise sunt de interes public, gratuite, fiind prioritare faţă de traficul de voce şi date al utilizatorilor. În termen de un an, în România nu vor mai putea fi vândute telefoane care nu pot recepţiona mesajele RO-Alert.
”Prin adoptarea acestei măsuri legislative, se reglementează rolurile şi responsabilităţile instituţiilor publice, precum şi obligaţiile furnizorilor privaţi de reţele publice de comunicaţii electronice în funcţionarea Sistemului RO-ALERT, în mod similar celor asumate prin documentul de colaborare care a permis funcţionarea până în prezent a Sistemului. Mesajele de avertizare către populaţie vor fi transmise în baza informaţiilor recepţionate de IGSU de la autorităţile şi instituţiile publice care monitorizează tipuri de risc şi prin intermediul Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă”, a transmis, marţi, Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

Citeste și:  170 kg de articole pirotehnice, confiscate de către polițiștii brașoveni

În vederea transmiterii RO-ALERT, IGSU va elabora o procedură operaţională privind stabilirea tipurilor de risc, a nivelului de gravitate şi a structurilor responsabile pentru verificarea atingerii sau depăşirii nivelului de gravitate al evenimentului prognozat ori produs, pentru care este necesară avertizarea populaţiei. Procedura se va aproba prin hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, cu avizul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul MAI.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este responsabil de implementarea măsurilor tehnice necesare pentru buna funcţionare a Sistemului RO-ALERT, precum şi a măsurilor tehnice de securitate cibernetică.

Mesajele RO-ALERT vor fi transmise prin intermediul reţelelor publice mobile de comunicaţii electronice către telefoanele mobile conectate la aceste reţele şi aflate în zona vizată de manifestarea situaţiei de urgenţă.

”Mesajele transmise sunt de interes public, gratuite şi conţin recomandări pentru adoptarea unor măsuri de autoprotecţie de către persoanele aflate în zona vizată de manifestarea unei situaţii de urgenţă, în funcţie de natura acesteia, fiind prioritare faţă de traficul de voce şi date al utilizatorilor. Raza de acoperire poate fi întreg teritoriul ţării sau zonal, în funcţie de aria teritorială aflată sub incidenţa acestor avertizări”, a mai transmis MAI.

Citeste și:  România a primit avizul formal al OCDE în domeniul politicilor educaţionale

Sursa citată a precizat că furnizorii reţelelor publice mobile de comunicaţii electronice au obligaţia de a asigura distribuirea mesajelor, în toate tehnologiile mobile de acces disponibile, indiferent de formă şi conţinut, fără a modifica/altera conţinutul acestora. Nu se vor percepe tarife sau alte sume de bani, indiferent de titlu, pentru transmiterea mesajelor RO-ALERT.

”Important de menţionat este faptul că primirea mesajelor prin RO-ALERT nu presupune introducerea numerelor de telefon într-o bază de date. În termen de un an de la intrarea în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă privind operarea Sistemului de avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă „RO-ALERT”, pe teritoriul României nu vor mai putea fi comercializate telefoane mobile, care nu au activată posibilitatea recepţionării mesajelor RO-ALERT în toate reţelele publice mobile de comunicaţii electronice”, a mai precizat Ministerul Afacerilor Interne.

Citeste și:  Uniunea Ziariştilor Profesionişti din România face apel la instituţiile statului să ia măsuri de protejare a activităţii jurnaliştilor

Sistemul de avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă „RO-ALERT” a fost implementat la nivelul României prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 72/2017, care însă nu a stabilit şi condiţiile de operare.

Până în prezent, Sistemul a funcţionat în baza unui protocol încheiat între Ministerul Afacerilor Interne prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii şi patru furnizori de reţele publice mobile de comunicaţii electronice din România.

Prin transmiterea de mesaje de avertizare care sunt recepţionate individual, pe telefonul mobil, Sistemul RO-ALERT creează posibilitatea pentru fiecare persoană să-şi ia măsuri de autoprotecţie, ceea ce diminuează sau chiar înlătură riscul producerii de evenimente grave.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.