
Tichetele de masă reprezintă o categorie de bilete de valoare reglementate prin Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Conform dispozițiilor legale, acestea sunt definite ca fiind „bilete de valoare acordate angajaţilor lunar, ca alocaţie individuală de hrană, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare„, notează specialiștii redacției legalbadger.org.
Începând cu anul 2021 s-a modificat modul de acordare a tichetelor de masă. Astfel, în prezent Legea stipulează că „Biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic”. Această prevedere reflectă o tranziție către un sistem mai modern și eficient de distribuire a tichetelor de masă.
În contextul utilizării tichetelor de masă, legea prevede anumite restricții și condiții. Acestea pot fi folosite doar în unități specifice, precum unități de alimentație publică, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau alte tipuri de unități care comercializează produse alimentare. Este important de menționat că aceste unități trebuie să aibă încheiate contracte de prestare a serviciilor cu unitățile emitente de tichete de masă.
Legea aduce clarificări și cu privire la modalitatea de utilizare a tichetelor de masă, specificând că acestea trebuie să permită „în mod exclusiv, utilizarea tichetelor pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare, inclusiv pentru plata online a acestora”. Această prevedere extinde posibilitățile de utilizare a tichetelor, adaptându-le la tendințele actuale de consum și la evoluția tehnologică.
Un element de noutate introdus prin modificările legislative intervenite anul trecut este posibilitatea angajatului de a solicita emiterea unui dispozitiv fizic pentru tichetele de masă, chiar dacă angajatorul a optat inițial pentru emiterea exclusiv prin instrument virtual. Această prevedere oferă flexibilitate angajaților în alegerea modalității preferate de utilizare a tichetelor de masă.
Valoare minimă tichete de masă 2025
În ceea ce privește valoarea tichetelor de masă pentru anul 2025, conform art. 14 alin. (2), de la 1 ianuarie 2024, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăşi suma de 40 lei. Este important de subliniat că această prevedere stabilește o valoare maximă, nu o valoare minimă obligatorie. Având în vedere că până în prezent nu a intervenit vreo modificare legislativă care să impune o altă valoare maximă pentru tichetele de masă, suma de 40 de lei se aplică în continuare și în anul 2025.
Valoarea efectivă a tichetelor de masă este stabilită prin negociere între angajatori și reprezentanții salariaților, cu respectarea limitei maxime prevăzute de lege. Legea oferă flexibilitate în stabilirea valorii tichetelor de masă, menționând în art. 10 alin. (1) că „Angajatorii, împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor, stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acordă angajaţilor, frecvenţa acordării acestora şi valoarea lor, acolo unde este cazul”.
Impozit tichete de masă 2025
i. Cine plătește impozitul pe bonurile de masă?
Legea nr. 165/2018 se concentrează primordial pe reglementarea modului de acordare și utilizare a tichetelor de masă, fără a aborda în detaliu aspectele fiscale. Cu toate acestea, art. 1 alin. (1) al legii face o referire generală la regimul fiscal al biletelor de valoare, menționând că acesta este stabilit prin normele Codului fiscal.
Conform prevederilor art. 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal, tichetele de masă acordate potrivit legii sunt considerate avantaje impozabile. Astfel, pentru anul 2025, la fel ca și pentru anul precedent, tichetele de masă sunt incluse în baza de calcul pentru impozitul pe venit, precum și pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate. De asemenea, art. 157 alin. (1) lit. ţ) precizează că în baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate se include „valoarea nominală a tichetelor cadou, a tichetelor de masă şi a voucherelor de vacanţă, acordate de angajatori, potrivit legii”. Prin urmare, în anul 2024, valoarea tichetelor de masă este supusă:
1. Impozitului pe venit – 10% din baza de calcul în care se includ veniturile din salarii și cele asimilate salariilor, printre care și tichetele de masă;
2. Contribuției de asigurări sociale de sănătate – 10% din baza de calcul formată din veniturile prevăzute la art. 157 Cod fiscal, inclusiv tichetele de masă.
ii. Cât plătește angajatorul pentru bonurile de masă?
Referitor la costurile suportate de angajator pentru tichetele de masă, legea aduce câteva clarificări importante. Conform art. 8 alin. (1), costurile legate de emiterea tichetelor de masă pentru angajați, sunt suportate în integralitate de angajatori.
Mai mult, art. 8 alin. (2) specifică următoarele: „Angajatorul care contractează cu o unitate emitentă serviciul de emitere a biletelor de valoare achită atât contravaloarea nominală a biletelor de valoare distribuite angajaţilor, cât şi costul emiterii suportului electronic”.
Este important de menționat că legea protejează interesele angajaților, stipulând în art. 8 alin. (3) că „Valoarea nominală a biletelor de valoare acordate angajaţilor nu poate fi diminuată în niciun mod„. Această prevedere asigură că angajații primesc integral valoarea nominală a tichetelor de masă, fără deduceri sau diminuări.
În ceea ce privește valoarea exactă pe care angajatorul o plătește pentru tichetele de masă, aceasta variază în funcție de numărul de zile lucrătoare și de valoarea nominală stabilită pentru fiecare tichet. Art. 12 alin. (1) prevede că „Valoarea tichetelor de masă este transferată lunar salariaţilor de către unitatea emitentă, corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul”.
Așadar, angajații vor primi tichete de masă a căror cuantum se determină înmulțind valoarea nominală a tichetelor de masă cu numărul de zile lucrătoare. Valoarea nominală exactă a tichetelor de masă poate varia de la un angajator la altul, în funcție de specificul organizației și de acordurile încheiate cu unitățile emitente.
Sursa, legalbadger.org