Tinerii din Franța, Grecia și România au învățat de la reprezentanții Primăriei Brașov principiile comunicării și implicării cetățenilor

Peste 50 de elevi români, francezi și greci, participanți la un proiect Erasmus, au discutat astăzi cu primarul Allen Coliban, purtătorul de cuvânt al Primăriei și un reprezentant al Compartimentului Inovare Comunitară din cadrul Primăriei despre sinceritate și adevăr în comunicare, despre fake news sau click-bait, despre selecția curselor de informație, despre avantajele și dezavantajele răspândirii informațiilor prin rețelele de social-media, dar și despre implicare cetățenească, moduri de preluare a feedback-ului de la cetățeni pentru corectarea sau inițierea de politici publice ori despre implicarea cetățenilor, mai ales a celor tineri, în comunitate, voluntariat ori educație civică.

„Sala de Consiliu Local a Municipiului Brașov a fost plină astăzi și de râsete, și de întrebări venite din partea elevilor din Grecia, Franța și România, într-o dezbatere despre media, despre comunicare, despre democrație și despre cum toate acestea vor avea un impact asupra viitorului nostru. Mă bucur că avem grupuri de tineri care sunt interesați de aceste aspecte și, totodată, de soarta democrației, că printre ei sunt tineri care sunt instruiți în arta și tehnicile dezbaterilor și că această colaborare internațională deschide dialog pe astfel de teme importante pentru viitorul societății de mâine“, a declarat primarul Allen Coliban, la finalul întâlnirii cu elevii.

Potrivit Mihaelei Murgu, profesor de franceză la Colegiul Național Unirea, coordonatorul proiectului, întâlnirea este doar o etapă pe parcursul unui proiect internațional de doi ani, iar această echipă a avut prima vizită la Brașov. „Este un parteneriat de cooperare, este un proiect Erasmus cu finanțare de la Comisia Europeană. Tematica este educația media, în principal, dar și cetățenia europeană și protecția mediului. Este un proiect care se desfășoară pe doi ani școlari, iar acum suntem în al doilea an. Partenerii noștri sunt două școli din Franța, una din Paris și una din Normandia, și o școală de lângă Atena, din Grecia. Noi suntem al patrulea partener. Pe componenta de educație media, colaborăm cu un jurnalist profesionist, Benjamin Ribout. Copiii realizează chestionare, jurnalistul este trimisul nostru special pe teren, el ia interviurile, iar materialele realizate sunt apoi trimise coordonatorului proiectului, care este o agenție de presă din Franța. Ei coordonează un proiect mare, la nivel internațional, intitulat Globe Reporters, și toate interviurile comandate de noi, de redacțiile școlilor implicate, sunt publicate online și accesibile pentru oricine din lume. Această campanie Globe Reporters se desfășoară pe mai multe continente, și în America, și în Africa, și în Europa, peste tot. Este prima întâlnire așa, în care stăm la aceeași masă de vorbă, am găsit oameni foarte deschiși pentru dialog, dispuși să îi asculte pe tineri, dispuși să colaboreze cu școlile, și mi se pare foarte important în privința formării acestei educații, a spiritului critic și a alegerii corecte a informațiilor, să fie alături de cetățeni și de noi, de școli“.

Citeste și:  Mergi la vot? Ce nu ai voie să faci în cabină

Elevii participanți au fost încântați de experiență, mai ales că pentru majoritatea dintre ei a fost prima întâlnire cu autoritatea locală și prima ocazie să afle chiar de la reprezentanții primăriei cum funcționează administrația publică și relația cu cetățenii.

„În primul rând, vă mulțumesc pentru primirea călduroasă pe care ne-ați oferit-o și mai ales domnului purtător de cuvânt, care ne-a vorbit la început despre onestitatea și transparența pe care ar trebui să o avem în jurnalism. Mi se pare că primarul a făcut o treabă foarte bună în utilizarea rețelelor de socializare, care îl ajută să se apropie de copii în acest fel și să aibă o mulțime de voluntari care îl susțin. Sperăm să avem și pe viitor o colaborare cu Primăria Brașov“, a spus Gabriella Zaimi, elevă în ultimul an de gimnaziu la Gymnasium 2 Koropi, Grecia.

Pentru Sam, elevă în clasa a III-a Colegiului Paul Verlaine, Paris (clasa a VIII-a în sistemul românesc de învățământ), proiectul a fost în primul rând o ocazie de a cunoaște oameni și culturi noi și de a-și face prieteni. „Cred că proiectul este foarte bun, pentru că îmi permite să descopăr oameni noi, să-mi fac prieteni în alte țări. Eu sunt pentru prima dată în România și este incredibil, am  putut vedea o cultură nouă, alta decât cea cu care sunt obișnuită. Și, de exemplu, am avut ocazia să vin aici, într-o primărie, unde am primit cu adevărat sprijin. A fost foarte frumos și este foarte interesant să particip la acest proiect”, ne-a declarat ea.

Citeste și:  Ce te costă mita electorală?

„Cred că este foarte important că sunt implicată aici. Acest proiect reprezintă o ușă deschisă pentru noi pentru a putea intra –  cum intrăm astăzi în primărie – în anumite instituții publice, putem descoperi oameni, putem să le punem întrebări și avem sentimentul că întrebările noastre sunt ascultate și își primesc răspunsurile. De asemenea, noi facem reportaje – anul ăsta, câte unul, anul trecut câte două –  pentru toate țările membre. Foarte mulți oameni ne răspund și foarte mulți oameni sunt receptivi. Tema putem să ne-o alegem noi. Noi am realizat deja astfel de reportaje despre mediu, sport, politică și societate. Experiența de astăzi a fost una foarte faină. Am aflat că oamenii de aici sunt foarte receptivi, că implică tinerii mai mult decât am văzut în alte părți și, clar, suntem unici și privilegiați prin faptul că avem oameni în primărie care se uită cu respect la tineri, care respectă opinia tinerilor și care nu ne dau deoparte doar pentru simplu fapt că vârsta noastră nu ar fi demnă de respect și că opinia noastră nu ar conta“, crede Camelia Maria Dobrean, în clasa a XI- a la Colegiul Național Unirea Brașov.

Proiectul se întinde de pe durata a doi ani. Cei 30 de elevi francezi și greci, împreună cu cei opt profesori însoțitori au sosit de luni la Brașov, unde seara s-au întâlnit și cu grupul de 24 de elevi români de la Colegiul Național Unirea, împreună cu cei trei profesori coordonatori.

Citeste și:  Ce pățești dacă împiedici pe cineva să voteze?

După vizita de astăzi la Primăria Brașov și întâlnirea cu primarul Allen Coliban, ei au avut parte de un tur ghidat al orașului, unde ghizii au fost studenți români, li s-a făcut o prezentare a Colegiului Național Unirea și au avut diferite activități în cadrul școlii. De asemenea, s-au bucurat și de un bufet oferit de părinții români, cu mâncăruri românești, gătite în casă. Miercuri vor avea ocazia să viziteze Castelul Bran, iar după-amiază vor urca pe Tâmpa și vor vizita Biserica Neagră. Joi, la Colegiul Național „Unirea”, participanții la proiect vor pregăti împreună „Jurnalul Spectaculaire“, un atelier de teatru și dans care va avea premiera la Paris, pe 28 martie, iar după-amiaza, în cadrul atelierului media, vor pregăti materialele cu această etapă din proiect, care urmează să fie publicate pe rețelele de social media.

Evenimentul face parte din proiectul Erasmus+ 2022, intitulat „Media and Information Literacy and European Citizenship 2022-2024”. Proiectul reuneşte patru şcoli din spaţiul european: doi parteneri francezi (College Paul Verlaine-Paris şi College Henri Durant Aumale, Normandia), un partener grec (Gymnasium 2 Koropi, Atena) şi un partener român (Colegiul Naţional Unirea-Braşov) şi este coordonat de Asociaţia Le retour de Zalumée- Franţa, inițiatorul programului de educație media „Globe reporters“. Scopul proiectului este de a dezvolta practici inovatoare în domeniul alfabetizării mediatice și informaționale, al problemelor de mediu și al cetățeniei europene.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.