„Trubadurul”, o operă romantică, cu intrigă de Ev Mediu, pe scena Operei Brașov

Sâmbătă, 23 martie 2024, de la ora 18.30, în Sala Operei, este programată capodopera verdiană „Il Trovatore” (Trubadurul), unul dintre cele mai reprezentative titluri din repertoriul instituției brașovene, care a fost montat aici în cadrul celei de-a XI-a ediții a Festivalului Internațional de Operă, Operetă și Balet din 2013.

„Trubadurul”, cea de-a doua operă din trilogia verdiană („Rigoletto”, „Il Trovatore”, „La Traviata”), numită şi „trilogia populară”, continuă să impresioneze publicul din marile săli de operă ale lumii şi astăzi, la fel ca în trecerea celor 171 de ani de la premieră – 19 ianuarie 1853, Teatrul Apollo din Roma. Lucrarea lui Giuseppe Verdi are la bază piesa de teatru „El trovador”, publicată în 1836, scrisă de Antonio García Gutiérrez. „Trubadurul” verdian este, prin excelență, o operă romantică ce înfățișează o poveste, cu o intrigă încurcată, de Ev Mediu, care, dacă ar fi scoasă din context, își va pierde valoarea și semnificația. Elementele ce o definesc ca atare sunt, în primul rând, subiectul, apoi răsturnările de situaţii, povestirile cu strigoi, elementul nocturn extrem de prezent în imaginea scenică, eroul avântat, fantasmele, obsesiile, exotismul unei comunităţi nomade.

Citeste și:  Ce înseamnă frauda la vot?

Specifică partiturii îi este, pe de o parte, linia vocală de mare inspirație, remarcată în special în ariile celor patru personaje principale foarte puternice, dar și momentele de mare forță ale corului; din punct de vedere muzical, în orchestrație, încep să se simtă accentele viguroase ce vor caracteriza operele din ultima perioadă de creație a lui Verdi.

Cele patru roluri principale ale operei (Leonora, Manrico, Contele de Luna și Azucena) sunt foarte dificile atât ca partitură – ambitusul lor trebuie să fie foarte extins -, cât și ca interpretare, Verdi dându-le fiecăruia în parte o pondere foarte mare. Totodată, distribuția trebuie să fie omogenă ca valoare, să existe un echilibru între muzică și dramă, în timp ce protagoniștii transmit emoții intense cu fiecare notă. Enrico Caruso afirma că a face „Il Trovatore” este ușor, „dați-mi cei mai buni patru cântăreți de operă din lume și o voi face”, referindu-se la Leonora, Manrico, Contele de Luna și Azucena.

Citeste și:  Mergi la vot? Ce nu ai voie să faci în cabină

Puține opere conțin atât de multe numere muzicale celebre ca „Il Trovatore”. De exemplu, cavatina radiantă a Leonorei: „Tacea la notte placida” și finalul „Di tale amor”. Apoi, în urma celebrului Cor al Țiganilor din actul al II-lea, Azucena cântă dramatica arie „Stride la vampa”.

Manrico are numeroase arii fascinante, balade de dragoste sau chemări eroice la acțiune: „Ah sì, ben mio”, „Di quella pira”, cântată în timp ce el pleacă pentru a o salva pe Azucena. Contele de Luna interpretează o altă arie celebră: „Il balen del suo sorriso”.

În distribuția spectacolului, îi veți putea urmări pe soliștii Operei Brașov: Manrico – Adrian Dumitru (debut), Leonora – Cristina Radu, Contele de Luna – Alexandru Aghenie, Azucena – Carmen Topciu, Ferrando – Dan Popescu, Ines – Maria Catrina, Ruiz – Claudiu Bugnar. Își dau concursul Orchestra și Corul Operei Brașov. Conducerea muzicală a spectacolului îi va aparține maestrului Traian Ichim. Regia artistică este semnată de Anda Tabacaru. Scenografia: Rodica Garștea. Dirijor cor: Dragoș Cohal. Mișcarea scenică: Nermina Damian. Asistent mișcare scenică: Alexandra Scriminț. Instructor de lupte: Bogdan Bălăşcău. Regie scenă: Marilena Aldea.

Citeste și:  Ce pățești dacă împiedici pe cineva să voteze?

• Spectacolul durează trei ore și 10 minute și are trei pauze.

Pentru acest eveniment, nu mai sunt bilete disponibile!

Informații se pot obține la telefon: 0268/419.380.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.