Preşedintele Klaus Iohannis se va afla săptămâna aceasta într-un turneu în Africa, unde va vizita patru țări. Este cel de al treilea turneu pe care șeful statului îl face în acest an, după cele din Asia și America de Sud. Preşedintele va avea întâlniri la nivel înalt în Kenya, Tanzania și Cabo Verde şi în Senegal.
Turneul este din nou motiv de dispută publică. Motivul ține de costurile deplasării. Jurnaliștii de la Recorder și cei de la Boarding Pass vorbesc despre zeci de mii de euro pentru un singur zbor. Nu știm costurile exacte pentru că aceste date sunt secret de stat și de serviciu. Iar jurnaliștii se întreabă de ce sunt aceste informații pot constitui un secret de stat. Cel mai devreme, informații oficiale vom putea primi, probabil peste 10 ani, când vor fi desecretizate, transmite Televiziunea Română.
Două lucruri sunt însă certe în acest moment. Primul, că delegația condusă de președintele României folosește avioane închiriate, din clasa business. Ele trec prin proces de securizare, pentru că vorbim de președintele țării. La fel de limpede este că aceste avioane nu sunt deloc ieftine.
De altfel, președintele Iohannis nu este primul președintele al României care închiriază un avion pentru deplasările externe. În 2013, de exemplu, președintele Traian Băsescu închiria un avion pentru a ajunge la un summit la Bratislava. Și atunci, costurile erau trecute la secret și era invocată o ordonanță de urgență în acest sens din 2010. Traian Băsescu a folosit și o aeronava Airbus închiriată de la Tarom, însă după un scandal legat de costurile asociate operării a hotarât să renunțe.
Dincolo de aceste discuții, ar trebui să ne întrebăm însă următorul lucru. Cum e posibil ca că șaptea țară după populație din Uniunea Europeană să nu aibă un avion prezidențial, sau un avion VIP.
Citește continuarea, aici.
Agenția de jurnaliști Recorder a publicat, săptămâna trecută, o investigație despre costurile călătoriilor cu avioane private pe care președintele Klaus Iohannis le-a efectuat în ultima perioadă. Costurile sunt ținute la secret de către Administrația Prezidențială, chiar dacă este vorba de bani publici.
„Nu mai e vreun secret că președintelui Klaus Iohannis îi plac călătoriile cu avioane de lux. Secretul pe care Președinția insistă să îl păstreze e altul: cât plătește, în detaliu, pentru această plăcere prezidențială. În luna mai, publicam pe Recorder o demonstrație: la începutul primului său mandat, Klaus Iohannis zbura cu TAROM, iar Administrația Prezidențială își asuma la vedere cheltuielile, până la virgulă. Așa ne închipuiam acum nouă ani că arată România normală. Dar, undeva, acest film s-a rupt. Acum suntem în filmul în care președintele nu se mai poate deplasa nici măcar de la Constanța la Sibiu fără un avion de lux plătit din bani publici. Așa a ajuns, în prima jumătate a acestui an, la cinci tipuri de avioane diferite, din game de top, închiriate în cinci luni”, transmit jurnaștii Recorder.ro.