Șoc și groază pentru un brașovean plecat să muncească în străinătate, care a ales să-și păstreze banii într-o bancă din România. Alexandru Urdărea a sunat într-o zi la bancă să-și verifice soldul dar surpriză: conturile erau complet goale. În jur de 60.000 de dolari americani despre care brașoveanul nu a mai știut nimic. „Banii au fost retrași”, i s-a comunicat de la bancă fără să i se dea prea multe detalii. Aflat în Qatar, Alexandru Urdărea a luat primul avion spre casă și a venit să ia urma banilor.
- Tărâmul promis
Alexandru Urdărea a plecat din România în urmă cu 10 ani. Și-a găsit un loc de muncă în Qatar, ca inginer constructor. S-a adaptat repede la reginul de viață din Doha unde lucrează și se bucură „de toți banii pe care îi câștigă. Qatarul are cea mai bună politică fiscală – Taxe free, lucru senzațional care ar trebui aplicat peste tot. Mi se pare corect să te bucuri de întregul rod al muncii tale și nu ca aici, de ceea ce vrea statul să-ți lase după ce își îndestulează gaurile din buget”, povestește Alexandru.
Banii câștigati sunt suficienți pentru un trai îndestulat și chiar economii pe care brașoveanul a ales să le trimită în țară. Pentru asta, în urmă cu patru ani a deschis două conturi la o bancă unul în lei iar altul în valută. În timp a reușit să strângă 117.000 de lei și 27.000 de dolari.
- Anunțul șoc al băncii
Totul a fost bine până în decembrie 2018, când tatăl lui Alexandru, împuternicit pe cont s-a dus la bancă să transfere niște bani din contul de dolari în cel de lei, profitând de un curs favorabil. Angajații de la ghișeu i-au refuzat tranzacția, pe motiv ca trebuie efectuate niște actualizări de date, pentru titularul de cont, iar pănă la efectuarea acestei operațiuni, orice acțiuni ale împuternicitului se suspendă. În paralel Alexandru a fost bombrdat cu o corespondență agresivă din partea băncii. „Le-am explicat că am toată deschiderea să răspund acestor proceduri, doar că sunt chestiuni legate de locul de muncă, ce mă împiedică să ajung în țară. Săptămâna trecut m-am însurat și împreună cu soția, ne-am decis să ne cumpărăm un apartament în Tailanda. Am găsit și proprietatea așa că am încercat să inventariem banii pe care i-am economisit pentru a vedea ce credit trebuie să accesăm pentru achiziția imobilului dorit. Am intrat pe aplicația de banking de la bancă și am dat o interogare sold, dar răspunsul m-a șocat: accesul la conturile mele îmi fusese restricționat! M-a luat cu rău, dar am încercat să mă calmez”, povestește Alexandru.
- Alba-neagra cu banii prin conturi
Imediat brașoveanul a sunat la bancă pentru a cere explicații. Funcționarul băncii l-a anunțat că în conturi nu mai este niciun ban. ”Eram blocat. Nici nu știam ce să mai spun. Știam că nu am făcut nicio plată, iar tatăl meu nici atât. Totuși banii nu mai erau în cont. Funcționarul de la ghișeu a continuat: ‘Suma în lei a fost scoasă, iar cea în dolari a fost transferată pe data de 4 iulie! Ambele conturi ale dumneavoastra au fost imediat inchise depă scoaterea banilor. Nu va putem spune cine a făcut aceste tranzacții! ‘” își amintește brașoveanul. Pe 12 iulie, Alexandru a sunat din nou la bancă. De data aceasta, surpriză: funcționarul i-a confirmat faptul că banii sunt în cont, doar că i-au fost închise conturile pentru că nu și-a actualizat datele. „Atunci am hotărât că indiferent de riscuri și cheltuieli am să zbor în țară să-mi actualizez acele date și să-mi recuperez banii. Cu primul avion am sosit în țară. Eram foarte îngrijorat, pentru că fiecare telefon la bancă îmi aducea un alt răspuns, iar această incertitudine mă panica. Nu îmi venea să cred, vorbeam totuși la o bancă, iar funcționarii nu erau în stare să-mi spună unde sunt banii mei”, a mai adăugat Alexandru.
- Răspunsul șocant al băncii
Luni, pe 15 iulie, Brașoveanul s-a prezentat la filiala la care și-a deschis conturile. Și-a actualizat datele și a primit confirmarea că banii există și că în 24 de ore îi va primi în cont. Doar că lucrurile nu aveau să fie deloc atât de simple. A fost chemat din nou la bancă pe 16 iulie, pentru a primi noile conturi cu sumele economisite. Discuțiile de pe 16 iulie, nu mi arătau însă deloc la fel ca în ziua precedentă. Vizibil șocat de prezența lui Alexandru în filială la ora stabilită 9.00, șeful filialei a început: Nu mă așteptam să veniți atât de repede. Să știți că o să mai dureze. Trebuie să identific unde sunt banii. O să mai dureze ceva timp. Nu pot să vă spun exact data la care veți acces la bani. Trebuie să gasim banii și să reconstituim conturile, iar apoi trebuie să primim acceptul de a vă pune banii la dispoziție”, a sunat răspunsul directorului de filială.
- Aproape și-a recuperat banii
Complet nemulțunit de răspuns Alexandru a plecat la sediul central al băncii unde a cerut o audiență la directorul de clienți căruia i-a povestit întreaga istorie și i-a cerut ajutorul. „În conturile dumneavoastră într-adevăr nu sunt banii și momentan nu se știe unde sunt, dar cu siguranță sunt în conturile băncii și imediat ce va veni acceptul de reconstituire a conturilor ii veți ptrimi. Nu trebuie să vă îngrijorați, nu sunteți singurul în situația asta. Aceasta este politica băncii. Sunt sute de clienți care au pățit același lucru, doar că sunteți printre puținii care s-au prezentat la bancă să-și recupereze banii”, l-a asigurat directorul de clienți.
Pe data de 16 iulie, Alexandru Urdărea a fost sunat de la bancă și a fost anunțat că i-au fost restituiți banii. Brașoveanul avea bilet de întoarcere în Doha pentru ora 18.00. Nu a primit cardurile pentru conturi, ca să-și poată folosi banii, dar a primit confirmarea că banii s-au găsit și sunt în conturi. „Confirmarea că de garanție nu mai poate fi vorba la bancă”, a încheiat brașoveanul.